CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Inkoppling av värme JF Storpool + Jula värmepump 6kw  (läst 5530 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bengtss0n

Inkoppling av värme JF Storpool + Jula värmepump 6kw
« skrivet: september 06, 2013, 11:48:23:23 »
Hej,

Önskar tips och råd som ny poolägare.

Byggt hela sensommaren och tänkte försöka få allt inkopplat för att se att det fungerar. Eftersom pumpen från JF max får gå 8 timmar per dygn köpte jag med T-kopplingar enligt rekommendation för att ha värmepumpen på en egen slinga. synpunkter på detta? bra/dåligt?

Inga slangar följde med pumpen så undrar nu vad jag ska satsa på för typ av slang? Har köpt kopplingar så att jag kan koppla in 38mm slang med slangklämma i båda ändarna. Läst mycket om PEM slang/PVC men de passar väl ej på dessa kopplingar?

Orginal på julapumpen var en 50mm koppling som skulle limmas med denna pasar ju en på T-kopplingen...

Gällande nergrävning av slangen, singel runt slangarna och isolering runt för att inte tappa värme? bör jag även köpa ett större rör att lägga dem i?

Mycket funderingar som sagt, hoppas på lite hjälp :)

//bengtss0n

Poolgiganten

Utloggad kilo

SV: Inkoppling av värme JF Storpool + Jula värmepump 6kw
« Svar #1 skrivet: september 06, 2013, 17:40:54:54 »
Jag är inte helt säker på vad du menar. Vad är problemet med att den får gå 8 timmar om dagen som löses med egen slinga?
Intex rund rörpool 3,66m inbyggd i altan.
Sandfilter Primastar populär 250W, 6000l/h
Värmepump Primastar 8, 3,5 kWh
Solfångare El Nino, 7,2m2 som drivs med original Intexpumpen och El Nino hjälppump
Hemmabyggd solfångarstyrning med Dallas 1-wire tempgivare och PIC-processor

Utloggad MathiasS

SV: Inkoppling av värme JF Storpool + Jula värmepump 6kw
« Svar #2 skrivet: september 06, 2013, 18:47:08:08 »
Tanken var väl att kunna köra vp mer än 8h om man har en annan cirkulation till den.

Men är det inte något fel från början om vattenpumpen inte klarar av att gå kontinuerligt? En pump som kan betjäna hela anläggningen och gå 24/7 kostar ett par tusen - kanske en bra investering innan rördragningen blir för krånglig.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Inkoppling av värme JF Storpool + Jula värmepump 6kw
« Svar #3 skrivet: september 06, 2013, 19:12:29:29 »
Värmepumpen har ju ingen inbyggd pump för vattentryck om du trodde det... Du måste i så fall ha ytterligare en cirkulationspump som kan gå dygnet runt och då är det väl bättre att skaffa en vettig sådan.
Varför skulle man inte kunna köra pumpen mer än 8 timmar?


Åk till en pool-firma i närheten (om du har en) annars får du kolla på webben på någon av poolfirmorna efter kopplingar så du får allt att passa.
PEM slang kräver klämkopplingar, går inte att limma. "Poolslang" på 50mm går att limma men är lite knepig så även den fungerar bättre med klämkopplingar.



AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Inkoppling av värme JF Storpool + Jula värmepump 6kw
« Svar #4 skrivet: september 06, 2013, 19:47:58:58 »
Det där med 8 timmar kan du ta med en nypa salt. Klart pumpen kan gå mer än så, jag kör min 15 timmar per dygn. Står inget om 8 timmar på pumptillverkarens hemsida.
http://glong-pumps.eu/en/swimming-pool-pumps/fcp-370s-550s-750s-1100s2/

750s är det som följer med.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad kilo

SV: Inkoppling av värme JF Storpool + Jula värmepump 6kw
« Svar #5 skrivet: september 06, 2013, 20:04:27:27 »
Ja,en egen slinga hjälper inte om du inte har en vattenpump som drar runt den.

Om det hade varit jag hade jag inte köpt någon ny pump sådär direkt utan kört med den existerande pumpen så länge det går och om den rasar (vilket kan ta tid) så skaffa en ny då när (om) det sker. Men det är jag det.
Intex rund rörpool 3,66m inbyggd i altan.
Sandfilter Primastar populär 250W, 6000l/h
Värmepump Primastar 8, 3,5 kWh
Solfångare El Nino, 7,2m2 som drivs med original Intexpumpen och El Nino hjälppump
Hemmabyggd solfångarstyrning med Dallas 1-wire tempgivare och PIC-processor

Utloggad Shankly

SV: Inkoppling av värme JF Storpool + Jula värmepump 6kw
« Svar #6 skrivet: september 07, 2013, 10:00:10:10 »
Har en JF-pool och min pump har gått 24h timmar vissa dagar när jag glömt ändra om timern. Och nu på hösten går den alltid mellan 10-12h för att klara av att hålla det varmt i poolen. Vet inte riktigt vad det är som skulle kunna hända efter 8h timmar som inte skulle kunna hända redan efter en timma?
Jag kör pumpen så mycket som det krävs för mina ändamål. Tänker inte låta mig begränsas av nått som verkar vara en passande efterkonstruktion från JF´s egen sida.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag