Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: "Veckoklor"  (läst 5174 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RobertL

"Veckoklor"
« skrivet: juli 01, 2019, 13:46:32:32 »
Hejsan.

Tänkte höra om det finns andra med erfarenheter av s.k. "veckoklor", 200 grams "klor-puckar".
Min erfarenhet är att de varar i ca. 2 dygn, alltså knappast en vecka.

Poolgiganten

Utloggad Milo14

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Underbart med pool!
    • Visa profil
SV: "Veckoklor"
« Svar #1 skrivet: juli 01, 2019, 14:51:57:57 »
Hej Robert,
jag märker tydligt att veckoklorpucken går åt snabbare ju varmare vi har det i vattnet. Nu har vi 31 grader och det kan nog ta 2-3 dagar för en puck att lösas upp. Detta har jag korrigerat med att klippa av hörnen på plastpåsen runt pucken och sänka ned hela påsen med klorpuck i skimmern.

Mvh
Micke
Glasfiberpool 8x4x1,52. Pooltak Gullberg / Jansson Nova comfort, Brilix THP 100, Poolrobot Astral Pulit, Vattenmätare eXact iDip

Utloggad TommyC

SV: "Veckoklor"
« Svar #2 skrivet: juli 01, 2019, 18:22:23:23 »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: "Veckoklor"
« Svar #3 skrivet: juli 01, 2019, 18:27:23:23 »
NU måste vi reda ut detta en gång för alla för detta är ett utbrett missförstånd !

Att få pucken till att vara längre genom att lägga den i en påse med uppklippta hörn , det kan man göra ur den synpunkten att man inte
vill få så hög klorhalt på kort tid, kanske mindre påverkan på hud o ögon samt på ev . liner .

Detta är ENDA ! anledningen till att dra ut på upplösningen , man skall inte tro att det är pengar att tjäna eller bli besviken om den inte "räcker" en vecka utan löses upp tidigare .

Klor förbrukas efter hur mkt föroreningar det finns i vattnet varken mer eller mindre bortsett från avdustning .

Detta innebär att det spelar ingen roll för ekonomin om den löses upp på 5 dagar eller 2 timmar, den ger en klorhalt i vattnet.,om den kommer på 2 timmar blir halten högre men varar i vattnet och förbrukas i nivån med föroreningar .

Löses den upp på 5 dagar blir det samma sak , men vinner inte klorhalt i vattnet men man kan "vinna" behagligare klorhalt.

Tex kan man helt strunta i puckar och tillsätta chockklor 1 gång i veckan , hög klorhalt men varar längre .


Utloggad RobertL

SV: "Veckoklor"
« Svar #4 skrivet: juli 02, 2019, 10:08:48:48 »
Ja, jag har förstått efter att letat runt lite att många låter pucken vara kvar i påsen för att få långsammare utsöndring. Jag trodde väl att puckens sammansättning skulle ge en "lagom" utsöndring under ca. en vecka.

Förstår nyburjares resonemang om klorförbrukning, men nog måste väl målet vara att ha en någorlunda jämn tillsättning av klor? Jag har t ex problem med att det svider i ögonen av vattnet (dock vet jag ej ännu om det beror på klornivån eller ph-värdet).

Utloggad nyburjare

SV: "Veckoklor"
« Svar #5 skrivet: juli 03, 2019, 15:03:05:05 »
Ja, jag har förstått efter att letat runt lite att många låter pucken vara kvar i påsen för att få långsammare utsöndring. Jag trodde väl att puckens sammansättning skulle ge en "lagom" utsöndring under ca. en vecka.

Förstår nyburjares resonemang om klorförbrukning, men nog måste väl målet vara att ha en någorlunda jämn tillsättning av klor? Jag har t ex problem med att det svider i ögonen av vattnet (dock vet jag ej ännu om det beror på klornivån eller ph-värdet).

En snabb upplöst puck höjer inte till så höga nivåer på några dagar att det ger problem vid bad, då skall man vara rejält överkänsligt och skulle inte kunna bada på flera veckor efter en chockklorering

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: "Veckoklor"
« Svar #6 skrivet: juli 03, 2019, 20:02:09:09 »
Du bör även ha i beaktande att UV-strålning bryter ner kloret. Om man släpper lös en större mängd klor i poolen så är det som du säger med badbelastning, men du har troligtvis en högre förbrukning av klor pga solen. Den blir inte lika stor om man släpper ut kloret långsammare. Dock vet jag inte hur stor skillnaden blir, men man ska ta med det i beräkningen i alla fall.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad nyburjare

SV: "Veckoklor"
« Svar #7 skrivet: juli 03, 2019, 20:14:46:46 »
Du bör även ha i beaktande att UV-strålning bryter ner kloret. Om man släpper lös en större mängd klor i poolen så är det som du säger med badbelastning, men du har troligtvis en högre förbrukning av klor pga solen. Den blir inte lika stor om man släpper ut kloret långsammare. Dock vet jag inte hur stor skillnaden blir, men man ska ta med det i beräkningen i alla fall.

Fel.. precis tvärtom. Ju högre klorhalt desto högre cyanurnivå.. vilket är tillsats i kloret just för att hindra solens effekt..
 Tillsätter man små mängde klor .blir det små mängder cya...
 Dvs solen käkar upp kloret snabbare.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: "Veckoklor"
« Svar #8 skrivet: juli 03, 2019, 20:19:52:52 »
Håller inte med. Cyan är väldigt lite i varje puck, eftersom den inte förbrukas. Finns ju rekommendationer att man ska använda klor utan cya när man kommit upp i en viss nivå.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad nyburjare

SV: "Veckoklor"
« Svar #9 skrivet: juli 03, 2019, 21:24:38:38 »
Håller inte med. Cyan är väldigt lite i varje puck, eftersom den inte förbrukas. Finns ju rekommendationer att man ska använda klor utan cya när man kommit upp i en viss nivå.
kanske du har rätt. Men det finns  dock ingen logic i att hög klorhalt skulle förbukas mer i solen än en låg... den måste vara linjär oavsett klornivå

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: "Veckoklor"
« Svar #10 skrivet: juli 05, 2019, 18:39:34:34 »
Allt klor i poolen som utsätts för solljus lär ju påverkas. Min tes är att släpper man ut kloret långsamt så påverkas ju inte det man inte släppt ut än av solen. Därav att det skulle räcka längre. Men jag kan ha fel, har ju inte gjort några mätningar.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Gr1pen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: "Veckoklor"
« Svar #11 skrivet: juli 12, 2019, 11:57:44:44 »
Du måste mäta klorhalten i vattnet. Vid mer värme förbrukas oftast mer klor. Annars kan du prova att lägga pucken på poolkanten så kommer den att vara jättelänge, men den kanske inte hjälper så mycket.  :)

Utloggad Thörre

SV: "Veckoklor"
« Svar #12 skrivet: juli 12, 2019, 12:24:56:56 »
Jag klipper av två hörn diagonalt på påsen runt pucken då håller den 1v och jag har ca 2 fritt klor under tiden. 

Jag kör med detta i början av säsongen och när man inte badar då mycket eller inte är utomhus så ofta. Annars när bad säsongen är hög och man är ute oftare så går jag över till dagsklor som inte innehåller cyansyra. Därav så håller man detta under 50. Men skulle det närmare sig snabbare då kör man bara dagsklor tills man bytt tillräckligt med vatten så det går ner.

Bra att ha lite cyansyra men man får ha koll så man blandar med klor utan också.

Dagsklor och chockklor är samma med chockklor är granulat som löser sig snabbare därav namnet. Dagsklor håller ca 2 dagar så är bra när man ändå badar ofta att använda. Veckoklor när man inte badar ofta eller är borta längre tid.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan