VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mini Master - något att ha  (läst 3519 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad amatör-Kalle

Mini Master - något att ha
« skrivet: maj 07, 2019, 21:02:55:55 »
Håller på och specar poolen jag ska köpa. Jag önskar så underhållsfritt som möjligt. Har initialt varit helt inne på att ha en Mini Master (eller motsvarande) för kontinuerlig mätning och dosering. Börjar dock tveka när jag hör att vissa anser det vara mer extrajobb än nytta (i form av regelbundna kalibreringar etc.).

Vad anser ni som testat?

Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Mini Master - något att ha
« Svar #1 skrivet: maj 07, 2019, 21:32:38:38 »
Definitivt något jag rekommenderar att ha till sin pool O0 Jag har dock hört från min poolbutik att de idag är lite restriktiva att sälja denna till kunder som inte har teknikintresse p.g.a. omfattande support. Är du dock van att meka lite själv och tar hjälp av forumet så kommer det dock att fungera bra!

Tidigare trådar:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9753.0
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15060.0
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13345.0;all

Min installation:
« Senast ändrad: maj 07, 2019, 21:36:26:26 av ByggaNytt »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Mini Master - något att ha
« Svar #2 skrivet: maj 07, 2019, 22:19:44:44 »
Instämmer föregående talare.

Själv kör jag med Zodiac´s pH och Chlor Perfect och de funkar som namnet låter, perfekt. Jag kalibrerar utrustningen vid säsongsstart, det tar mindre än en halvtimme, jag gör även några extra moment vid vinterstägning, 10min. När jag installerade så var utrustningen redan bra inställd vid leverans, det är dessutom lätt att justera om man vill.

Jag tycker inte detta är svårare än att programmera en gammal VHS.

PS: Din installation är ruskigt snygg i teknikrummet, ByggaNytt! DS.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Erica

SV: Mini Master - något att ha
« Svar #3 skrivet: maj 07, 2019, 22:23:33:33 »
Jag kan inte uttala mig specifikt om Mini-Master, eftersom vi har ett annat, äldre, liknande system, men automatiken är verkligen skönt att ha. Skriverier om regelbundna kalibreringar m.m. verkar överdrivna och sådana skall inte behövas. Vi har haft vårt system i många år och vi kalibrerar nästan aldrig. Det var lite justeringar och kalibreringar den allra första tiden, efter det så har det gått som på räls. Vi gör numera inga kalibreringar av utrustningen, däremot tar vi då och då någon gång ett kontrollprov på vattnet och kollar med tabletter. Så länge systemet håller värdena korrekt så varför hålla på och meka med det ? F.ö. om man har haft sin pool länge och känner sitt vatten så märker man oftast även utan några mätningar om det plötsligt är något som inte stämmer.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mini Master - något att ha
« Svar #4 skrivet: maj 08, 2019, 21:42:30:30 »
Erica, att ni inte behöver kalibrera beror nog på att ni kör er året om då ni har inomhus-pool. Blir kanske annorlunda när man stänger ett halvår.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Mini Master - något att ha
« Svar #5 skrivet: maj 08, 2019, 22:42:07:07 »
Erica, att ni inte behöver kalibrera beror nog på att ni kör er året om då ni har inomhus-pool. Blir kanske annorlunda när man stänger ett halvår.

Fullt tänkbart, så länge som ett halvår har vi aldrig haft stopp. Det längsta var ca 2 månader när vi renoverade lite grann, men då rullade allt igång klockrent efter stoppet.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Mini Master - något att ha
« Svar #6 skrivet: maj 09, 2019, 10:41:43:43 »
Min erfarenhet av kalibrering är att det självklart behövdes vid 1:a uppstarten och nyinstallation. Efterföljande 2 år behövdes det inte alls men vattenkvalitén måste naturligtvis checkas av då och då med annat mätverktyg. Jag har en Scuba för ändamålet och mäter c:a 1-2 gånger per månad. På 4:e säsongen fick jag oregelbundna värden på kloret och köpte då en ny elektrod som jag kalibrerade på nytt och vid uppstart nu så fick jag faktiskt kalibrera om igen eftersom föregående säsongs värde inte stämde längre vilket inte har behövts andra år vid uppstart. Det är som sagt fantastiskt med automatik men det går inte bara att slå på och glömma bort den hela säsongen.
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Erica

SV: Mini Master - något att ha
« Svar #7 skrivet: maj 09, 2019, 12:46:43:43 »
Då har vi haft betydligt bättre tur med våra äldre apparater. Vi har nu passerat 10 år utan något elektrodbyte och de enda omkalibreringar som behövts var under de första två-tre månaderna, då fick vi göra det några gånger innan vi fick värdena riktigt rätt. Sedan har det blivit ett reläbyte en gång - ett relä klibbade fast - och vi fått byta saltsyrapumpen som gav upp. Men det kanske är så att driftsäkerheten på sådana här system blir som bäst när man kör året runt 7/24 som vi gör.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Mini Master - något att ha
« Svar #8 skrivet: maj 09, 2019, 14:05:16:16 »
PS: Din installation är ruskigt snygg i teknikrummet, ByggaNytt! DS.

Tack, men forumet hjälpte till fantastiskt  O0

Tidigare tråd om teknikrummet:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11296.0;all
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Mini Master - något att ha
« Svar #9 skrivet: maj 09, 2019, 15:15:09:09 »
Instämmer med övriga.

Det man vinner är att kunna ha en stabil låg klorhalt vilket är trevligt för alla badare och för pool-utrustningen. Det klarar man inte med puckar.

Skulle jag önska något mera av min MM så skulle det vara att kunna finjustera Cl och pH nivåerna enkelt (via + - knappar). Som den är nu måste man manuellt justera in "perfekt" vatten i poolen, sen "låser" man MM på denna nivå. Klumpigt om man tex bara vill öka Cl halten lite.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Mini Master - något att ha
« Svar #10 skrivet: maj 09, 2019, 15:32:34:34 »
Ok,

Med Zodiac pH/Chlor Perfect/Expert, håller man in en knapp "SET" och trycker upp/ner för att justera. Sedan är det nya börvärdet inställt.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan