VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rostfläckar i PP-pool  (läst 21244 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #40 skrivet: oktober 17, 2018, 22:56:42:42 »
Jag har själv aldrig råkat ut för brunalger, men jag har läst om att de kan vara väldigt svåra att bli av med, mycket värre än de vanliga gröna som ju brukar dö direkt vid en chockklorering. Men du får väl se vad din vattenanalys säger. Det kan nog förekomma järn även i kommunalt vatten, men knappast i så höga koncentrationer att det skulle ge sådana här problem. i brunnsvatten är det ju däremot vanligt med både järn och mangan. Vi har båda delarna. Vi fick göra en ny brunn för ett antal år sedan, efter detta sjönk järnhalten drastiskt, men i stället fick vi mycket mera mangan :(

Poolgiganten

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #41 skrivet: oktober 18, 2018, 18:59:19:19 »
Ett litet hopp i mörkret, och btw, ni som är ute efter "digitala vattenmätare" - jag tror det är en sån här ni menar och drömmer om! (har själv en Scuba II - en blahamojäng i jämförelse). Inga tabletter. Centrifug som genererar skriftlig rapport (om man vill) - se bilagan. Men räkna på minst 10 000 kr. Exklusive "prenumeration" på rapporttjänsten (den som genererar den skriftliga rapporten).

Folkpools test visar järn i vattnet. I och för sig ligger värdet (0,2 ppm) exakt på gränsen, allt däröver är "inte okej".
Men jag blev mest glad åt killens reaktion på Folkpool, han sa att det var första gången han såg den siffran ö h t lämna noll. Han hade aldrig sett detta förut, och ställde sig frågande till vart järnet kommer ifrån (nu då det är kommunalt vatten).

Nu är det så väl inordnat att mitt jobb ligger på våningsplanet ovanför Uppsala Vattens huvudkontor!
I morgon kommer jag förbi med mina poolvärden och bankar på deras port.
 :)

Järnet går att extrahera ur vattnet, med en kemikalie jag höll i handen men ställde tillbaka. Det får bli till våren.
« Senast ändrad: oktober 18, 2018, 19:07:07:07 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #42 skrivet: oktober 18, 2018, 19:57:35:35 »
Ett litet hopp i mörkret, och btw, ni som är ute efter "digitala vattenmätare" - jag tror det är en sån här ni menar och drömmer om! (har själv en Scuba II - en blahamojäng i jämförelse). Inga tabletter. Centrifug som genererar skriftlig rapport (om man vill) - se bilagan. Men räkna på minst 10 000 kr. Exklusive "prenumeration" på rapporttjänsten (den som genererar den skriftliga rapporten).


Folkpools test visar järn i vattnet. I och för sig ligger värdet (0,2 ppm) exakt på gränsen, allt däröver är "inte okej".
Men jag blev mest glad åt killens reaktion på Folkpool, han sa att det var första gången han såg den siffran ö h t lämna noll. Han hade aldrig sett detta förut, och ställde sig frågande till vart järnet kommer ifrån (nu då det är kommunalt vatten).

Nu är det så väl inordnat att mitt jobb ligger på våningsplanet ovanför Uppsala Vattens huvudkontor!
I morgon kommer jag förbi med mina poolvärden och bankar på deras port.
 :)

Järnet går att extrahera ur vattnet, med en kemikalie jag höll i handen men ställde tillbaka. Det får bli till våren.


Ska bli väldigt kul att höra fortsättningen och vad dom svarar.
Kan det inte vara värt att binda järnet nu så du kan bli av med det så det inte ligger utan cirkulation och få gotta in sig i linern hela vintern? Tänker det blir säkert ett större jobb att gnugga bort det i vår än om du gör det nu
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Erica

SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #43 skrivet: oktober 18, 2018, 21:12:58:58 »
Gamla vattenrör av järn möjligen ? Finns ju i äldre system, både vanliga mindre rör i huset och grövre gjutjärnsrör, för kommunala ledningar. I kombination med ett lite lågt pH skulle det kunna lösa ut en hel del järn. Fast de flesta kommunala vattenverk vill hellre hålla ett lite högre pH-värde, just för att minska korrosionsrisken.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #44 skrivet: oktober 18, 2018, 23:37:24:24 »
Oneill: Nej sätt nu inga griller i huvudet på mig...hur sugen jag än är. Jag jobbar ju på övertid med detta, sent i oktober, snart kommer minsgraderna, jag skulle kanske behöva tömma hela poolen igen...nä jag räknar med att jag kanske måste tömma, och då får det bli till våren, inte nu. Dessutom sa Folkpool att utfällningen borde minska när vattnet blir kallt, kanske är det bara dom där 10-15 små fläckarna - som syns nu - till våren och då får jag dyka ner med Swinton...frun får pressa ner mig (problemet med bottenarbete med vatten i poolen!).

Erica. Nä jag tror inte det, vi bor i ett nytt bostadsområde - "mitt i skogen" - utanför Uppsala City (Nåntuna backe). Alla 74 villorna byggdes av JM 2000-2002 så jag har svårt tro det ligger en massa gamla järnrör och kontaminerar vårt vatten. Tvärtom borde det vara. Fast vad vet man...?
Angående Ph och kommunen, såg du värdet på lappen? Skyhögt Ph.
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Erica

SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #45 skrivet: oktober 19, 2018, 08:47:23:23 »
Nej är det ett så pass nybyggt område borde det ju vara PEM-rör i marken och sedan kopparrör i huset.

Men vad det gäller pH - ditt höga värde avser väl poolvattnet ? Ev. korrosion / utfällning i ledningarna blir ju i stället beroende av pH i vattnet innan det ens når din pool. Det värdet kan ju vara något helt annat.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #46 skrivet: oktober 19, 2018, 14:57:23:23 »
Nu har jag varit ner till Uppsala Vatten, dom var mycket tillmötesgående och vänliga. Efter en halvtimme blev jag uppringd av deras expert för vår stadsdel och hon kunde meddela att fram till mätpunkten där vår samfällighets egna rör tar vid - så är det 0,01 (inget!) järn i kommunens vatten.

Järnet i vår pool kommer alltså från nåt ställe mellan ca 500 meter bort (där vår bys egen vattenförsörjning börjar) och vattenkranarna i vårt hus. Och där slutar den historien. Inte kommer min förening börja spåra nån för dom oväsentlig järnhalt i vattnet.

Jag kommer kontakta nån rörmokar-/VVS-firma för att kolla "partikelfilter" som man ska kunna applicera på ett rör - säg utkastarröret i till vår trädgård där vattenslangen kopplas på. Där ska järnpartiklarna fastna, om dom inte är för små.

Men först ska jag försöka avlägsna järnet ur det befintliga poolvattnet - till våren - manuellt via sånt här Metal Killer...som nämndes här ovan, och sedan via flockning kunna wasta ut det i skogen...
« Senast ändrad: oktober 19, 2018, 15:35:08:08 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Erica

SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #47 skrivet: oktober 19, 2018, 22:48:02:02 »
Risken är att det inte alls handlar om järnpartiklar utom om järn i löst eller kolloid form och då hjälper inget partikelfilter. Det finns avjärningsfilter efter olika principer: de som arbetar efter principen att lufta vattnet så att järnet oxideras och fälls ut och sådana som använder filtermassa som antingen byts ut med vissa intervaller eller sådana som regenereras med hjälp av kemikalier.

Din förening kanske har något eget tryckkärl/ hydrofor som är rostigt inuti ? Sådana kärl brukar vara galvaniserade och ibland dessutom plastbelagda invändigt, men förr eller senare blir ju sådana ytbehandlingar så pass gamla att det sker rostgenombrott. Om systemet tidigare har matas från egen vattentäkt, brun etc. så kan det ju sitta en hydrofor kvar från den tiden. Dessutom skulle det kunna ligga järn från brunnsvatten kvar i systemet lite var som helst.

Tidigare när vi hade mera järn i vårt vatten så brukade det samlas som en slags slamliknande fällning på botten. Badade vi ofta så märktes det knappt, men var det några dagar utan bad så samlades slammet på vissa ställen. Om man då kopplade in dammsugaren och körde mot wasteläge så fick man bort det mesta järnet ur poolen och det kunde sedan gå månader innan järnet åter gjorde sig påmint. Dammsugning mot filter fungerade däremot inte alls. Man såg tydligt hur brunt vatten sprutade in genom tilloppsmunstyckena.. :(
« Senast ändrad: oktober 20, 2018, 02:47:04:04 av Erica »

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #48 skrivet: oktober 19, 2018, 23:57:22:22 »
Några hydroforer eller tryckkärl har vi nog inte, det hör väl mer sommarstugeföreningen till...? däremot finns nog en och annan pump som ibland blir igensatt. Oavsett orsak; Nåt resurskrävande detektivarbete för att söka en lösning på nåt man inte ens ser som ett problem kommer ju inte inledas i vår förening. Det är bara vi få poolägare som får konsekvenser av detta.
Detta får jag lösa själv.
« Senast ändrad: oktober 20, 2018, 00:01:02:02 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Erica

SV: Rostfläckar i PP-pool
« Svar #49 skrivet: oktober 20, 2018, 02:52:19:19 »
Vem som får problem av järnet beror på hur hög nivån är. När vi hade rejäla järnproblem var det inte begränsat till poolen. Vita lakan blev efter ett större antal tvättar svagt ljusbruna i tonen. Samma med vita kläder. Järnet gav också avlagringsringar i tvättställ och toaletter.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan