VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: PVC/PEM limma, klämring ?  (läst 8774 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Puttrick

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst! 2012 ?
    • Visa profil
PVC/PEM limma, klämring ?
« skrivet: mars 28, 2012, 17:23:41:41 »
Det är mycket frågetecken ibland.
Det pratas om pvc rör, pem rör, limma osv.
Personligen tycker jag att klämring låter praktiskt men i det paket jag köpt så följde det med pvc slang och kopplingar som skall limmas.
Finns det någon speciell anledning när man använder den ena slangtypen framför den andra och därigenom tvinga limma eller "klämma" ?
På gång med Poolmans Palmyra oval 9.15x4.60

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: PVC/PEM limma, klämring ?
« Svar #1 skrivet: mars 28, 2012, 17:36:48:48 »
Rör använder man mest i "teknik" avdelningen där man har en fast installation. Detta för att de flesta pumpar, filter och by-pass kopplinagr ska limmas och inte kommer att flyttas eller röra på sig. Rör är också billigare.

Slang (HT) av "pooltyp" (ofta grå) är ganska böjlig och därför lätt och bra att dra genom trånga passager eller där man behöver skarpare böjar. Den kan man både limma och klämma.

PEM slang är styv men "billig" men kan bara klämmas. Den lämpar sig därför inte för teknikrummet eller skarpare böjar.

PEM använder man normalt bara om man ska dra slang många meter. Klämkopplingar är mycket dyrare än lim-kopplingar så man ska upp på rätt många meter slang innan det lönar sig att inte köra rör/"poolslang" med lim-kopplingar.

Slutligen handlar det om kostnader... kläm är dyrt, limma är billigt...  ::)

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: PVC/PEM limma, klämring ?
« Svar #2 skrivet: mars 28, 2012, 17:44:47:47 »
PEM-slang tål att det fryser med vatten i, inkl kopplingarna. PVC-slang/rör tål inte det och måste tömmas på vatten. I alla fall inte rören, slangen är jag osäker på.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Puttrick

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst! 2012 ?
    • Visa profil
SV: PVC/PEM limma, klämring ?
« Svar #3 skrivet: mars 28, 2012, 18:34:13:13 »

Slang (HT) av "pooltyp" (ofta grå) är ganska böjlig och därför lätt och bra att dra genom trånga passager eller där man behöver skarpare böjar. Den kan man både limma och klämma.

Aha, kan man klämma PVC slang......
Jag tar gärna den extra kostnaden med kläm kopplingar framför att limma.
Vad är din/er erfarenhet kring hur tätt de olika varianterna är ? Har ju erfarenhet av klämringskopplingar inomhus och det tillsammans med gängtejp brukar ju funka perfekt.
På gång med Poolmans Palmyra oval 9.15x4.60

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: PVC/PEM limma, klämring ?
« Svar #4 skrivet: mars 28, 2012, 21:55:20:20 »
Gängtejp på en klämringskoppling? Där är den väl bara i vägen.
Stor erfarenhet har jag inte. Men det blev lite kopplingar som både limmades och skruvades förra året när vi monterade. Förra året hade jag inga läckor, i år har jag drabbats av en läcka i en ventil, inte riktigt klurat ut än exakt var det läcker. Dock inga kopplingar med slangklämma, förutom till dräneringspumpen då.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: PVC/PEM limma, klämring ?
« Svar #5 skrivet: mars 29, 2012, 08:51:09:09 »
En klämkoppling har aldrig läckt för mig, de kan dock vara lite knepiga att dra åt tillräckligt men jag kan tipsa om att använda två skruvtvingar som du "fäster" på varsin sida och drar mot varandra, om du inte har två jätte-stora rör-tänger förstås...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: PVC/PEM limma, klämring ?
« Svar #6 skrivet: april 06, 2012, 12:29:11:11 »
Det är ganska vanligt i sverige att man lägger pvc slangen direkt ner i jorden, detta är igentligen fel då den torkar ut av jorden och man kan behöva att byta ut den i framtiden. Jag tror att många poolbyggare blundar för detta för att det är lättare att lägga och man kanske redan har den hemma. Nästa sak är mässingskopplingarna till pem, dessa ska man inte använda då man kan få utfällningar i poolen utan man ska använda plast.

Som jag ser det så ska man använda pem de långa sträckorna så slipper man att byta ut den. Vid teknik rummet går man över till pvc och använder rör så blir installationen snyggast. Den sista biten vid poolen år det smidigast att använda pvc då det är lättare att böja.

Gör man rätt med pvc, att man röngör båda delar noga och limmar båda delar, monterar utan att rotera så blir det bra (vanligaste missataget till att det blir en läcka är att man roterar ihop delarna)

Henry

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag