VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vintertäcke  (läst 6598 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Janne

Vintertäcke
« skrivet: juli 29, 2004, 09:55:19:19 »
Hej !

Vad skall ni ha på poolen i vinter?

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Re:Vintertäcke
« Svar #1 skrivet: juli 29, 2004, 15:59:17:17 »
Jag kör blankt, d.v.s. att jag tar av pressenningen innan poolen fryser. På så sätt riskerar jag inte att den går sönder, presenningen alltså.

Jag låser grindarna till staketet så att inga ungar skall trilla i.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Janne

Re:Vintertäcke
« Svar #2 skrivet: juli 29, 2004, 21:24:32:32 »
ok.

Blir det inte mycket i skit när isen smälter?

Hur mycket tömmer du?
Räcker det att tömma under skimmern eller måste man tömma under utlopp också?

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Re:Vintertäcke
« Svar #3 skrivet: juli 29, 2004, 23:24:05:05 »
Bor i Norrbotten - utanför Piteå, inte mycket skräp i luften här...

Har en pool från svenska poolfabriken, den skall inte tömmas alls, man proppar bara in frigolit eller annat som tar upp isens expansion i skimmern.

Det bästa att täcka poolen med är nog plåtar, men det bör vara rejäla profiler på plåtarna för att få nog bärighet. Om jag inte minns fel skall det vara en trp profil på 11 cm eller mer för att bära 6 meter utan bjälklag.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Björn

Re:Vintertäcke
« Svar #4 skrivet: juli 30, 2004, 10:09:33:33 »
Jag har köpt plåtar från folkpool. Jag kollade även pris med byggfirman. Om man tar standard takplåt måste man bygga stöd varje meter. Det tyckte jag verkade trassligt. (Särskilt att ställa undan under sommaren. För att få dem fribärande 4m måste man ha ganska tjock plåt och med djup profil. Tag tror jag har 0,9mm plåt med 12cm profil. Byggfirman kunde ordna detta men det var lika dyrt som folkpool.

Fördelarna är:
Man slipper en massa löv. Dock inte alla eftersom det är öppet mellan sarg och plåt där profilen går upp.
Man slipper det mesta av olje-filmen som kommer från luftföroreningar
Man har samma nivå från det man stänger till det man öppnar

Nackdelarna är:
Man behöver vara 2 när man lägger på plåtarna och de är rätt tunga.
Värmen stiger knappt alls förrän man tar bort plåtarna eftersom ingen sol kommer ner.

Jag sänker nivån strax under skimmerns nedre kant så att isen inte ska spräcka plasten. skimmern suger jag ur så gott det går med pumpen i några sekunder efter som jag inte har fall på ledningen från skimmer till maskinrum. Jag monterar sedan vinterplugg i botten av skimmern. Jag monterar vinterplugg inloppen samt i in-, utlopp för jet stream. Där har jag fall på ledingarna. Jag lossar alla ledningar i maskinrumet så att vattnet rinner ur. Jag har inte frostfritt i mitt maskinrum.

Kanske borde man skydda inloppen med nån frigolit. Ett år spräckte isen det ena för mig. Jag har också funderat på att skydda trappan men det har inte blivit av och det har gått bra trots c:a 15 cm istäcke.
Folkpool 8 X 4 meter.
Värmer med Pahléns maxitemp 51 till ca 28°C.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan