Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sur lukt  (läst 19171 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sur lukt
« Svar #10 skrivet: januari 08, 2010, 19:39:28:28 »
Kul att det funkade.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Sur lukt
« Svar #11 skrivet: januari 09, 2010, 10:12:40:40 »
Ok. Jag har iaf följt dessa råd:


     
1.  Nytt vatten             
1.  Kontrollera att båda locken på tapprören är påskruvade och att huvudtappkranen är stängd.           
  Tapprören sitter under motorrumsluckan synliga i ramen, vissa modeller innanför luckan.   
1.1  Börja med att fylla vatten i den grå filterhållaren tills vatten rinner ur bottenventilen eller de nedersta munstyckena.
1.2  Fyll badet med vatten upp till halva dekoren/alt. till underkant på nackkuddarna.   
1.3   Koppla på strömen.         
  Steg 1.1  fyllningen är till för att slippa möjliga luftfickor i värmaren som vid uppstart orsakar extrem 
  värmeutveckling som i sin tur löser ut termostaten för utgående vattentemp, Hi-Limit termostaten. 
  Röd lampa blinkar på kontrollpanelen vilket åtgärdas genom att stänga av strömen till badet i en   
  minut och därefter starta igen.         
1.4  Sanera det nya vattnet med en Superklorering, Ca 1 matsked Klor per 500 liter vatten.   
  Kör Jetpumpen ca 10-15 min, därefter kontrollera att klornivån når 10 PPM med ett strips.   
  Balansering av vattenkemin görs när vattent blivit varmt, det tar 1 till 1,5 dygn beroeende på   
  modell och utetemperatur.         
1.5  Montera Silver-Ionstaven i den grå filterhållaren.       
2.  Veckosanering (t ex söndag kväll)             
2.1  Börja med att mäta värdena på Alkaliniteten och Kalciumhårdheten. Värden se punkt 5.   
2.2  Häll i den natriumbikarbonat och Kalciumklorid som behövs och kör pumpen med öppet lock.   
2.3  Superklorera vattnet enligt punkt 6.1. Den optimalaste metoden.     
2.4  Klorfritt alternativ, se punkt 6.2.         
2.5  Filter. De bad som har 3 till 5 filter, flyttar man alla filter klockvis ett steg varje vecka för att belasta 
  alla lika mycket. Detta för att filtren ska hålla länge (tvättbara pappfilter).   
3.  Extra veckosanering (t ex onsdag kväll)       
3.1  Rekommenderas vid intensivt badande eller om barn springer till och från badet under längre stunder. Doseringen 
  bör ligga på 1 matsked klor per 1000 liter vatten, kanske lite extra.   
4.  Badsanering           
4.1  En matsked med Spa-Shock per person och badtillfälle före badandet. Kör Jetpumpen i 10 min under tiden du byter om 
  och duschar. Den optimalaste metoden.     
4.2  Om du bara använder klor så doserar man alltid efter badandet. Se den svenska manualen.
4.3  Om det är fest och det badas till och från under t ex en kväll är det bättre att Superklorera (punkt 6.1) efter festen, 
  så slipper du jaga gästerna med Spa-Shock och saneringen blir effektivare.   
5.  Balansera vattenkemin. Se svenska manualen för dosering.   
  1  Mät alla värden. 2  Lägg i de kemikalier som behövs kör pumpen med öppet lock. 3  Mät om alla värden dagen efter.
5.1  Total Alkalinitet TA. Idealvärde i badvattnet är 100 ppm (80 till 120 ppm)   
5.2  Kalsiumhårdheten CH. Idealvärde i badvattnet är 150 ppm (150 till 200 ppm).
5.3  Idealvärdet för pH ligger mellan 7,2 - 7,6 ppm. Om Natriumbikarbonat tillsätts för att justera TA,
  vänta till dagen efter med koll och justering av Ph-värdet.   
  Om vattnets TA och CH värde är inom de föreskrivna intervallerna hamnar pH-värdet mellan 7,2-7,6 i normalfallet.     
6.  Sanering av vattnet         
6.1  Superklorera vattnet, ca 1 matsked klor per 500 liter vatten. Klorhalten ska uppnå 10 ppm. 
  Vanligtvis är klorvärdet ca 5 ppm efter ett dygn, kolla med ett strips. Är klorvärdet lägre eller noll, 
  Superklorera en gång till.Badbart under 5 ppm.     
6.2  Klorfritt alternativ. Använder man Ozonrening som grund därtill sanerar man vattnet med Silver-Ioner
  som man aktiverar/frigör med Spa-Shock (Monopersulfat). Spa-Shock har ingen annan effekt i reningen. 
  Doseringen är 1 matsked per 500 liter vatten en så kallad storstädning av vattnet vilket bör ske 
  2 gånger i veckan. Till det rekommenderas 3 till 4 vattenbyten per år. Silver-Ion staven håller i 4 hela månader.



Vad använder du för att mäta de olika värdena? Strips har jag inget förtroende för och de DPD testare (vatten + tablett i en "dosa") jag har sett testar bara för pH, klor, akrivt syre. Har du hittat nåon bra test för tex CH och alkalinitet?

/Ziggy

Utloggad Zip_file

  • Poolens bästa vän...
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • det man inte kan göra själv får man lära sig
    • Visa profil
SV: Sur lukt
« Svar #12 skrivet: januari 10, 2010, 09:23:52:52 »
Jag tror att "Lovibond" har en utrustning som klarar klor,ph,alk,ch. tror den heter autocheck. Sen vet jag att "Hach" har ett testkit som bara tar alk och ch.

Utloggad Nilking

SV: Sur lukt
« Svar #13 skrivet: januari 11, 2010, 18:25:02:02 »


Vad använder du för att mäta de olika värdena? Strips har jag inget förtroende för och de DPD testare (vatten + tablett i en "dosa") jag har sett testar bara för pH, klor, akrivt syre. Har du hittat nåon bra test för tex CH och alkalinitet?

/Ziggy

Jag kör strips för "snabbmätningar". Ser jag att jag behöver fylla kalcium eller höja alk så kör jag med LaMottes testkit, alltså tablett/vatten/dosa. Kolla här:
http://www.lamotte.com/pool_spa_water/pool_spa_professional_products/specialty_test_kit_series.html
Måste man mäta aktivt syre också?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan