Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Passande pooltäcke till oval ovanmarkspool  (läst 1029 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad augustr

Passande pooltäcke till oval ovanmarkspool
« skrivet: juli 31, 2023, 08:50:18:18 »
Hej!

Ny poolägare här. Skaffade en Bestway 4.88x3.06m oval ovanmarkspool i Juni. Då jag är van vid kallbad i Vättern badade jag i 19C några veckor, men insåg sen att man gärna badar längre i varmare vatten. Kom över en Swim & Fun Pico 5R (demo) värmepump till iaf samma pris som poolen och den har jobbat upp temperaturen till 27C några gånger (efter att ha klurat ut det odokumenterade skärmlåset), men förlorar några grader varje natt.

Så nu har jag på min "pool gear acquisition"-resa förstått att man villhöver ett pooltäcke också.

Men det verkar inte riktigt lika självklart/straight forward. Har tittat på detta:
https://www.nettoparts.se/shop/soltacke-swim-fun-34986p.html?CookieConsentChanged=1

5x3m för oval pool verkar ju lovande då jag har 4.88x3.06, men hur exakt behöver det vara? Dessutom är min pool en oktagon snarare än oval, men kanske inte är så viktigt att det stämmer exakt? Dokumentationen är som vanligt i poolsammanhang bristfällig. Exakta mått saknas. Och hur det fäster/inte flyger iväg.

Fråga nummer två är hur sjutton ett sådant här täcke ska klara vindar? Har poolen rätt så öppet och att bara få dit och fast medföljande poolskydd är en stor utmaning, som dessutom har (undermålig) fästanordning. Behöver jag fortsätta med poolskyddet varje kväll ovanpå plasten, för att hålla plasten på plats?

Hittade även ett billigare, men står inte uttryckligen oval pool. Om det nu är rektangulärt kanske man bara kan klippa och spara några hundringar?
https://www.proshop.se/Pool-badbassaeng/Swim-Fun-Poolcover-Sommar-5-x-3-m/2778523?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=searchengine

Summa summarum undrar man lite om det är värt besväret med alla skydd osv som ska på och av hela tiden...

Tack för besväret!

Poolgiganten

Utloggad augustr

SV: Passande pooltäcke till oval ovanmarkspool
« Svar #1 skrivet: juli 31, 2023, 18:03:21:21 »
Update: Verkar vid närmare undersökning vara samma som säljs (lite oklart om proshops är 180um eller 200um) men båda är ovala. Beställde en nu för 699 så får vi se hur bra det funkar.

Utloggad kwhalp

SV: Passande pooltäcke till oval ovanmarkspool
« Svar #2 skrivet: augusti 01, 2023, 00:26:07:07 »
Update: Verkar vid närmare undersökning vara samma som säljs (lite oklart om proshops är 180um eller 200um) men båda är ovala. Beställde en nu för 699 så får vi se hur bra det funkar.

Hej!

Anledningarna till att du inte får högre än 27°C med Pico 5R i ca 11000 L ovanmarkare, är nog 2:

1. Din Pico 5R är i kylläge, eller autoläge, där 27°C är default.
Kolla detta, om du inte redan gjort detta :)

2. Pooltäckning är Alpha et Omega när det gäller att få upp tempen i poolen. Typ 80% ökad förbrukning, utan torr, heltäckande bubbelplast.
När jag glömmer rulla ut bubbelplasten, så rasar tempen från 33°C på kvällen, till typ 29°C på natten, detta med värmepumpen igång, i Umeå, mitt i sommaren. Man eldar för kråkorna, som man säger på Norrländska...

 :angel:


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag