CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pool av Corten?  (läst 2901 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oakgrove

SV: Pool av Corten?
« Svar #10 skrivet: juli 17, 2019, 09:18:34:34 »
Blir kanske rf i slutändan ändå, men började fundera på Corten dels ur kostnadssynpunkt och dels arbetsmässigt. Materialkostnaden verkar vara mindre än hälften för Corten jämfört med rf, men det är dock inte där de stora kostnaderna ligger för en pool. Men arbetsmässigt tänkte jag att det nog är 4-5 gånger jobbigare att hantera rf, det får inte bli smittat med rost, bockning m.m. måste nog ske i en verkstad etc. Tänker att mycket arbete i Corten skulle kunna göras på plats, ta upp hål för slangar och skimmer samt svetsa och det känns inte riktigt lika noga. Skulle något bli helt fel är det bara att kapa och svetsa på nytt medan det för rf känna som allt måste vara perfekt från början.

Skulle nog hellre ha en hög sida där overflow-vattnet rinner ner gjord i Corten än rf. Corten skulle nog passa snyggare in mot huset och tomten men det går förmodligen inte att ha denna del i Corten om resten av poolen är i rf.

Poolgiganten

Utloggad psau

SV: Pool av Corten?
« Svar #11 skrivet: juli 17, 2019, 11:09:38:38 »
Jag skulle skippa Corten i poolsammanhang, Corten funkar utmärkt som fasadmaterial eller skorstenar. Men att använda Corten där du har vatten flöden funkar mindre bra då vattnet nöter bort den skyddande oxid hinnan från Corten stålet.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Oakgrove

SV: Pool av Corten?
« Svar #12 skrivet: juli 17, 2019, 15:42:14:14 »
Ja, det låter rimligt. Jag får fundera vidare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag