VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mörka fläckar både över och under vattenytan  (läst 8792 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johnny Pohlman

Mörka fläckar både över och under vattenytan
« skrivet: maj 23, 2010, 12:53:04:04 »
Hej, jag har drabbats av mörka fläckar i min pool.
Vattnet har under hela tiden hållt perfekta värden på både klor, ph och alkalitet

Jag känner till två andra som har samma problem och en gemensam nämnare är att det är samma person
som har svetsat linern. Ryktet säger att han låter linern ligga på marken innan han gör monteringen.

Vi värmer poolen med elpatron om det eventuellt skulle kunna påverka.
Vi har även tak så det är inte något "skräp" som trillat i...

Jag tror att vi har provat "allt" (algmedel, klor, "c-vitamin" osv.) för att få bort dessa fläckar men hoppas nu att någon
annan har något användbart tips att komma med.

Är vi fler som drabbats?

/Johnny
« Senast ändrad: maj 30, 2010, 22:48:44:44 av Johnny Pohlman »

Poolgiganten

Utloggad PeterH

SV: Mörka fläckar både över och under vattenytan
« Svar #1 skrivet: maj 23, 2010, 19:36:41:41 »
Jag har samma problem och har inte förstått hur det kan komma fläckar ovanför vattenytan. vi är kanske utsatta för samma klåpare, vad heter din linerleverantör? Jag bor i Skåne så någon värmebölja har det inte varit än.

Peter

Utloggad Fia

SV: Mörka fläckar både över och under vattenytan
« Svar #2 skrivet: maj 23, 2010, 20:04:13:13 »
Vi namnger inte människor eller leverantörer i forumet.
Ta det via PM. (Privat meddelande)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Johnny Pohlman

SV: Mörka fläckar både över och under vattenytan
« Svar #3 skrivet: maj 24, 2010, 20:23:46:46 »

Peter - jag bor också i Skåne men precis som Fia skriver så är detta forumet en olämplig plats att använda som domstol...
Jag har en vän som är advokat och han vill verkligen driva ett skadeståndsmål i en riktig domstol men
jag vill hellre se att saker och ting börjar fungera.

Men låt oss försöka bortse från detta och försöka lösa problemet med de mörka fläckarna - är det någon som har något bra tips, eller måste linern bytas?

Utloggad Sam

SV: Mörka fläckar både över och under vattenytan
« Svar #4 skrivet: maj 24, 2010, 23:39:09:09 »
Hej På Er!

Vi tillverkar alkorPlan poolliner duk.

Mörka, bruna, fläckar i en pool beror på att mircoorganismer reagerar med metalljoner i poolvattnet, vilket orsakar utfällningar på poollinerduken.

Finns ett lätt sätt att bli av med dessa medlet heter alkorplus 81059, doseras i bräddavlopp, kan användas samtidigt som man använder poolen, finns att köpa hos företag som svetsar poolliner.

Med vänlig hälsning
RENOLIT Nordic

Sam Ranch
sam.ranch@renolit.com

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Mörka fläckar både över och under vattenytan
« Svar #5 skrivet: maj 25, 2010, 07:51:19:19 »
Hej På Er!

Vi tillverkar alkorPlan poolliner duk.

Mörka, bruna, fläckar i en pool beror på att mircoorganismer reagerar med metalljoner i poolvattnet, vilket orsakar utfällningar på poollinerduken.

Finns ett lätt sätt att bli av med dessa medlet heter alkorplus 81059, doseras i bräddavlopp, kan användas samtidigt som man använder poolen, finns att köpa hos företag som svetsar poolliner.

Med vänlig hälsning
RENOLIT Nordic

Sam Ranch
sam.ranch@renolit.com


Om man har få fläckar (tror jag de flesta får från tid till annan) fungerar då alkorplus att använda lokalt på en svamp som man gnuggar fläckarna med, eller MÅSTE man tillsätta medlet direkt i hela vattenvolymen?
Vilken mängd rör det sig om som man behöver dosera i en pool 4 X 8 m2 (43 m3)?
Vad innehåller medlet (kan vara bra att veta för de som har allergier i familjen)?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad marts

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mörka fläckar både över och under vattenytan
« Svar #6 skrivet: maj 30, 2010, 05:24:39:39 »
Läste på Carribean Clear's hemsida om ett fenomen som kanske kan stämma överens med era erfarenheter med fläckar.
Det står ett stycke långt ned på sidan om svamp bakom linern.
http://www.caribbeanclear.se/text1_60.html

Martin  ???
Styroform 5x10m, rening med Carribean Clear

Utloggad Johnny Pohlman

SV: Mörka fläckar både över och under vattenytan
« Svar #7 skrivet: maj 30, 2010, 22:48:25:25 »
Hej,
jag testar "alkorplus 81059" sedan ett antal dagar men ser ingen skillnad (-eller rättare sagt det blir värre).
Enligt beskrivningen så skall detta medel förhindra att "metallutfällningar" uppstår men det står ingenting om att
medlet skulle kunna få bort befintliga fläckar.
Sam - hur länge skall man behandla innan man kan se något resultat?

Jag tror att Martin är något på spåret, vet någon om/hur man kan behandla detta?
(ta bort linern?)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag