VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Natriumhypoklorit, cyanursyra samt chockklorering  (läst 5503 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad largab

Natriumhypoklorit, cyanursyra samt chockklorering
« skrivet: augusti 05, 2017, 18:10:04:04 »
Ni som använder automatik och natriumhypoklorit....
Har man någon fördel eller nackdel att ha cyanursyra i vattnet?
Om man läser info hos Pahlen så bör man ha 30-50 ppm för att stabilisera kloret. Men gäller det även om man använder "hyppo" ?

För att sänka bundet klor så kan man ju chockklorera. Använder man en större mängd hyppo för det??
 Hur mycket 12% ig / 10m3 bör jag slå i???

Mvh

Poolgiganten

Utloggad Plums

SV: Natriumhypoklorit, cyanursyra samt chockklorering
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2017, 19:25:50:50 »
Jag har lamelltäcke som är på när vi inte badar. Då behövs ingen cya då det blir låg solexponering. Med pooltak kanske det kan vara bra att ha i lite. Kanske börja säsongen med ett par triklortabletter i skummern..

Vi duschar innan bad (har även spabad) och jag behövet normalt inte chockklorera då vi också har uv lampa. I höst skippar jag chockning inför vintern också tänkte jag.
« Senast ändrad: augusti 05, 2017, 21:26:23:23 av Plums »

Utloggad MathiasS

SV: Natriumhypoklorit, cyanursyra samt chockklorering
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2017, 23:52:17:17 »
Man kan chocka med hypoklorit men jag har inte lyckats lista ut hur mycket jag ska hälla i vid chock, så jag kör granulat de få gånger jag gör det.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Natriumhypoklorit, cyanursyra samt chockklorering
« Svar #3 skrivet: augusti 06, 2017, 01:18:01:01 »
Vi har ingen cyanursyra alls i vår pool. Nu är det ju en inomhuspool och där brukar man aldrig rekommendera cyanursyra. Behovet av solskydd för kloret finns ju inte heller.

Chockklorering är heller inget som vi behöver göra. Men när vi startade upp poolen första gången så gjorde vi en slags chockklorering, vi hällde i ca 2 l natriumhypoklorit (outspädd). Det var nog lite överdos, allt järn i vattnet oxideras ut och vi fick en kraftig brun-grön fällning. Den försvann efter några dagar. Vattnet höll sig sedan klart och fint.

Efter en tids poolstopp p.g.a. underhåll så fyllde vi åter poolen, denna gång utan att chocka, lät bara automatiken göra sitt jobb. Vi slapp då den starka grumlingen, men i stället fälldes mangan ut successivt under flera veckor och lade sig som skräp på botten.

Utloggad largab

SV: Natriumhypoklorit, cyanursyra samt chockklorering
« Svar #4 skrivet: augusti 06, 2017, 04:31:50:50 »
Jag tackar för svar. Kompletteringsfråga... Vad eftersträvar man för koncentration av klor vid chock? Har någon mätt vad man får med tex en granulatdos? 
Hyppon borde ju ge ca 12 ppm om man tar 1 liter 12%ig per 10m3 H2O.

Utloggad Erica

SV: Natriumhypoklorit, cyanursyra samt chockklorering
« Svar #5 skrivet: augusti 06, 2017, 22:30:07:07 »
Lite svårt att säga egentligen, eftersom chock kan du ju ta till i mer än ett läge. Handlar det om extra desinficering eller att stoppa algtillväxt ? Eller om att reducera bundet klor ? Och om det handlar om alg eller bakterietillväxt så kan ju dessa vara allt ifrån milda till katastrofala då t.ex. poolen blir knallgrön av alger som även börjar växa på olika ytor. Chock innebär väl sällan lägre än 10 ppm i vart fall, men i en del fall krävs säkert ännu mer.

Vår pool har en vattenvolym på ca 40 m3 och den hypoklorit vi köper har en angiven styrka på 10-20 %. Den varierar ju med hur färsk lösningen är eftersom den självnedbryts om man inte späder ut den med vatten.

All natriumhypoklorit innehåller små spår av natriumhydroxid (natronlut). Eftersom detta är starkt basiskt stiger pH hela tiden i en pool där man använder natriumhypoklorit. I de flesta automatiksystem balanserar man detta med tillsats av saltsyra. Förbrukningen av saltsyra ligger oftast långt under klorförbrukningen.

Utloggad largab

SV: Natriumhypoklorit, cyanursyra samt chockklorering
« Svar #6 skrivet: augusti 07, 2017, 06:00:36:36 »
Jag vill reducera bundet klor. Enl uppg så ska det vara max 2 ppm. Men jag gör som MathisS,  använder granulat för det. Får se om det gör nytta.
Mvh

Utloggad exposed

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Natriumhypoklorit, cyanursyra samt chockklorering
« Svar #7 skrivet: augusti 07, 2017, 08:17:20:20 »
Hei

jeg fikk beskjed av Pahlen at man ikke skal bruke cyanursyre når man bruker automatikk som måler redoxpotensialet i vannet. Da greier visst ikke automatikken å måle korrekt spenning.
Jeg har ikke forsøkt selv, kun forhørt meg med Pahlen.
7,5x3,7x1,5 Wanaka 750.  Trapp på hver side
Byggeår 2015/2016
Poolrobot Dolphin M5
Lamelltrekk med motor.
Värmepump: Pahlen 13kw
Pahlen sandfilter og pumpe

Idegis RMV-201 ORP
Idegis RPH-201 PH
Idegis Poolstation controller (web)
Isolert teknisk rom inkl automatisk nødstrømsaggregat.

Utloggad MathiasS

SV: Natriumhypoklorit, cyanursyra samt chockklorering
« Svar #8 skrivet: augusti 07, 2017, 09:45:22:22 »
Jag vill reducera bundet klor. Enl uppg så ska det vara max 2 ppm. Men jag gör som MathisS,  använder granulat för det. Får se om det gör nytta.
Mvh

Det kommer förstås fungera.

Vad har du för automatik? Är det första gången du chockar denna säsong? 
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad largab

SV: Natriumhypoklorit, cyanursyra samt chockklorering
« Svar #9 skrivet: augusti 07, 2017, 23:24:54:54 »
Chockning första gången sedan uppstart. Jag har inte kört UVC lampan mer än 6h/dygn. Vad jag har sett i forumet så hjälper den till att reducera bundet klor. Jag ska öka tiden rejält på den....
Jag har en hembygd poolstyrning. Redox och pH. Startade som ett vinterprojekt och gick väl snabbt överstyr avseende funktion o nedlagd tid. Men nu snurrar den skapligt. Är nog värd en tråd i höst.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan