Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rostfläckar i PP-pool  (läst 21235 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #60 skrivet: juni 18, 2019, 09:08:28:28 »
Naturligtvis bara en gissning, men om man söker på "black sticky spots on pool liner" så hittar man bilder som påminner väldigt mycket om dina.

Detta gissar jag att du har råkat ut för. Testa förslaget på denna sida...
http://www.inyopools.com/HowToPage/how-to-remove-black-algae-from-your-pool.aspx

8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #61 skrivet: juni 18, 2019, 09:22:57:57 »
Jag tror på någon form av alger eller mögel, och linern kommer att bli mer mottaglig för den typen av angrepp om ni gått på med svinto som sliter bort den skyddsbehandling som fanns när linern var ny.
Jag skulle nog överväga att rengöra ordentligt och sedan behandla med någon form av nanoprodukt som gör ytan "oemottaglig" för smuts?
http://www.snyggahem.com/nano4life-bahandling/
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #62 skrivet: juni 18, 2019, 21:14:47:47 »
Alger borde tas bort av klor. Jag klorerar helt enligt boken med chock-klor varannan vecka (kalciumhypoklorit), och fläckarna är inte svarta, bilden ger inte rättvisa - så det är inte blackalgae...fläckarna är roströda. De sitter ovanför vattenytan ända upp till sargen och de sitter på poolväggarna men fr a ingrodda/fastnade på poolbotten - men med spridning längs poolväggarna/sargen...nästan inga fläckar alls mer ut mot mitten av poolen. DET motsäger väl teorin om järn eller annat i vattnet? Det är inte vattnet som felas, det är klart och med perfekta värden....


Jag lutar åt kåda jag, ändå. Vad annat??
« Senast ändrad: juni 19, 2019, 09:43:25:25 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #63 skrivet: juni 19, 2019, 08:55:59:59 »
Lite mera Googling: Det finns ett antal varianter på alger/bakterier som kan missfärga linern. Det kan till och med vara baksidan på linern som är problemet, då med bakterier som har fått fäste och växer igenom linern. Kanske inte så troligt eftersom du även har (haft) fläckar på munstycken och liknade i poolen. Det finns svart-alger men även något som kallas "mustard-algee" som ser ut att ha en annan färg. Algerna är tydligen tåliga mot klor eftersom dom växer fast i linern och har en skyddande hinna över sig. Därför måste man borsta och därefter gnida in tex en klortablett för att ta död på dom.

Teorin om kåda känns för mig oändligt mera långsökt än alger/bakterier/mögel. Vad är din träsarg gjord av för trä? Hur skulle den kunna producera kåda år efter år? Hur skulle denna kåda kunna hoppa ner fläckvis på en vertikal poolvägg? Skulle den inte rinna ner i kletiga ränder i så fall? Och din poolsarg skulle vara klibbig när man tar på den.

Det som gör mig lite förvirrad är att du nu säger att "frugan har skrubbat bort fläckar ovanför vattenlinjen i åratal". Med denna info kan man nästan utesluta vattnet som problem (metaller mm) tycker jag.

Pröva på ett område ovanför vattenlinjen att skrubba med en borste och sedan ta en avbruten klortablett och gnida in på fläckarna. Om det är alger i någon form så lär dom försvinna.

8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad 62ragtop

SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #64 skrivet: juni 19, 2019, 09:55:16:16 »
Slänger bara in tanke, och då tar jag fast på det du (Eone) skriver om att det är klibbigt (och i ditt inledande inlägg - gulaktig smet), och sedermera brunt...

Pollen, björkpollen, fröer...

Vi har två stycken större björkar som står ungefär 4-7m från vår pool och pool-däck. Sen finns det ytterligare 5-8 stora björkar hos alla våra grannar på baksidan. Mao mycket pollen fröer i luften.

Förra säsongen så märkte jag först att vår badtermometer, en liten grå variant med flytkropp i toppen - ca 20 cm lång termometer, började bli lite skitig kring "vattenlinjen". Klibbig. Gick inte att använda pool-vattnet och fingrarna för att göra den ren - utan då smetade det bara ut. Tänkte inte så mycket mer på det, efter ytterligare dagar så var det en rejäl pålagring runt hela toppen. Brungulaktig smet som endast gick bort när jag tog in den i grovköket och körde varmvatten, yes och tvättsvamp (grova sidan).

Kikade ner i min skimmer och även den hade en kletig brungul avlagring "runt" hela vattenlinjen. (vi kör vår pump 24/7 och våra utlopp är lätt vinklade uppåt för att just trycka skit och bös som hamnar i poolen mot skimmern och silkorgen).

Själv så tar jag för vana att spola av vårt pool-tak, pool-däcket var och varannan helg för att hålla "organiskt material" borta från pool-området.

Bara en tes...


Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #65 skrivet: juni 19, 2019, 11:04:05:05 »
Tack för tips, tyvärr inga björkar, inga träd alls förutom en avenbokhäck som löper runt vår trädgård.
Jag inser nu att ingen kan hjälpa mig. Har varit i kontakt med Folkpool i två städer men dom är säljare/byggare/tekniker, inte konsulter av det slag jag behöver.

Hamnade slutligen hos vatten- och markföretaget Synlab i Linköping, men dom servar inte "privatpersoner" och säger att jag måste gå via en "konsultfirma" som i så fall skickar in prover på fläckarna till dom. Men då jag ber om tips på "konsultfirma" blir det tyst, "det får vi inte säga, vi får inte favorisera någon". Jag får inte ens en ledtråd på vad jag bör googla på eller i vilken "bransh" dessa konsulter skulle kunna tänka sökas.
 :'(
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad 62ragtop

SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #66 skrivet: juni 19, 2019, 11:13:31:31 »

https://www.eurofins.se/tjaenster/miljoe-vatten/badvatten-bassaeng-och-strandbad/

Dessa använder vi oss av (på firman), vet dock ej om de servar privatpersoner som du säger, eller om det bara är B2B.

Lycka till!

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #67 skrivet: juni 19, 2019, 11:54:52:52 »
Tack. Det är det tredje företaget i gruppen, jag har kontaktat de övriga två Synlab och ALS. Väldigt B2B på det första företaget, och även det andra och dom berättade att "kåda" är oerhört svårt analysera, enklare med rena grundämnen som järn o s v  så "tack men nej tack" svarade dom (min fråga gällde om de kunde analysera ett inskickat sample av mina fläckar och se om det är kåda eller ej..)

Man jag ska prova Eruofins också, tack för tips.
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #68 skrivet: juni 20, 2019, 15:44:03:03 »
Kladdiga "aktiva" kådafläckar
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #69 skrivet: juni 20, 2019, 15:49:53:53 »
Här kan man t o m se kåda-floder, alltså en strömfåra av kåda som tar sig neråt poolen....
Fläckarna (rödbruna) finns t o m på sargen (ser jag nu)
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan