Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur bred pool kan jag bygga bredvid huset?  (läst 1540 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredde201

Hur bred pool kan jag bygga bredvid huset?
« skrivet: mars 18, 2020, 16:35:06:06 »
Jag är i planeringsstadiet av att bygga pool och ytan bredvid stentrappan/stenmur ut mot gräsmattan bredvid huset är 5,5m bred (från mur till tomtgräns) och längden är väl ca 17 meter.

Jag vill ju gärna ha så bred pool som möjligt så vad rekommenderar ni för mått och vad är fysiskt möjligt på bredden? Jag är inne på att bygga en nedgrävd tjällden-pool

Poolgiganten

Utloggad Fredde201

SV: Hur bred pool kan jag bygga bredvid huset?
« Svar #1 skrivet: mars 19, 2020, 16:20:18:18 »
Hur nära stenmuren kan jag bygga en tjällden-pool? Alltså hur mycket mellanrum behöver jag på utsidan av poolen för att komma åt det som ska göras? På de andra tre sidorna av poolen kommer jag att komma åt hur bra som helst när jag schaktat ut för poolen

Utloggad Thermopool

SV: Hur bred pool kan jag bygga bredvid huset?
« Svar #2 skrivet: mars 19, 2020, 19:03:05:05 »
Det beror lite på hur hög muren är och vad du ska ansluta på den sidan men minst 50 cm skulle jag försöka ha.

Utloggad Fredde201

SV: Hur bred pool kan jag bygga bredvid huset?
« Svar #3 skrivet: mars 20, 2020, 20:27:11:11 »
Det beror lite på hur hög muren är och vad du ska ansluta på den sidan men minst 50 cm skulle jag försöka ha.

muren är ca 1 meter hög. bygger jag en 4 meter bred pool så blir det ca 70-80 cm trall på var sida om poolen isåfall. Tänker köra på skjutbart pooltak. Då kanske det är på tok för smalt om jag kör 4 meter bred pool eller vad tror ni? kommer ha stora trallytor på båda sidor av kortsidorna men vill att man ska kunna gå på sidan av poolen iaf för att skjuta undan pooltaket när det ska badas. Längden på poolen blir 8-10 meter är väl tanken

Utloggad TommyC

SV: Hur bred pool kan jag bygga bredvid huset?
« Svar #4 skrivet: mars 21, 2020, 08:24:42:42 »
70 cm räcker bra för att kunna gå vid sidan av poolen. Jag skulle vara nöjd om jag hade 40 cm. Jag har inget utrymme alls på utsidan och det är ett problem ibland.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Fredde201

SV: Hur bred pool kan jag bygga bredvid huset?
« Svar #5 skrivet: mars 30, 2020, 16:02:05:05 »
Ok tack för svar :). Ni som redan har pool - jag har alltså möjlighet att bygga en pool som är 3,5 eller 4m bred och 8-10 meter lång. Skulle ni säga att ju större desto bättre? Förstår att priset skiljer men om man bortser ifrån det

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur bred pool kan jag bygga bredvid huset?
« Svar #6 skrivet: mars 30, 2020, 19:07:37:37 »
Jag tycker att vår räcker, den är 3,5x7,5 invändigt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Hansi

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 34
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur bred pool kan jag bygga bredvid huset?
« Svar #7 skrivet: mars 31, 2020, 08:46:39:39 »
Som MathiasS brukar mässa - bredden viktigare än längden, och jag håller fullständigt med. Vi har 4x8 med långsidan mot huset = det är oftast från långsidan vi hoppar/dyker i så den där extra halvmetern är väldigt bra att ha då. Sen har jag svårt att se att det kan bli FÖR stort alldeles oavsett...  :D

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Hur bred pool kan jag bygga bredvid huset?
« Svar #8 skrivet: mars 31, 2020, 09:27:57:57 »
Ok tack för svar :). Ni som redan har pool - jag har alltså möjlighet att bygga en pool som är 3,5 eller 4m bred och 8-10 meter lång. Skulle ni säga att ju större desto bättre? Förstår att priset skiljer men om man bortser ifrån det

Det är faktiskt förvånansvärt hur lite det skiljer i pris för att gå upp en storlek.
har du plats för 4x10 skulle ja glätt köra på det för då kan man tom simma lite.
enda att tänka på att där priset drar iväg det är pooltak.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan