VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rostfläckar i PP-pool  (läst 21255 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #70 skrivet: juni 24, 2019, 08:48:21:21 »
OM det vore kåda skulle väl alla ha samma problem? Alls som har träsarg i alla fall...
Jag misstänker att det är största skälet att du får få att hålla med om att det skulle vara problemet.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #71 skrivet: juni 24, 2019, 09:25:05:05 »
Du ser naturligtvis bäst hur allt ser ut på plats och kan lättare dra riktiga slutsatser. För mig ser det fortfarande ut som om det är alger/mögel som fått grepp i linern. Din poolsarg verkar ju inte vara i topp heller, visst ser det ut att komma ut klet/kåda ur den, men att denna skulle kunna avsätta sig på så stora områden i denna omfattning tror jag inte på.

Men allt visar ju sig med tiden. Byt sargen (eller ta bort den en period först) om du tror på kåda-teorin. Om fläckarna fortsätter att bli flera (speciellt ovan vattenlinjen) så var det ju inte kåda som var problemet.

OM - du vill kolla upp alg/mögel spåret så kanske en "fukt/mögel - hus expert" kan hjälpa till? Det borde finnas flera firmor som jobbar med försäkringsbolagen för att fastställa liknande skador på hus och i fuktiga husgrunder mm. Kanske ditt försäkringsbolag kan skicka någon? Bara en gissning/ide från min sida.

OCH - varför inte testa borsta + gnugga in klortablett på ett antal fläckar? Om fläckarna försvinner då tyder det ju också på något som växer. (bara inte linern bleks av klortabletten...  ta ett ställe som syns minst...)

Hoppas verkligen att det löser sig och att vi alla som följer detta kan få reda på vad som var orsaken. Detta vill man ju inte råka ut för själv, så att förstå problemet är viktigt.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #72 skrivet: juni 24, 2019, 10:35:17:17 »
Tack för råd och tips.

Håller med om invändningen att det borde drabba fler med träsarg, den invändningen är svår. Inne på Folkpool sa man att "det KAN vara kåda...men...svårt tro det".
Jag hänger på en teori om att det kan ha att göra med den målning av sargen vi gjorde runt 2008/09. Att färgen på nåt vis täpper igen ovansidan på sargen från att "andas" och att kådan trycks neråt och kommer ut på den omålade undersidan och sedan letar sig vidare inåt poolen...Jag tycker ju särskilt ett av fotografierna så tydligt visar på ett kådasläpp i en av "rännilarna" från sargen och ner på linern..och det sitter små små droppar av kåda på sargkanten precis ovanför linern...min fru skrubbade ren linern igår och hävdade att hon t o m kunde känna doften av kåda från de kladdiga fläckarna.


Vi får se som sagt, vi kommer byta sarg och sen vet vi mer.
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #73 skrivet: juli 06, 2019, 13:08:03:03 »
Så har vi beställt ny sarg, leverans i höst. Det blev inte sten som först tänkt, det blev inte ens ek som vi tänkt senare, det blev en ny i furu (!). Men denna gång värmebehandlad, thermowood. Garanterat kådfri.

Under tiden har frugans bortskrubbade fläckar ersatts med en massa nya likadana kladdiga fläckar, mer än nånsin nu. Och de har även fäst på linerbotten som synes. Omöjliga få bort annat än med swinto (ska prova smör i höst när jag tömmer poolen och återigen gör den ren). Vi vidhåller ju vår hypotes om att det är kåda...måste vara kåda. Kan bara vara kåda...(allt annat provat, och vattenvärdena på det kommunala vattnet i poolen utmärkta).

6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad TommyC

SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #74 skrivet: juli 06, 2019, 18:58:03:03 »
Jag har använt vanligt tryckimpregnerat virke till sargen. Inga problem med kåda här.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #75 skrivet: juli 06, 2019, 19:35:47:47 »
Grattis.
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad TommyC

SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #76 skrivet: juli 06, 2019, 19:45:16:16 »
Tack!
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #77 skrivet: juli 06, 2019, 20:04:58:58 »
Tycker inte du har prövat allt som föreslagits, men du kanke inte har skrivit allt i denna tråd.

För att testa din teori så kan du ju ta bort din sarg redan nu, då ska ju åtminstånde inga nya fläckar skapas. Om detta ändå sker så kan du ju till och med hinna avbeställa din nya sarg som då inte behövs.

Ett övrigt förslag är att skapa en egen tråd som har en relevant rubrik och fortsätta i. Detta har inget med PP-pool utan liner att göra. Det blir då lättare för andra med liknande problem att hitta rätt  O0
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #78 skrivet: juli 06, 2019, 21:38:12:12 »
Vad är det jag "inte testat som föreslagits"...?
Om du menar "smeta en klorpuck mot fläckarna" så har jag gjort det. Ingen effekt. Kladdiga fläckarna kvar, fler än någonsin. Nya.
Mina bilder är inte photoshoppade, jag lovar.

Vore jag vaken och öppen för allt nytt jag inte begriper skulle jag följa denna sträng med öppna sinnen, nyfikenhet.
Du verkar störa dig på att jag skriver här ö h t.
Jag kan upphöra med det om det är önskvärt, jag ville bara dela med mig om mina problem, min vardag.
Tänkte att det kanske kan gynna, intressera el åtminstone roa någon annan.
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

MiataMx5

  • Gäst
MiataMx5
SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #79 skrivet: augusti 30, 2019, 11:32:31:31 »
Tycker denna tråd var jätteintressant. Har ett likvärdigt problem, där min Plast-trappa har samma bekymmer som dina, rostfläckar, dock inga märken på liner.
Drog ut en hel del nyttiga tips från denna tråd, stort tack!

Du får gärna skriva vidare på hur det går framåt för dig, mycket intressant!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan