CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Aquacheck!!  (läst 9067 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nisson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Äger ett Viskan Björkö
    • Visa profil
Aquacheck!!
« skrivet: februari 04, 2017, 21:23:16:16 »
Jag beställde en Aquachek på rekommendation av försäljaren när jag köpte mitt Viskan Björkö i höstas.Det är som att kasta pengarna i sjön sicket jävla skit.Jag har litat på värdena som jag fått fram och haft problem med vattenkvaliteten sedan dess.Har bytt vatten 3 gånger på 4 månader eftersom vi vägrar bada i vatten som är grumligt eller lite missfärgat.Vi badar upp till 4-5 gånger /vecka.Eftersom kostnaden att byta vatten så ofta skenar iväg, så började jag leta efter andra mätutrustningar att mäta vattenkvaliten.Efter tips på Poolforumet så köpte vi oss en eXact iDip.Vi har nu haft den i 5 veckor, och nu är vattnet i badet lika klart som det kom ur vattenkranen.Jag har jämfört värdena mellan Aquacheken och iDipen, skillnaden är så stor det är som att jämföra en Trabant med en Ferrari.Ett tips till ni som har problem med vattenkvaliten satsa på en tillförlitlig mätare.Finns lite olika märken.Skit i leksaker som Aquachek!!!

Poolgiganten

Utloggad Haga 9

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stenstorp
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Spa bad javisst!
    • Visa profil
SV: Aquacheck!!
« Svar #1 skrivet: februari 06, 2017, 15:04:18:18 »
Hej ! Jag har oxså en Aquacheck som jag använder varje vecka ibland oftare. Har till och från funderat på om den mäter rätt och det vet jag inte om den gör. Den är iallafall väldigt enkel att använda. Är iDien lika enkel att använda ? vill ju att det skall vara smidigt.Blir lite sugen på att köpa en eXact iDip. Vart köper man den bäst ? 

Utloggad nisson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Äger ett Viskan Björkö
    • Visa profil
SV: Aquacheck!!
« Svar #2 skrivet: februari 06, 2017, 17:35:42:42 »
Idippen  är fantastiskt lätt att använda. Laddar ned en app och kopplar upp den med Bluetooth mot mobilen.Det följer med 4 olika tester som man kan utföra pH, bundet och fritt klor och alkanitet. Sedan kan man köpa till  ca 50 olika tester till, kostar ca 50 kr st som är en engångskostnad. Appen är gratis. Finns inte så många i Sverige som säljer den. Köpte min hos spaprylar. se. Finns filmer på Youtube så ser du hur den fungerar.

Utloggad jbr

SV: Aquacheck!!
« Svar #3 skrivet: februari 06, 2017, 19:06:01:01 »
En "spa-bundle" med testalgoritmer för:
- alkalinitet
- brom
- klor (fritt, bundet)
- cyanursyra
- hårdhet (kalcium)
- pH
kostade 140 spänn i engångskostnad.

De testalgoritmer som ingår när man köper iDippen är optimerade för pool (inte lika varmt vatten) och innefattar som nämndes alkalinitet, klor (fritt och bundet) samt pH.


Det är dock samma testremsor för spa- resp. pooltester, det är endast algoritmen i mjukvaran som skiljer testerna åt.
Vid leverans av manicken ingår endast sex testremsor för resp. test, alltså alkalinitet, klor (fritt och bundet) samt pH så det är lika bra att köpa en förpackning av varje test direkt.

Priset per test är i de flesta fall runt en krona så det är synnerligen rimligt.


Personligen är jag riktigt nöjd med den.







...och vill ni köpa såväl eXact iDip som testremsor billigt så rekommenderar jag Simplex Health. Bra priser och fraktfritt så passa på innan Brexit är ett faktum ;)
« Senast ändrad: augusti 10, 2018, 17:21:13:13 av jbr »

Utloggad Thomas.M

  • Cyklist,Hobbyfotograf,golfspelare.
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Haninge
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Hydropool Serenity SE5
    • Visa profil
SV: Aquacheck!!
« Svar #4 skrivet: februari 06, 2017, 20:23:45:45 »
Känns som en djungel med alla testremsor.Hur många olika remsor behöver man?
Den där eXact iDip verkar ju cool men dyr.

Utloggad Telekiter

SV: Aquacheck!!
« Svar #5 skrivet: februari 06, 2017, 21:56:17:17 »
Kostnaden för vanliga testremsor (ex aquacheck) är i handeln ca 190 kr, för 50 remsor. Det blir ungefär 4 kr/remsa. En remsa ger 3 eller 4 resultat (alka, cl, pH och hårdhet), dvs 1 kr/svar.
exact iDips remsor kostar 200 kr, för 100 remsor. Alltså 2 kr/remsa, MEN då är det svar på endast ett värde. För att ge svar på alka, cl, pH och hårdhet förbrukar du alltså 4 remsor med iDip, dvs 8 kr. Det kommer alltså att kosta 8 kr/gång man testar med iDip.

Vill bara förtydliga kostnaden för testerna så ingen blir förvånad senare.

/Urban.

Utloggad jbr

SV: Aquacheck!!
« Svar #6 skrivet: februari 06, 2017, 22:27:10:10 »
Nåja, mellan 1 kr och 1:50 kr per test stämmer nog bättre.

Jag är också övertygad om att man dessutom får mer korrekta resultat och uppnår en större noggrannhet vilket åtminstone jag anser har ett stort mervärde och som berättigar ett högre pris per test.
Är det någonstans där jag inte tycker man ska leta efter de små besparingarna så är det just när det kommer till vattenkvalitet i spabad.

God kvalitet på mätresultat tenderar för övrigt att ge en reell besparing på kemikalier... ;)

« Senast ändrad: augusti 10, 2018, 17:22:04:04 av jbr »

Utloggad Telekiter

SV: Aquacheck!!
« Svar #7 skrivet: februari 06, 2017, 23:00:47:47 »
Absolut är det så att man vill ha korrekta resultat och säkert är iDip:en bra.

Jag hävdar dock ändå att när man testar vattnet så testar man alk, klor (alt aktivt syre eller brom) samt pH. Dvs 3 tester/gång. Jag anser att det är viktigt att vi inte förskönar kostnaderna för det undergräver förtroendet för andra påståenden vi gör.

Mycket möjligt att man sparar in den kostnaden genom att kunna hålla bra vattenbalans. Jag har uppenbarligen ingen sån testare själv men skulle tveklöst skaffa en om den märkbart skulle förenkla handhavandet av spabadet.

I den tråd jag själv har om "smutsigt filter..." har jag lyft frågan om testremsorna försämras med åldern när burken väl öppnats, borde va högst aktuell även för iDips testremsor. Någon med erfarenhet om detta?

/Urban.

Utloggad Haga 9

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stenstorp
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Spa bad javisst!
    • Visa profil
SV: Aquacheck!!
« Svar #8 skrivet: februari 07, 2017, 08:07:12:12 »
Hej igen ! Tack för alla referenser de är guld värda, Skall nu kolla lite på nätet innan det blir en beställning av en iDip :)

Utloggad roggap

SV: Aquacheck!!
« Svar #9 skrivet: februari 07, 2017, 17:15:08:08 »
Hej,

Jag funderar på att köpa spa eXact pool ez av den anledning att jag vill mäta cya nivån.

Har oxå läst att vatentemperaturen påverkar mätningarna.

Min fråga är alltså om denna mätare som är för "pool" kommer att mäta fel då jag ska ha den till mitt spa.

MVH

Roger
spabad Viskan Ekerö

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag