VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Intexpool 549*274*132 i redan färdig altan  (läst 11570 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Intexpool

SV: Intexpool 549*274*132 i redan färdig altan
« Svar #20 skrivet: maj 28, 2019, 13:00:06:06 »
Finns många olika åsikter gällande isolering men tänker att det kan inte bli sämre i allafall. Gällande poolvärmepumpen så är den på 9 kW så hoppas att det räcker ?

Poolgiganten

Utloggad Varmtibadet

SV: Intexpool 549*274*132 i redan färdig altan
« Svar #21 skrivet: maj 28, 2019, 13:46:03:03 »
Finns många olika åsikter gällande isolering men tänker att det kan inte bli sämre i allafall. Gällande poolvärmepumpen så är den på 9 kW så hoppas att det räcker ?

Bra val där!
Jag har som sagt samma pool som du och hade de första somrarna en 6 kW från Jula, var väl OK men 29-30grader kom jag bara upp i fina soliga perioder.
Bytte sedan upp mig till en 9kW och jisses vilken skillnad, den kan gå mindre per dag och 28-30grader var det nästan konstant förra sommaren.

Nu kanske 28-30 låter varmt, men vi vuxna har 28grader som gräns för komfortvärme, känns lite kyligt under det. (ja vi är från norrland haha)
 

Utloggad Intexpool

SV: Intexpool 549*274*132 i redan färdig altan
« Svar #22 skrivet: maj 29, 2019, 10:06:33:33 »
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, trodde dock norrlänningar trivdes i kyla  :D. Kör du med klorpuckar ?

Fick ytterligare paket idag  >rulla<

Utloggad Varmtibadet

SV: Intexpool 549*274*132 i redan färdig altan
« Svar #23 skrivet: maj 29, 2019, 11:01:32:32 »
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, trodde dock norrlänningar trivdes i kyla  :D. Kör du med klorpuckar ?

Fick ytterligare paket idag  >rulla<

Den där trappan sänker man ner i poolen?

Nej, jag kör med saltklorinator,  rekommenderra det STARKT!
Så enkelt, så självgående och inget krångel med giftig kemikalie som klor är.
Dessutom slipper du grönt hår och röda ögon som klor lätt ger.

Utloggad Intexpool

SV: Intexpool 549*274*132 i redan färdig altan
« Svar #24 skrivet: maj 29, 2019, 11:15:53:53 »
Man fyller plasttrappan med sand i så blir den tillräcklig tung för att stanna kvar.
Verkar jättepraktiskt med saltklorinator finns den med 50 mm koppling ? Håller på att göra alla kopplingar till 50 mm. Kör du med intex saltklorinator ?

Utloggad Varmtibadet

SV: Intexpool 549*274*132 i redan färdig altan
« Svar #25 skrivet: maj 29, 2019, 11:43:46:46 »
Man fyller plasttrappan med sand i så blir den tillräcklig tung för att stanna kvar.
Verkar jättepraktiskt med saltklorinator finns den med 50 mm koppling ? Håller på att göra alla kopplingar till 50 mm. Kör du med intex saltklorinator ?

Ok, känns som att trappan tar mycket plats?  Jag har en "riktig" poolstege från altan ner i poolen.

Ja, jag har Intex klorinator. Den första gick sönder förra sommaren, efter 6 år. Köpte en via detta forum, en nyare modell.
Mmmm osäker på vilken dimension de har.

Denna har jag, modell 28666:
https://www.produceshopeurope.com/intex-28666-chlorinator-ozone-salt-water-above-ground-pool?gclid=EAIaIQobChMIydqH07nA4gIVy-eyCh2SGwsSEAYYASABEgJjK_D_BwE

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Intexpool 549*274*132 i redan färdig altan
« Svar #26 skrivet: maj 29, 2019, 13:09:33:33 »
Den där trappan sänker man ner i poolen?

Nej, jag kör med saltklorinator,  rekommenderra det STARKT!
Så enkelt, så självgående och inget krångel med giftig kemikalie som klor är.
Dessutom slipper du grönt hår och röda ögon som klor lätt ger.

Salt = NaCl = Natrium + Klor. Det som händer i din pool är att saltet spjälkas till Natrium + Klor fritt från varandra.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Intexpool

SV: Intexpool 549*274*132 i redan färdig altan
« Svar #27 skrivet: maj 29, 2019, 16:34:52:52 »
Kommer lägga ut bilder på trappan när jag byggt klart så man får uppfattning hur stor den är. Tänkte det kanske mysigt att sitta där och ha koll på barnen.

När du startar säsongen med saltklorinatorn sätter du den på 100 % som chockklorering då ? Sen sätter du den på det procenttal som är lämpligt ex 20% ? Sitter den sist i kedjan efter poolvärmepumpen ?

Utloggad Varmtibadet

SV: Intexpool 549*274*132 i redan färdig altan
« Svar #28 skrivet: maj 29, 2019, 21:49:01:01 »
Salt = NaCl = Natrium + Klor. Det som händer i din pool är att saltet spjälkas till Natrium + Klor fritt från varandra.

Jadå jag är medveten om det.
Oavsett så slipper man hålla på med klor som kemikalie, slipper dessutom bieffekter där jag främst tänker på grönt hår. Min dotter är ultrablond och får grönt hår direkt när hon badar i ”vanliga” klor-pooler.

Dessutom mycket billigare då salt kostar typ 160kr per 25kg. En kostnad man enbart har när man startar upp säsongen.

Ytterliggare fördel är att klorinatorn är så pass enkel o självgående. Jag mäter vattnet 3-5ggr per säsong, kristallklart o aldrig nåt konstigt.

Ser inget skäl att inte välja klorinatorn, då Intexpoolen inte har detaljer dom är känsliga för saltvatten.
« Senast ändrad: maj 29, 2019, 21:54:10:10 av Varmtibadet »

Utloggad Varmtibadet

SV: Intexpool 549*274*132 i redan färdig altan
« Svar #29 skrivet: maj 29, 2019, 22:14:39:39 »
Kommer lägga ut bilder på trappan när jag byggt klart så man får uppfattning hur stor den är. Tänkte det kanske mysigt att sitta där och ha koll på barnen.

När du startar säsongen med saltklorinatorn sätter du den på 100 % som chockklorering då ? Sen sätter du den på det procenttal som är lämpligt ex 20% ? Sitter den sist i kedjan efter poolvärmepumpen ?

Ja typ så. Boost läge vid start i typ 16h, därefter går den någon timme per dag. Man ställer inte in procent utan av/på/boost samt antal timmar.

Vid hårt badande eller när behov finns ökar man timmarna eller kör en boost.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan