Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vita partiklar/flager i saltvattenpool  (läst 1388 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alfons74

Vita partiklar/flager i saltvattenpool
« skrivet: augusti 02, 2017, 11:27:59:59 »
Hej
Jag har en saltvattenpool som nu är ett år gammal. Den senaste tiden har vi fått en massa vita partiklar, små geggiga flagner, se bild. Undrar nu om någon vet var dessa kommer ifrån och hur man kan bli av med det. Har läst en del i forumet om liknande problem, en del säger att det beror på för mycket kalk men jag är osäker på om det stämmer. Vi har poolen mitt i stan där vattnet ska vara renat på alla möjliga sätt. Bifogar bild på de vita flagen som skitar ner sandfiltret väldigt fort.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vita partiklar/flager i saltvattenpool
« Svar #1 skrivet: augusti 04, 2017, 08:25:19:19 »
Hur ligger värdet för pH, klor och alkalinitet?
Är det många som badat och använt solskyddsmedel eller kroppslotion av olika slag så kanske det kan vara en möjlig källa till "vitt klet" som klumpar ihop sig?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Plums

SV: Vita partiklar/flager i saltvattenpool
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2017, 19:30:36:36 »
Kag hade precis samma problem första säsongen men sen försvann det. Då fyllde jag med VÄLDIGT kalkrikt brunns vatten. Sen har jag fyllt med kommunalt och då försvann problemet.

Utloggad Erica

SV: Vita partiklar/flager i saltvattenpool
« Svar #3 skrivet: augusti 06, 2017, 01:29:07:07 »
Att du bor mitt i stan och har kommunalt vatten betyder inte att vattnet måste vara kalkfritt. HELT kalkfritt vatten finns knappt i naturen, men halterna varierar åtskilligt, beroende på var kommunen tar sitt råvatten från.

Eftersom kalk inte på något vis är hälsovådligt finns det inget som tvingar kommunala reningsverk att avhärda vattnet, d.v.s. att filtrera bort kalken, det gör man bara om halterna är så höga att det skulle ge andra problem, som igensatta rör, duschstrilar m.m.. Men kalk fälls ut mest om du har lite väl högt pH. Det kan se ut som mjölk i vattnet och det kan även bli lite större partiklar. Men jag tycker inte riktigt det stämmer med din beskrivning (att de är geggiga) , om det nu inte blandats upp med något annat, t.ex. sololja eller liknande, för kalk i sig självt är inte fett.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan