Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Soltäcke/solfolie i Spanien  (läst 1174 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnil

Soltäcke/solfolie i Spanien
« skrivet: maj 22, 2019, 11:47:41:41 »
Om man har en ouppvärmd pool i Spanien, hur mycket kan, grovt uppskattat, soltäcke/solfolie göra för att höja temperaturen?

Poolgiganten

Utloggad danw69

SV: Soltäcke/solfolie i Spanien
« Svar #1 skrivet: maj 22, 2019, 15:33:13:13 »
3-4 grader är min egen, högst ovetenskapliga, uppskattning. Har egen ouppvärmd pool i Madrid, och på sommaren (dvs juli/augusti) kommer den upp i 23-24 utan folie på nätterna, och 26-27 med folie på nätterna.


Utloggad magnil

SV: Soltäcke/solfolie i Spanien
« Svar #2 skrivet: maj 23, 2019, 09:01:22:22 »
Tack! Ligger din pool I sol hela dagen?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Soltäcke/solfolie i Spanien
« Svar #3 skrivet: maj 23, 2019, 09:43:50:50 »
Det solfolien/pooltäckningen gör är primärt att förhindra avdunstning och minska värmeutstrålningen nattetid.
Avdunstningsprocessen är väldigt energikrävande, enkelt beskrivet så hoppar atomerna runt och krockar med varandra, det skapar supervarma partiklar som lämnar vattenytan och tar med sig den energi som atomkrocken orsakade.
Så har jag i vart fall fått det förklarat för mig.
Avdunstningen ökar ju kallare det blir i luften, men även huruvida det är mulet eller ej påverkar, värmeutstrålningen mot en stjärnklar himmel är högst, då temperaturen i atmosfären ligger på ca -50 grader. Det ger hög värmeutstrålning.
En pool förlorar alltså väldigt mycket energi även dagtid om den inte är täckt med något som hindrar avdunstningen.
Jag tror att en vanlig tät pooltäckning som inte har vatten på sig sparar mer energi än en solfolie, just för att den är tät och torr, en solfolie har som regel vatten liggande ovanpå vilket gör att avdunstning förekommer även med folien på.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag