VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: folkpool classic  (läst 9000 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad puttalex

folkpool classic
« skrivet: september 08, 2008, 18:04:03:03 »
Hej alla poolbyggare
 Vi har bestämt oss för en classic 4*6. Vi vill sätta den 500mm
ovan mark och undrar då. Skall stödkonsoller användas eller bör jag bygga en stödmur istället?
Vi byggde vårt hus förra året och drog då fram fjärrvärme. Är det ett bra alternativ att värma upp poolen på (ekonomisk sett)?
Vi är tacksamma för alla tips och ideer.

Poolgiganten

Utloggad matz

SV: folkpool classic
« Svar #1 skrivet: september 08, 2008, 18:18:27:27 »
jag hade satt kottlingar mellan översta och den näst översta regeln samt förstärkt hörnen med hörnjärn ovan mark
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad puttalex

SV: folkpool classic
« Svar #2 skrivet: september 08, 2008, 18:25:27:27 »
tack för tipset. Hur långt är avståndet mellan reglarna? Har du monterat pool på liknande sätt?

Utloggad DaJo

SV: folkpool classic
« Svar #3 skrivet: september 08, 2008, 20:30:11:11 »
Hej puttalex,
jag har oxå en 4*6, classic. Den sticker upp 300-500 ovan mark.
Jag satte kottlingar så att varje meter sitter antingen konsollen eller så kottlingen. Sen har fyllt upp med grus så poolen sticker upp ca 100 mm ovan gruset. Gruset ligger i den nivån i ca 1 meter utanför poolväggen och där släntas gruset av...

Det har iaf fungerat hittils  O0

/Danne
Folkpool 4*6 med Roman End 300, Zabra pooltak, salt
Värmer med IVT Optima 600 via värmeväxlare.

Utloggad DaJo

SV: folkpool classic
« Svar #4 skrivet: september 08, 2008, 20:52:22:22 »
typ så här :)
Folkpool 4*6 med Roman End 300, Zabra pooltak, salt
Värmer med IVT Optima 600 via värmeväxlare.

Utloggad puttalex

SV: folkpool classic
« Svar #5 skrivet: september 08, 2008, 21:33:52:52 »
tack för två mycket bra tips.                                                           Är själv elektriker och plattsättare men när det gäller poolinstallationer så har jag inga erfarenheter alls.Folk har sagt till mig att mura upp min egen pool, men jag tycker att det verkar vara en bra lösning med en färdig ram med liner,då jag är så himla trött på murning och kakelsättning. Rätta mig om jag har fel, men måste inte en pool som är uppmurad och klädd med kakek alt. mosaik tömmas under vinterhalvåret?

Utloggad DaJo

SV: folkpool classic
« Svar #6 skrivet: september 08, 2008, 22:03:09:09 »
Hej igen,
även om du skulle välja att mura upp en pool så kan du använda liner...:) Om du vill slippa kakla dvs...

Kom på att vi har ytterligare lite stöd på stommen, iom att altanen ligger som den ligger kunde jag använda den som ett extra-stöd för ena långsidan vilket blev stadigt och bra  O0

Iofs blir det ju lite extra stöd även på andra sidan utav golvet   :D

/Danne

Folkpool 4*6 med Roman End 300, Zabra pooltak, salt
Värmer med IVT Optima 600 via värmeväxlare.

Utloggad puttalex

SV: folkpool classic
« Svar #7 skrivet: september 09, 2008, 15:39:05:05 »
Tack för det Danne. Hade faktiskt tänkt tanken på att altandäcket skulle kunna användas som stödmur ( och singel) med alla bärlinor på plint för däcket som kommer att byggas runt poolen. många bra tipsare på den här sidan. Tackar!!!

Utloggad puttalex

SV: folkpool classic
« Svar #8 skrivet: september 11, 2008, 18:56:34:34 »
hej igen.
en fråga till dig danne som har en folkpool.
har du isolerat poolen på sidor och botten? isåfall, vilket material har du använt? själv tänkte jag mig markisoleringsskivor i frigolit.eller finns det någon annan på forumet som har nån ide? ge förslag bara, hur många som helst.Även andra tips vad gäller classicpoolen.T ex hur mycket bärlager ( cm ) under botten? Hur mycket stenmjöl etc etc ... det börjar röra på sig här hemma vad gäller planeringen, placeringen av badbaljan...

Utloggad DaJo

SV: folkpool classic
« Svar #9 skrivet: september 11, 2008, 21:28:00:00 »
Hej puttalex,
nej, jag har inte isolerat varken under eller på sidorna. Ansåg inte att det ger så där jättemycket i energibesparing.
Men hade jag däremot byggt en "ovanjordare" hade jag åtminstone isolerat sidorna.
Hade även tankar på att isolering dikt an mot poolväggarna inte är så där jättebra med tanke på ev mögelskador, bättre med singel så det kommer ner lite luft...typ... :)


Har för mig att jag la bärlager så att dräneringsrören täcktes med 5-10 cm. Sen monterar man poolstommen och fyller i ytterligare ca 10 cm så att bottenreglarna täcks. Sen på med ytterligare en  markduk och i med sand, tror det var 8 cm (det sitter ett streck på väggskivorna hur högt upp sanden skall vara) :)

 <sol>





Folkpool 4*6 med Roman End 300, Zabra pooltak, salt
Värmer med IVT Optima 600 via värmeväxlare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan