VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sista frågorna innan pool-projektet!  (läst 2310 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lundis

Sista frågorna innan pool-projektet!
« skrivet: februari 20, 2020, 15:33:29:29 »
Efter att dem senaste veckorna läst igenom mängder med diskussionstrådar här på forumet har det blivit dags att göra ett första inlägg. Även om många av diskussionstrådarna gett hjälp på vägen med finns det en del specifika frågor man fortfarande letar svar eller bara kommentarer till. Förhoppningsvis finns det hjälp att hämta!  O0

Poolstomme (3 meter x 6 meter med gaveltrappa)
Valet står just nu mellan en Tjälldén-pool och en av alla thermopooler hos dem klassiska poolföretagen. Jag kommer göra delar av arbetet med poolstommen på egen hand, men med hjälp av någon kunnig (lite nervös för höjdsättningar och att allting ska bli rakt).

Tjälldén-poolen är det något billigare alternativet på grund av den lägre betongmängden, egna trappkonstruktionen samt inkluderingen av armering. Vidare är den som jag uppfattar det betydligt enklare och snabbare att montera (t.ex. större block och färdigborrade för inlopp/utlopp). Däremot är den möjligen en något mindre stabil konstruktion än dem olika thermopoolerna (p.g.a. betongmängden och armeringen).

Är det någon som haft några problem med stabiliteten hos en Tjälldén-pool eller tycker det finns anledning att vara orolig över detta? Ett antal försäljare från andra poolföretagen nämner detta med avseende på Tjälldéns-poolen. Jag ser i deras manual att nedersta 50 cm återfylls med makadam, men att det sedan går fint med befintliga massor. Här ligger en tung lerjord och hade nog därför tänkt fråga markarbetarna om råd och förmodligen dragit ner mer makadam än vad som efterfrågas. Jag tänker både på om marken skulle röra sig något (kanske inte så troligt med lerjord och högt beläget över grundvatten) samt om man behöver tömma poolen helt.

En liten sidofråga är huruvida någon upplevt att man kunna sätta märken (fotavtryck) på väggar eller trappsteg i sin Tjälldén-pool?

Teknikrum
Från början fanns en tanke att göra ett teknikrum i anslutning till poolstommen och begrava detta under det omgivande altandäcket. Detta blir dock en lite större kostnad (material och markarbete) samt känns något komplicerat med isolering för värme/frost, ljudnivåerna, förhindra regnvatten, bygga ett lock, mindre tillgänglighet och sådant. Poolen kommer att ligga på ett övre suterrängplan och det finns ett garage 10-15 meter bort på ett under suterrängplan med ett separat förrådsutrymme där det finns plats. Självklart försvinner lite av den tilltänka förvaringsytan, men mycket av problemen med ett nedgrävt teknikrum försvinner och kostnaden är betydligt lägre (grävning för rörgator och håltagning i fasaden).

Några tankar kring detta?

Ljud från poolpump
Finns det risk för nämnvärt oljud från poolpumpen om man väljer att sätta teknikrummet i garaget? Mellan garaget och nedanvåningen på huset är det först en murad vägg (leca) samt gipsvägg (med sedvanlig isolering på 75-95 mm). Poolpumpen hade placerats bakom en vägg i ett eget litet förrådsutrymme (dock utan dörr) diagonalt från väggen som gränsar mot sovrummet på nedanvåningen.

Tjälldén-poolen kommer med en sån här: https://www.astralpool.com/en/products/swimming-pool/pumps/self-priming-pumps/plastic-self-priming-pumps/victoria-plus-pump-1/, vilken enligt beskrivningen ska vara relativt tystgående. Jag tänker att man i värsta fall helt enkelt senare kanske får köpa en annan och dyrare poolpump (frekvensstyrd) om man finner det vara ett problem.

En liten sidofråga är huruvida det är försvarbart ekonomiskt att köpa en vattenkyld poolpump?

Saltklorinator
Jag har planer på att skaffa en saltklorinator för att komma undan lite av doften och känslan av kloret (utan egentligen att veta hur detta upplevs, eftersom aldrig haft en pool). Ev. funderade jag på att vänta över den första säsongen innan man bestämmer sig och testa klorering för hand under den.

Tjälldén har utrustning från Gullberg & Jansson och därmed Zodiac, vilket snabbt blir väldigt dyrt (särskilt om överväger automatik). Finns här personer som har erfarenhet av andra märken på saltklorinatorer som t.ex. SoftClean från Folkpool (med automatiken SmartSalt) eller KLX-serien från Kripsol hos PoolStore? Eftersom tanken är att göra det automatiskt (direkt eller som en senare investering) blir båda dessa system betydligt mer prisvärda än Zodiac.

En liten sidofråga blir då helt enkelt om det är värt att överväga automatik på saltklorinatorn (inte på pH) eller om man klarar sig fint med enkla manuella inställningar som Low, High och liknande beroende på om man vet med sig att det blir mycket eller lite badande (och personer i poolen).

Pooltak
Nova Comfort ser lagom högt ut och inom en rimlig prispeng. Är det värt pengarna att gå från en kanalplast till en klarplast? Egentligen är väl frågan kanske inte så mycket riktad på det estetiska utan mer om folk upplever problem med algpåväxt i plastkanalerna.
En liten sidofråga är såklart huruvida det är värt pengarna att beställa med förmontering? Jag är inte händig, men jag är en jäkel på att läsa manualer och göra saker noggrant. Klarar man det med hjälp av en kompis på en helg i garaget? Dem 15.000 kronorna känns som man kan behöva på andra delar av det här pool-projektet för att komma under 300.000 kronor.
Samtidigt kanske valet av kanalplast och egen montering kan vara ödesdigert? Eller det kanske inte är där problemen med algpåväxten uppkommer.


Finns det andra små tips och tricks för att hitta kostnadseffektiva lösningar är det varmt välkommet!

Poolgiganten

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Sista frågorna innan pool-projektet!
« Svar #1 skrivet: mars 23, 2020, 17:30:44:44 »
Hej Lundis, det var många frågor på en gång i din tråd. Ring gärna på oss 08-299735 och fråga efter Martin så kan jag hjälpa dig att bolla dessa och andra som dykt upp i din planering.

Med vänlig hälsning,
Martin Oceanum.se
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad petterfoo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Saltsjö-boo
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 6
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Sista frågorna innan pool-projektet!
« Svar #2 skrivet: mars 23, 2020, 22:42:33:33 »
Hejsan

Jag har nu min andra pool med salt klorinator och har nästan bara positiva saker att säga om det.
Enda anledningen emot det är om man absolut vill ha massa rostfria detaljer i poolen.

I min förra pool hade jag en Zodiak EI 10, den fungerade utmärkt i dom 5 år jag hade den.
Nu har jag en Kripsol KLX 22 som jag kört i en säsong. Förra året satte jag bara in en redox elektrod till den.
Behövde bara justera den när jag ändrade temperaturen i poolen, annars skötte den sig själv hela sommaren.
En annan fördel jag upplever med saltklorinator är att PH är väldigt stabilt. Jag behövde inte justera en enda gång förra året.
Det trevliga med just KLX är ju att dom är rätt billiga i inköp men att man sen kan bygga ut dom med massa automatik. 
Det jag snålade in på ordentligt förra året var just pump, jag köpte en 1hp optima från rubinpool. Den var stark och bra, men väsnades ganska bra.
Hur man monterar pumpen spelar dessutom väldigt stor roll. 
Min pump står i ett murat pumprum mellan poolen och källaren i huset.
Från början hade jag väldigt otur när jag tänkte. Jag monterade den på en limmad trave cellplast som blivit över från stommen. Ovanpå detta limmade jag en formplyfa för att ha nåt att skruva i. Denna konstruktion blev en VÄLDIGT effektiv resonanslåda som förstärkte pumpens ljud till minst det dubbla  :o
Jag la då in en gummimatta under pumpen vilket dämpade ljudet en hel del.  En stilla sommarkväll vill man ju inte ens höra pumpen, vilket man fortfarande gjorde.

Som sagt, jag snålade på pumpen, och som tur var så började ett lager låta lite misstänkt i pumpen strax innan stängning.  Så årets investering blev en pump men variabel hastighet; en kripsol evo vs.
Provstartade den i helgen, på lägsta farten hörde man den knappt fast man var i samma rum.
Jag köpte utöver den även PH-kit, temp sensor och wifikit till KLX.
Så nu kan kan hela poolen snart styras via KLX. 
Kan återkomma om nån månad när jag vet om det funkar bra.
11x3x1.5 thermo pool.
Rening: Saltklorinator KLX 22
Värme: Bergvärme

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sista frågorna innan pool-projektet!
« Svar #3 skrivet: mars 24, 2020, 08:08:32:32 »
Nedsänkt teknikrum...
Vi har vår teknik i husets eknomidel, och pumparna kan bullra rätt mycket, vi har 2 dörrar mellan pumpen och hallen i huset (Tvättstuga mellan), och inne i huset hör man inte pumpen, men den står 2 meter från bastun, och när man bastar vill man inte ha pumpen på...
En nackdel att dra länga slangar är att man får sämre flöde, om du sätter prylarna i garaget, se till att inte snåla på slangdiametern, minst 50 mm PEM skall det vara, välj också om möjligt långa böjar runt pump och filter, inte 90°-böjar - allt för att minska flödesmotståndet.
Jag upplever att de som har pumprummet ute har mer problem med rost, lagerfel, läckage och liknande som beror på inträngande vatten, fukt och frostskador - så visst finns det fördelar med att ha prylarna varmt och torrt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan