CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Luft i systemet  (läst 32031 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Luft i systemet
« Svar #10 skrivet: maj 07, 2009, 21:55:36:36 »
Hej igen,

Verkar vara ett långdraget problem, 40mm på sugsidan och 50 på trycksidan kan vara problemets rot även om jag tycker det är konstigt. Kolla om ni kan ta er förbi böjarna och kolla att det är "fritt". Vet inte vad det heter annat än dragfjäder, det finns i metall eller plast och är det som man sticker igenom el-rör för att sedan dra igenom installationstråd, kanske kan ni tråckla er förbi böjarna med en sådan och sen dra igenom ngt som man t.ex kan dra en svamp igenom med.

Lyckas det tycker jag ledningen kan betraktas som "fri" från hinder.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Luft i systemet
« Svar #11 skrivet: maj 07, 2009, 22:55:59:59 »
hur sitter pumpen i förhållande till skimmer/vattennivån? över eller under!!?

kan vara så att tryckfallet blir för stort på sugsidan o därmed minskar flödet radikalt, vilket kan medföra att den suger luft.

eftersom du verkar ha provat med slang direkt kopplat från pumpen sugsida till poolen så bör det ju inte vara något fel i sugledningen. Då återstår i princip bara locket eller för dåligt flöde. Bildas det mycket bubblor i filterhuset?! Hur är vattennivån där?!?

vad har du för filter o pool (intressant att veta)

jag har tagit en vanlig trädgårdsslang o kört genom hela mitt system på sugsidan, för att göra den lite mer böjlig så spolade jag varmvatten igenom den först (trädgårdsslangen). Men felet bör inte ligga där.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad William

SV: Luft i systemet
« Svar #12 skrivet: maj 08, 2009, 07:41:20:20 »
Jag har också luft i systemet i år, och får ut "sockerdricka" i poolen, men har inte haft tid att undersöka orsaken.
Normalt så skall det ju bara synas en liten luftnagel i pumpens filter, men nu forsar vattnet som ett syndafall.
Hittar inget läckage någonstans. Samma sak hände för något år sedan,  men det fixade sig självt, när allt hade satt sig efter några veckor. Fortsätter det får jag väl lägga ner lite jobb på det, då mitt stenarbete är klart. Inget som spelar någon roll egentligen, bara irriterande.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad Elisabeth

SV: Luft i systemet
« Svar #13 skrivet: maj 08, 2009, 07:53:48:48 »
Hej igen,

Verkar vara ett långdraget problem, 40mm på sugsidan och 50 på trycksidan kan vara problemets rot även om jag tycker det är konstigt. Kolla om ni kan ta er förbi böjarna och kolla att det är "fritt". Vet inte vad det heter annat än dragfjäder, det finns i metall eller plast och är det som man sticker igenom el-rör för att sedan dra igenom installationstråd, kanske kan ni tråckla er förbi böjarna med en sådan och sen dra igenom ngt som man t.ex kan dra en svamp igenom med.

Lyckas det tycker jag ledningen kan betraktas som "fri" från hinder.

/ Housedad

Hej,

Vi kommer inte igenom med en dragfjäder i nylon. Vi ska köpa en i metall och testa i helgen om det går.

/Elisabeth


Utloggad suezen

SV: Luft i systemet
« Svar #14 skrivet: maj 08, 2009, 23:11:17:17 »
Några tips:

- Prova att backspola sandfiltret, kan vara så att du har fått in luft där vilket också i värsta fall kan hindra pumpen från att kunna suga.
- Tänk också på att ha tillräckligt hög vattennivå i poolen, även om vattnet når lite högre upp än underkant skimmern så kan den suga luft där när flödet blir högt (inte orsaken till ditt problem eftersom du provat med slang direkt i poolen)


/Anders
&pool

Utloggad William

SV: Luft i systemet
« Svar #15 skrivet: maj 09, 2009, 10:30:29:29 »
Nästan omöjligt fotografera fast jag körde på f 4,0 och en 600 dels/sek.
Istället för en nagelstor luftbubbla forsar vattnet som en kaskad. Har aldrig under 25 år varit med om att det strulat så länge. 
Igår gick jag igenom varenda skarv/slangklämma och strök på tvålvatten men såg ingen luft sippra ut.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Luft i systemet
« Svar #16 skrivet: maj 09, 2009, 10:47:36:36 »
har ni kollat så ni inte suger luft genom axeln till handtaget på avstängningsventilerna!?! tänkte närmast på William´s problem/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad William

SV: Luft i systemet
« Svar #17 skrivet: maj 09, 2009, 11:03:55:55 »
har ni kollat så ni inte suger luft genom axeln till handtaget på avstängningsventilerna!?! tänkte närmast på William´s problem/ronson

Tack för rådet! Glömde skriva att jag gjort det.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad pereinar

SV: Luft i systemet
« Svar #18 skrivet: maj 10, 2009, 14:34:09:09 »
Hej. Jag har också problem med luft i insprutningsmunstyckena. Dock bara när vattnet går upp på taket o genom solvärmemattorna.
Det skulle ju betyda att det inte beror på sugsidan i pumpen. Jag tycker också att det borde synas vatten nånstans om det läcker i "solsystemet". Någon som har nån idé om detta. Kan luft sugas in i nån rörskarv utan att vatten läcker ut?
Pereinar

Utloggad William

SV: Luft i systemet
« Svar #19 skrivet: maj 10, 2009, 15:06:48:48 »
För en liten  stund sedan hade jag en kille här som jobbar mycket åt Folkpool och tillsammans gick vi igenom skarvarna, men han kude heller inte hitta var den tog i tjuvluft.
Fixar det sig inte av sig självt får det vara så i sommar. Det fixades ju av sig självt för några år sedan men då tog det max tre - fyra dagar.,
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag