VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vintertäckning?  (läst 18435 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolnicke

Vintertäckning?
« skrivet: september 02, 2005, 18:47:02:02 »
Håller på att planera för vintertäckning. Någon som har tips på billig och säker lösning? Har funderat på plåt men tycker att det verkar ganska dyrt.

Hur gör ni?
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Re:Vintertäckning?
« Svar #1 skrivet: september 04, 2005, 20:14:12:12 »
Jag tror det är viktigare att den är säker än att den är billig! En plåttäckning klarar människor, djur, snö mm och första gången den gör riktig nytta blir den billig, jämfört med en billig täckning som inte klarade påfrestningen, om du förstår vad jag menar?

Väljer du pressening så måste den vara fjädrande i upphängningen, annars kan vatten, snö och is åstakomma en för hög belastning som gör att den går sönder. Den typ av skydd vi har på sommaren, som löper med lik i skena, går inte att använda som vintertäckning.

Jag tror plåt är bäst ur alla aspekter utom en, det är ganska jobbigt att lägga på och ta av, men det får det vara värt!

Du kan kanske hitta indrustritak på någon skrot eller liknande för att sänka kostnaden!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Fia

Re:Vintertäckning?
« Svar #2 skrivet: september 04, 2005, 22:18:40:40 »
Ett litet OBS!
Om du väljer industri plåt (beg. plåt) tänk då på att den kan ha små hål efter skruvar. Regnvatten tar sig ner genom dessa hål och lägger sig på skyddet, om du låter detta sitta kvar. Tak plåten är ganska tunn också så du bör lägga bräder över poolen som stadgar upp plåten och den ska helst luta lite svagt så det rinner av lättare.

Vi gjorde nämligen så i vinteras, först standard poolskydd sen presening och sist beg. plåt. Innan snön kom så kolla karln min hur det såg ut och oj vad mycket vatten som låg på. Det var bara att börja pumpa, vi hade nämligen även sänkt vatten nivån.

I år så har vi skaffat ny plåt (utan hål) som tål hög belastning. Den kosta en del men jag håller med RLA det är nog det bästa.
« Senast ändrad: september 04, 2005, 22:22:31:31 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Poolnicke

Re:Vintertäckning?
« Svar #3 skrivet: september 05, 2005, 07:21:55:55 »
Fia,

Vad fick ni betala för plåten?

/Poolnicke

Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Annie

Re:Vintertäckning?
« Svar #4 skrivet: september 05, 2005, 09:00:11:11 »
Hej Fia!

Ni har ju också en pool från Sv. poolfabriken och om jag inte minns fel så sa de att standard poolskyddet som följer med i paketet skulle vara tillräcklig vintertäckning.

Har ni provat detta och vad är er erfarenhet?  

Annie
Svenska Poolfabriken 7x4 meter, värms upp med värmepump.

Utloggad Fia

Re:Vintertäckning?
« Svar #5 skrivet: september 05, 2005, 09:47:47:47 »
Hej Poolnicke.
Vi betalade runt 5 000:- hos lokal plåthandlare. Kommer inte ihåg exakta summan.

Hej Annie.
Vi har inte provat att använda enbart skyddet. Karln envisades att vilja sänka vatten nivån i poolen och då fungerar det inte att använda skyddet.

Vi har nämligen ett plast rör utanpå garage väggen upp till solfångaren och om vi inte sänker vatten nivån så stannar ju vattnet kvar i röret och spricker under vintern . Sänker vi vatten nivån så rinner vattnet tillbaka ut i poolen. Hur vi än tänkte förra hösten så fick vi det till att vattnet stanna kvar i röret.
Så vi tog det säkra före det osäkra och sänkte nivån.

Ni som har solfångare, har ni också plast rör upp till fångaren? Hur tömmer ni den utan att sänka nivån i poolen?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Re:Vintertäckning?
« Svar #6 skrivet: september 05, 2005, 14:49:59:59 »
Ni som har solfångare, har ni också plast rör upp till fångaren? Hur tömmer ni den utan att sänka nivån i poolen?

Det här förstår jag inte riktigt, det måste bero på vilken höjd man har panelerna (?) Jag har mina på taket, en vxl-ventil i källaren och det är här som jag tömmer solfångarna, oberoende av nivån i poolen!
På bild 16 & 21 i den högra delen av bilden syns vart mina plaströr kommer ut genom källarväggen: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm så vi går in i källaren ovanför vattennivån! Ni har kanske en annan koppling?

Sänka vattnet bör man göra hur som helst så att vattenytan kommer under mark, i vårt fall ca 20 cm, detta för att isen ska få motstånd när den expanderar, sen kan det vara tryggt att inte ha is i bräddavloppet som i de flesta fall är gjorda i plast!

Lägga i plastdunkar som tar expansion kan också vara tillrådigt, tänk bara på att is inte expanderar som man själv vill, ställ ett glas med vatten i frysen t.ex, inte expanderar vattnet 100% uppåt inte!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Fia

Re:Vintertäckning?
« Svar #7 skrivet: september 05, 2005, 21:12:06:06 »
Vår solfångare har ett eget slutet system(egen pump), den pumpen står i garaget och vi har fall höjd dit från poolen. Pumpen pumpar till garaget sen trycker upp det till garagetaket och solmattorna, sen igenom dessa och tillbaka ner till poolen.
Om vi pluggar igen utloppet med vinterplugg, utan att sänka nivån,så måste väl vattnet stanna kvar i röret som leder ner från taket och pemslangen som leder tillbaka ut till poolen p.g.a att vi har pluggat där. Vattnet kan ju inte rinna upp tillbaka.
Solfångaren och pemslangen från poolen töms ju genom en "plugg" i pumpen i.o.m. att vi har fall höjd till pumpen, plus att vi lossar några kopplingar mellan mattorna så vakumet släpper och vattnet rinner ut.
Tänker vi fel, eller?
Nu ska vi även i år sänka nivån under in och utlopp för isens skull och för att vara på den säkra sidan.
Rätta mig om vi tänker fel!!  
« Senast ändrad: september 05, 2005, 21:14:54:54 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad jre

Re:Vintertäckning?
« Svar #8 skrivet: september 13, 2005, 18:45:49:49 »
Vi har köpt ett "riktigt" poolskydd som skall släppa igenom vatten vid regn och smältis,skall även klara ett bortsprunget barn på ca:30 kilo.
Poolskyddet är fäst med ,kan man kalla det lastbilskapellband?, så det är flexibelt.
Om jag fattat rätt skall man låta detta flyta på vattnet när man vintertäcker och skall då ävenklara snöfall som kan komma här på västkusten.
Detta skall väl räcka.
I övrigt sänker jag vatten nivån till under breddavloppet och håller koll att det befinner sig på den nivån och använder således inga sandhalvfyllda dunkar.
Hoppas att poolen klarar vintern med detta.
Med hopp om en ny sommarsäsong / JRE :)

Utloggad Fia

Re:Vintertäckning?
« Svar #9 skrivet: september 13, 2005, 19:12:59:59 »
Hej jre.
Fungerar skyddet även om du sänker vatten nivån?

När vi sänkte nivån förra hösten och det regna så blev belastningen för stor för stropparna och de "slet sig" från fästknopparna. Det blir en väldig belastning när snön kommer på. Skyddet når liksom inte ner och kan vila på en så stor ytan av vattnet som det behöver för att bära upp snön(regnvattet).

Om du har vinterplugg så kanske det är bättre att plugga och behålla vatten nivån så att skyddet vilar på en större yta och orkar hålla emot belastningen.

Plast dunkarna är bra att använda även om du sänker nivån. De avlastar ju ramen och linern när isen lägger sig.

Bara några spontana tankar ;)
« Senast ändrad: september 13, 2005, 19:45:06:06 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Poolnicke

Re:Vintertäckning?
« Svar #10 skrivet: oktober 28, 2005, 06:52:36:36 »
Har nu bitit i det "sura äpplet" och beställt plåtar.

Det blev 10 st 4x0,7 meters plåtar. 0.65 mm tjocka med hög profil, 111 mm.

Skall klara trycket från ett rejält snötäcke.

Prislapp 136 kr/kvm. Totalt ca 3900.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Fia

Re:Vintertäckning?
« Svar #11 skrivet: oktober 28, 2005, 19:29:25:25 »
Det var ett bra pris. Nu vet du ju att du har det bästa!
Då kan du gå i ide i lugn och ro ;D ;D ;D
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Poolnicke

Re:Vintertäckning?
« Svar #12 skrivet: december 30, 2005, 14:27:47:47 »
Tänkte jag skulle rapportera hur det gick med plåtarna. Priset landade totalt på 4500 kr. Konstigt att det alltid tillkommer div kostnader.

Monteringen var en baggis. Lade ut en ram av överblivna stolpar runt poolen som jag skruvade plåtarna i. Det tog max 2 timmar att få allt på plats. Blev kanonstadigt. Kunde utan problem knalla rakt över poolen.

Efter de senaste dagarnas envisa snöande känns investeringen helt ok. Ser ganska kul ut med ett rejält lock på poolen. Synd bara att sommaren är långt borta :-(

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Fia

Re:Vintertäckning?
« Svar #13 skrivet: december 30, 2005, 15:13:04:04 »
POOLNICKE, om vi inte hade köpt plåtar så fick jag idag ett förslag på vad vi kunnat gjort.

Ett barn i bekantskapen sa: "Va dumma ni var som la på det där svarta, nu kan ni ju inte åka skridskor på isen, för visst fryser väl vattnet så man kan åka skridskor??"

Vad får man inte höra ur barna mun!! ::) ::) ;D ;D
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Re:Vintertäckning?
« Svar #14 skrivet: januari 22, 2006, 23:28:30:30 »
Har nu bitit i det "sura äpplet" och beställt plåtar. ....../Poolnicke

Har du bilde av løsningen?

Utloggad turbouffe

SV: Re:Vintertäckning?
« Svar #15 skrivet: januari 23, 2006, 16:20:53:53 »
POOLNICKE, om vi inte hade köpt plåtar så fick jag idag ett förslag på vad vi kunnat gjort.

Ett barn i bekantskapen sa: "Va dumma ni var som la på det där svarta, nu kan ni ju inte åka skridskor på isen, för visst fryser väl vattnet så man kan åka skridskor??"

Vad får man inte höra ur barna mun!! ::) ::) ;D ;D

Pojken trivdes då vi tog bort plåten på våren.....

O0
« Senast ändrad: december 11, 2007, 09:28:21:21 av turbouffe »
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Utloggad Fia

SV: Vintertäckning?
« Svar #16 skrivet: januari 23, 2006, 18:24:15:15 »
Oj!! :o Den bilden måste jag visa killen.
Jag trodde inte det gick!! ;D ;D ;D
« Senast ändrad: april 09, 2006, 21:33:46:46 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Poolnicke

SV: Vintertäckning?
« Svar #17 skrivet: april 09, 2006, 21:29:51:51 »
Lyfte på en av plåtarna idag. Gissar att isen är ca 30 cm tjock. Undrar hur lång tid det tar innan man kan starta poolen?

/Poolnicke
« Senast ändrad: april 09, 2006, 21:34:03:03 av Fia »
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad turbouffe

SV: Vintertäckning?
« Svar #18 skrivet: april 09, 2006, 22:51:30:30 »
Lyfte på en av plåtarna idag. Gissar att isen är ca 30 cm tjock. Undrar hur lång tid det tar innan man kan starta poolen?

/Poolnicke

Förra året hade nog vi också så tjock is, men jösses vad fort den smälte!

Efter första dagen hade den släppt ca: 5cm. runt om och sedan tog det inte mera än 4 dagar om jag inte minns fel till att den var isfri.

Men.... det var nog liiiiite varmare då än vad vi har nu.

"tar fram solskallrorna och dansar allt vad jag kan" ;D
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan