CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: alternativ poolrengöring ?  (läst 6323 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jojoplopp

alternativ poolrengöring ?
« skrivet: april 24, 2012, 13:02:07:07 »
Hej hej,

Vi har byggt pool och spabad, men vet inte vad vi ska rengöra med, jag vill absolut inte ha klor utan något mer miljövänligt och bättre för kroppen.
Väteperoxid kan man använda har jag hört, men hur mycket och blir det inte väldigt dyrt ?
Finns det något annat?
Aktivt syre ? Kostnad ?
Bacuasil, vad är det ? bättre än klor förstår jag, men är det några andra konstiga kemikalier i det då säkert.. ?

Tacksam för svar då vi måste rengöra snart snart... :)

Johanna

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: alternativ poolrengöring ?
« Svar #1 skrivet: april 24, 2012, 17:04:13:13 »
Hej,

Jag har provat klorgenerator, var ok men känsligt för ph värde svängningar och för dyrt om huset går i sönder.
Har provat Bacuacil, för mycket problem med med vattnet. Funkar när vattnet är ny ifyllt, men efter något år kommer problemen.

Nä klor är det bästa och det enklast, enligt mej.
Jag har lite salt i också så blir vattnet mycket behagligt att bada i, plus jag behöver inte ha högt klorvärde utan kan sänka det lite.

Janne

Ps: Det finns många på detta forum som inte har/haft samma problem som jag och som har haft samma erfarenhet som jag.
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad TommyC

SV: alternativ poolrengöring ?
« Svar #2 skrivet: april 24, 2012, 18:23:01:01 »
Hej Janne,

Vi har alltid kört klor och är nöjda med det. Hur fungerar det där med "lite salt i också"? Vad är det för salt och var köper du det? Hur doserar du och blandar i det i poolen?

Tommy
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad aromata

SV: alternativ poolrengöring ?
« Svar #3 skrivet: april 24, 2012, 18:34:44:44 »
Att klorera verkar vara det enkla och säkra sättet. I en privat pool behöver man inte alls klorera lika mycket som i en allmän pool. I vår pool luktar det nästan aldrig klor.

Utloggad Janne

SV: alternativ poolrengöring ?
« Svar #4 skrivet: april 24, 2012, 18:38:51:51 »
Tjena Tommy,
Jag köper salt i poolbutik, och varje år så slänger jag i säck på kg för att kompensera vattnet som jag pumpar år.
Då kommer att få behagligare vatten, men du måste pool utrustnings som klarar av saltvatten, så värmepump etc.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Janne

SV: alternativ poolrengöring ?
« Svar #5 skrivet: april 24, 2012, 18:46:59:59 »
En pool som luktar klor, är inte normalt.

Antigen så har man fel ph värde och vattnet kan inte ta hand om kloret, eller så har du för mycket klor i vattnet.
Att klorhalten är hög vid öppning av poolen och stängning är normalt, eftersom man chockar med koncentrar klor.
Men det vanligaste problemet är att man har fel ph värde i sitt vatten innan man klorar, det är ett problem man har man med alla kemikalier. Om dom heter klor, baquacil osv.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: alternativ poolrengöring ?
« Svar #6 skrivet: april 24, 2012, 19:00:00:00 »
Det klor som luktar är det bundna kloret som angripit smutsen. Se till att ni är rena när ni badar då pooler/span INTE är badkar (tvätta sig gör man i duschen/badkaret). Har ni fått klorlukt så chocka vattnet med chockklor så ska ni se att klorlukten snart är borta.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag