CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brilix eller Luxlama  (läst 11059 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

svenbertiltaube

  • Gäst
svenbertiltaube
Brilix eller Luxlama
« skrivet: april 19, 2012, 13:49:35:35 »
Hej alla glada poolare.

Jag står inför ett köp av poolvärmepump och har läst igenom en massa inlägg här. Vad jag kan förstå verkar Brilix fungera bra för mestadelen av användarna. Några enstaka problem. Efter att ha tittat på rubinpools sida blir man onekligen sugen på en Luxlama både för garanti tiden med 2 års utbytes garanti + 7 års kompressor garanti samt  ljudnivån på otroligt låga 46dB. Vad tror ni ? Kommer man med Luxlama att lära känna supporten otroligt väl och inte ha någon värme i poolen eller kan det rent av vara bra "skit" ??? Någon med erfarenhet ?


Poolgiganten

Utloggad Cybernisse

SV: Brilix eller Luxlama
« Svar #1 skrivet: april 27, 2012, 18:16:41:41 »
Drog igång en Brilix THP100 i lördags och är skitnöjd.
+5C i lördags och +16,8C nu. Den har gått 17tim om dagen.
 Men ja e nybörjare på pool då ja köpte hus med pool  för et år sen. Så mer än så vet jag ej.
 <sol> <love> <sol>
Betongpool 4x8m 1,3/1,7m djup, 2x300w halogen, Sandfilter Cantabric 600,
Brilix THP100, Folkpool pump 0,75.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Brilix eller Luxlama
« Svar #2 skrivet: maj 06, 2012, 09:33:49:49 »
Svårt att säga... Jag är väldigt nöjd med min Brilix (från RubinPool) men skulle idag ha samma tankar som du... Prata med RubinPool och fråga hur många Luxlama de sålt och om det har varit strul, jag tycker de har gett väldigt ärliga och bra svar till mig.

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Pea

SV: Brilix eller Luxlama
« Svar #3 skrivet: maj 09, 2012, 10:08:23:23 »
Svårt att säga... Jag är väldigt nöjd med min Brilix (från RubinPool) men skulle idag ha samma tankar som du... Prata med RubinPool och fråga hur många Luxlama de sålt och om det har varit strul, jag tycker de har gett väldigt ärliga och bra svar till mig.

Mvh,
Anders

Ursäkta men ärliga svar från en säljare..  :D
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Brilix eller Luxlama
« Svar #4 skrivet: maj 09, 2012, 10:13:03:03 »
Ursäkta men ärliga svar från en säljare..  :D

Ja, det är upplevelsen jag har från RubinPool och de (många) diskussioner jag hade med dem innan jag slutligen köpte. Det de sa stämde så gott som alltid med bilden jag fått från att läsa forum och andra källor och allt har hittills fungerat som de sagt så därav kan jag med gott samvete säga "ärliga". :)

Och nej, de sponsrar mig inte (om man inte räknar ett par gummi-packningar de skickade mig utan kostnad).

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Ragge

SV: Brilix eller Luxlama
« Svar #5 skrivet: maj 09, 2012, 19:10:50:50 »
Ta en Brilix! Garantin på Luxlama fungerar bara godtyckligt. De gör en bedömning om det är ett garantiärende eller ej. Annars får man gå genom sitt försäkringsbolag. Jag fick en spricka i min Luxlama trots uttömning av vatten under vintern. Gick ej på garantin. Kass...

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5552
  • Total likes: 482
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Brilix eller Luxlama
« Svar #6 skrivet: maj 10, 2012, 09:28:11:11 »
För att en värmepump skall kunna frysa sönder måste där finnas vatten, det intressanta i denna fråga är ju hur det kommer sig att det fanns vatten i värmeväxlaren, ett konstruktionsfel eller dålig dränering från din sida?
Har den frusit sönder för att värmeväxlaren inte dräneras om du lossar slangarna så bör det gå på garantin, om det inte uttryckligen står i anvisningarna att värmepumpen skall lagras varmt (inomhus) på vintern.
Har den frusit sönder för att du inte dränerat ordentligt, eller för att vatten runnit in efter att du dränerat så skall rimligen inte garantin täcka skadan.

Garantihanteringen torde inte skilja sig mellan olika värmepumpar, fryser en värmepump sönder så har där funnits vatten, och man kan väl knappast begära att en sönderfrusen värmepump skall täckas av garantin?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Brilix eller Luxlama
« Svar #7 skrivet: maj 10, 2012, 11:05:46:46 »
Jag skulle väl tro att man har svårt att få ersättning på garanti från någon tillverkare om VP:n frusit sönder...  ???

Jag lyfter alltid upp min Brilix i bakänden ca. 30 cm och låter den stå så ett tag. Det rinner ut en hel del vatten efter att man lyfter upp den så "självdränerande" är de ju inte...

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Per1973

  • Gäst
Per1973
SV: Brilix eller Luxlama
« Svar #8 skrivet: maj 10, 2012, 13:34:17:17 »
En fråga till Awasen; Räcker Briliax THPP55 för att värma din pool? Hur många kubik är den på? Jag har en 24 kubiks pool och THP55 ska ju klara upp till 25 men jag vill inte hamna i underkant. Ska man gå upp en storlek till THP100?

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Brilix eller Luxlama
« Svar #9 skrivet: maj 10, 2012, 14:22:30:30 »
Jag har 35m3 och THP55 räcker för att hålla igång medan dygnsmedel ligger över ca. 10 grader.
Jag håller 28-29 grader konstant.
Jag har Zabra transparent tak som hjälper rätt bra dock.

Till 24m3 räcker det gott och väl med 55:an!

En annan fördel med 55:an är att pump och VP utan problem kan ligga på samma 10A säkring.

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag