CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Limma om koppling?  (läst 11256 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
Limma om koppling?
« skrivet: juni 11, 2011, 15:29:13:13 »
Gjorde en dundertavla. Jag skulle limma ihop T-rör och ventilen till värmepumpen och limmade först rörsnutten i kopplingsdelen i ventilen. Sedan limmade jag dit T-röret, ca 15-30 sek senare upptäckte jag att jag glömt "muttern" till ventilen. Men det satt redan som berget.

Går det att få isär en limmad rörsnutt? Hur gör man i så fall?

Om inte så hoppas jag att man kan köpa nya delar till ventilerna. Borde ju finnas, om det inte går att få isär kopplingar så måste man ju kunna köpa reservdelar vid eventuell omdragning av rör, hela ventilen kostar ju 400 kr.

Leverantören stängde 15.00, så jag hann inte ringa dit.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Limma om koppling?
« Svar #1 skrivet: juni 11, 2011, 19:06:30:30 »
Någon har tidigare skrivit att de lyckats värma loss kopplingen med värmepistol. Jag har dock försökt men det gick inte alls... Jag fick kapa röret och köpa nya kopplingar och en skarv-muff.
När jag sen hade röret loss försökte jag värma loss kopplingen men det lossnade inte trots att jag värmde tills plasten började rinna...  >:(

Du får nog köpa en ny koppling eller en skarv-muff om det ryms.

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Limma om koppling?
« Svar #2 skrivet: juni 11, 2011, 21:04:06:06 »
Gjorde samma misstag, har fortfarande den limmade delen kvar som souvenir. Jag köpte reservdelar men det visade sig att det hade varit billigare att köpa ny ventil.

Visst är det trist när man gör den typen av misstag, men bit ihop, man lär sig och man kommer ihåg :)

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Limma om koppling?
« Svar #3 skrivet: juni 12, 2011, 18:45:04:04 »
Jag provade med värmepistol, men jag förstår inte hur de har lyckats. Det enda som började ge med sig när jag försökte vrida efter att ha värmt ett tag var själva röret, det var mjukast så det liksom började vrida sig. Då avbröt jag.

Sedan sågade jag isär, tyvärr är röret så kort så jag fick inte dit en hel rakkoppling, jag var tvungen att kapa den en bit. Men med tanke på hur det här satt så borde det hålla, det visar sig senare när vi ska trycksätta allt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Göran.w

  • Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 226
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Limma om koppling?
« Svar #4 skrivet: juni 12, 2011, 21:52:32:32 »
Thinner bör lösa limet men det löser väl pvc:n med.
Ev kan aceton med funka
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Limma om koppling?
« Svar #5 skrivet: juni 13, 2011, 07:44:57:57 »
Thinner bör lösa limet men det löser väl pvc:n med.
Ev kan aceton med funka

Aceton fungerar inte... Problemet är ju att limmet "smälter" ihop kopplingen så även om du försöker hälla på Thinner (och det skulle fungera) så kommer det inte in i skarven utan skulle nog i så fall bara lösa upp PVC:n runt kopplingen...  <hmm>

Erik, det ska hålla fast inte hela skarven går in bara du limmar ordentligt och sen inte trycksätter innan det fått torka ordentligt (ca. 24 timmar normalt).

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Limma om koppling?
« Svar #6 skrivet: juni 13, 2011, 11:58:40:40 »
Ingen risk för trycksättning här... Jag ligger före i schemat just nu så jag håller på att kolla teknikrum. Han som ska sätta liner kommer den 30:e juni, så det finns inte så mycket att fylla vatten i.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad DJME

SV: Limma om koppling?
« Svar #7 skrivet: juni 17, 2011, 11:08:09:09 »
Tangit lim går av erfarenhet att värma och lossa. Däremot är jag osäker och lite skeptisk till att det blir tätt vid nästa limmning. Det kan jag förhoppnigsvis svara på om någon vecka.
Det här med fellimning påminner lite om ett talesätt man brukar säga om att det finns två typer av båtägare, de som inte gått på grund och de som har gått på grund. Jag har både kört på grund och limmat fel så nu är det åtminstone avklarat och förhoppningsvis händer det inte igen. Har dock en bypass till värmepumpen som skall limmas ihop. Den blev liggande i rena förskräckelsen när jag limmade saltklorinatorn fel men den skall limmas när jag känner mig mogen igen:) .
Skulle det visa sig att jag behöver nya ventiler till den så kommer jag beställa nya från tyskland, var mer än halva priset sist jag köpte sex st. inklusive frakten.

/Mikael
Thermopool 8x4 med glasfibertrappa och GT hylla.
Brilix Jetswim
Brilix THP120
Zodiac TRI 18
2xLED RGB

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Limma om koppling?
« Svar #8 skrivet: juni 22, 2011, 22:37:05:05 »
Jag har ju problemet att jag är värdelös på tyska. Jag kan typ links recht (fanns på ett kretsschema för en kran på mitt första jobb) så hemsidor på tyska är skitjobbigt. Har förstått att det finns billigare i Tyskland, men för mig fungerar det inte.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Stroker

SV: Limma om koppling?
« Svar #9 skrivet: juni 23, 2011, 07:50:03:03 »
Jag har som sagt värmt loss många kopplingar och själva insticksrörbiten skrotas. Jag har alltså bara värmt detta röret och sen med en mejsel tryckt ihop det när det börjat mjukna(så att det ser ut som ett "s" typ inuti kopplingen) . Man kan inte värma för mycket då ytterröret måste behålla lite av sin stabilitet. Är man bara försiktig i början när man ska få första biten att lossna går resten enkelt.

Någon gång har jag sedan fått värma ytterröret eller kopplingen och "gjort den rund igen". Alla mina omlimningar har fungerat utan läckage efter att jag fått kläm på proceduren.. Mitt första misstag var att inte vänta tillräckligt länge på att limmet skulle torka innan användning.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag