VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Inkoppling, slangval mm JoF Storpool  (läst 1998 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bengtss0n

Inkoppling, slangval mm JoF Storpool
« skrivet: maj 07, 2014, 12:59:26:26 »
Hej, är på gång att koppla in pump+filter+värmepump och tänkte fråga vad ni tycker.

Ska jag köra på de medskickade slangarna från JoF (innermått 38mm) som visas på skissen eller är det värt att dra pem/pvc mellan pump/filter/pool samt byta alla kopplingar där med?

Tappar jag mycket i cirkulation på att inte byta till pem/pvc? 50MM PEM har ett innermått på 40,8 mm om jag har läst rätt?

Tacksam för svar :)

Poolgiganten

Utloggad Zaphod

SV: Inkoppling, slangval mm JoF Storpool
« Svar #1 skrivet: maj 11, 2014, 12:30:02:02 »
Jag ersatte alla slangar till 50 pem/pvc när jag byggde min JF-pool, förutom mellan cirkulationspump och filter. Funkar felfritt ;)

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad bengtss0n

SV: Inkoppling, slangval mm JoF Storpool
« Svar #2 skrivet: maj 12, 2014, 21:35:42:42 »
Okej, tackar!

Det är en höjdskillnad på 2-3m upp till värmepumpen, bör jag montera 2 backventiler längst ner vid pumpen eller räcker det att starta cirkulationspumpen 5min innan värmepumpen så att rören fylld med vatten. Frågar är om det rinner ur nått när jag stänger av, kanske stannar i systemet? Tänkte täts med Lin & locherpasta istället för gängtejp. Borde funka ok va?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag