VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Standardpoolskydd, på och av.  (läst 18120 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fia

Standardpoolskydd, på och av.
« skrivet: november 06, 2004, 14:20:22:22 »
Hej gott poolfolk! Har nyss upptäck detta forum, blev väldigt glad. Jag är nybliven poolägare(i somras) och har ett standard poolskydd med stroppar. Nu till min fråga. Kan någon ge tips om hur jag ensam får på detta skydd efter bad. Jag hinner nämligen inte runt tillräckligt fort för att fästa stropparna innan skyddet glider ner i poolen, med följande resultat, jag får en mindre sjö på skyddet. Ångrar så att vi inte uppgraderade poolskyddet till ett halvmekaniskt. Det får bli nästa investering men tills dess, har ni några tips så snälla svara!
« Senast ändrad: april 17, 2007, 10:28:36:36 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Poolgiganten

Utloggad Tossen

Re:Poolskydd
« Svar #1 skrivet: januari 11, 2005, 11:26:13:13 »
Hej,
Jag hade samma problem i många år, men i fjol köpte jag ett Termatec skjutbart pooltak, o nu badar vi alla, när vi vill. det är lätt att öppna/stänga/låsa. Det bästa vi gjort. Titta in på www.termatec.com .
 ;D

Kjell

  • Gäst
Kjell
Re:Poolskydd
« Svar #2 skrivet: februari 27, 2005, 21:59:07:07 »
Hej,

Finns det någon som har erfarenheter av Folkpools Solbåge pooltält?
Hur klarar det sej vintertid på snörika ställen?
Plus och minus?

mvh
Kjell

Utloggad Tossen

Re:Poolskydd
« Svar #3 skrivet: februari 28, 2005, 17:39:02:02 »
Hej,
Har hört mig för innan vi köpte ett Termatec pooltak. Det ssägs att solbågens plast krakelerar efter 2 år o spricker. Däraför tror vi att Termatecs lösning är mycket bättre och hållbarare .

Kjell

  • Gäst
Kjell
Re:Poolskydd
« Svar #4 skrivet: mars 01, 2005, 13:12:29:29 »
Hej Tossen,

Tack för ditt svar, det var det jag var rädd för (att plasten skulle spricka).

Termatec är säkert en bra lösning, känns lite dyr dock.

Kan du berätta vilken modell och storlek du har köpt och vad den kostade? Klarar Termatec bra av snö och kyla? På vilka breddgrader bor du? Bor själv i Vasa, Finland som ligger nästan i höjd med Örnsköldsvik på Svenska sidan, d.v.s. det kan ibland förekomma rejält vinterklimat med mycket snö, dock inte i år.

Jag hörde av en belgisk källa som säljer något motsvarande som termatec att t.ex. franska motsvarigheter inte klarar av riktigt vinterklimat på något bra sätt, d.v.s taket kanske inte klarar av snömängden.

Utloggad maria

Re:Poolskydd
« Svar #5 skrivet: mars 10, 2005, 13:52:01:01 »
Hej,
Vi har haft en skjutbar poolöverbyggnad i 3 år. Vi börjar bada i april och slutar i oktober. Dyrt, men vilken bra investering!
Denna lösning klarar garanterat snö och kyla!
Titta gärna in på www.eureka-sweden.se

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Re:Poolskydd
« Svar #6 skrivet: mars 29, 2005, 10:21:28:28 »
Ett par snören, men 2.5 liters saftdunkar (tomma) knutna med ca 1 meters lucka emellan, spänn dem mellan kortsidornas fästknoppar (eller sätt dit extra knoppar) innan du drar över pooltäckningen, det gör dels att det är mindre risk att duken drattar ned i poolen, och dels att poolen kyls av mindre vid blåsigt väder, då du får en luftkudde som isolerar.

/Rickard
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fia

Re:Poolskydd
« Svar #7 skrivet: mars 30, 2005, 11:55:08:08 »
Hej!   Jag har modifierat Rickards íde´ lite grann.
Använder ett tunnare nylonrep,5-7mm, kapar till längden lite kortare än längden på poolen. Sätter en gummistropp i vardera änden på repen, 2 st. Monterar 2st fästknoppar
på varje kortsida mellan de vanliga, en meter ut från mitten ungefär.
 
Om man sen tar ett ex. "sopskaft" av metall, binder fast det i framkanten på poolöverdragets undersida, använder buntband eller nylonlina. För att stabilisera framkanten bör listen vara fastbunden i de tre hålen i mitten. Kapar till 2st korta rep-stumpar ung. en meter långa, fäster dom i varsin ände av listen. Knyter ihop. Fäst ett nylonrep runt den knut man nyss gjort, repet ska vara längre än poolen. Man har nu inga problem att lägga på överdraget.

Sätter fast repen med gummistropparna, tar repet som sitter i mitten på överdraget, går runt till kortsidan och drar i lugn takt på överdraget. Glöm ej att fälla upp stegen först.

Mvh   Fias gubbe
« Senast ändrad: september 08, 2006, 23:10:48:48 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Erik007

  • Gäst
Erik007
Re:Poolskydd
« Svar #8 skrivet: september 08, 2005, 14:00:44:44 »
SOLBÅGE POOLSKYDD: Vi har solbåge poolskydd och är nöjda (skyddet har suttit där i många år, vi vet ej exakt eftersom vi köpte huset efter att skyddet monterats). Plasten har absolut inte krakelerat eller spruckit utan ser ut som om det vore nytt.

Vet ej hur bra den är för vintertäckning dock, tycker själva bågen känns lite tunn och mycket snö kan nog skada den kanske? Tidigare har vi därför dragit bort solbågeskyddet och täckt med en spänd pressening istället. Nu avser vi dock att köpa plåtar för vintertäckning vilket känns säkrare. Men solbåge som barnskydd och som skydd för smuts samt inte minst kunna bada "inne" uppvärmt så är den utmärkt tycker vi.

Utloggad Fia

SV: Standardpoolskydd, på och av.
« Svar #9 skrivet: maj 17, 2006, 13:33:45:45 »
Väcker min första tråd till liv igen och lägger bilden här.

Så här ser Rickards och gubben mins "uppfinning" ut.
Det fungerar kanon bra! Nu klara jag ensam att dra på skyddet. ;D O0
Har en upprullningsanordning i andra änden.

« Senast ändrad: april 17, 2007, 10:29:51:51 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan