CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grumligt vatten  (läst 1183 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AndreasH

  • Gäst
AndreasH
Grumligt vatten
« skrivet: maj 24, 2019, 12:40:23:23 »
Hej.

Ny i poolvärlden med nyköpt hus där en ovanmarkare är inbyggd i altanen.

Jag får inte vattnet att bli klart i den. Fyllde upp den för snart en vecka sedan (tömde ur 3/4 av vattnet för att kunna städa ur den ordentligt), då var det en hel del grönt i vattnet, chokklorerade enligt instruktionerna på burken. Det gröna försvann ganska kvickt. Men nu är vattnet blått och man kan ej se till botten. Har chockklorerat varannan dag. Bytte filtermedium i sandfiltret innan jag startade igång poolen då jag antar att det inte varit bytt på väldigt länge då förra ägarna misskötte mycket annat och poolen var nog inget undantag.

Pumpen har gått 8h/dygn de första två dagarna, nu går den dygnet runt. Vattnet blir lite lite bättre för var dag men det känns som att det tar en säsong i denna takten innan vattnet blir klart.

pH har växlat lite och som lägst 7.0, ligger nu på 7.4, i och med chockkloreringen antar jag som sänker pH, har höjt det ifall det varit nödvändigt mellan gångerna av klor.

Har nu idag tillsatt flockningsmedel i hopp om att det kan hjälp mig.

Har ni några tips på vad detta kan bero på?

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grumligt vatten
« Svar #1 skrivet: maj 24, 2019, 13:31:04:04 »
Om det är ett sandfilter är det bara att låta det gå. Om pH går ner till 7.0 är ingen fara, jag har dock fått högre pH när jag chockat. Men det återgår till normala 7.4 (för mitt vatten) efter någon dag.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Grumligt vatten
« Svar #2 skrivet: maj 24, 2019, 13:40:25:25 »
"filtermedium". Har du sand i filtret eller något annat?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Varmtibadet

SV: Grumligt vatten
« Svar #3 skrivet: maj 24, 2019, 13:58:08:08 »
Jag hade precis samma problem iår. Jag hade en trasig slang så fick vänta 3-4 dagar från det att jag fyllde poolen till det att saltklorinatorn sattes igång. Vattnet var hel mjölkigt o grumligt. 
Chockklorering och justering av PH hjälpte inte så efter några dagar tänkte jag att det går fortare att byta vatten så det fick bli min lösning.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grumligt vatten
« Svar #4 skrivet: maj 24, 2019, 19:23:41:41 »
Är det som mjölk? Kan vara kalkutfällning, kan hända när pH går upp.Har sett att det finns något som har kalk i namnet i poolbutiken, men då jag inte haft problem själv så har jag inte lagt det på minnet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

AndreasH

  • Gäst
AndreasH
SV: Grumligt vatten
« Svar #5 skrivet: maj 25, 2019, 21:45:19:19 »
Efter flockning blev det mycket bättre i vattnet, nästan helt klart om man låter pumpen vara en stund och låter allt falla till botten. Nu återstår bara massvis av dammsugning, blir fullt snabbt i förfiltret när man dammsuger botten, är dock ganska kallt att kliva ner i poolen för att nå allt smuts som hamnar på botten.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag