CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sanera ett spa!  (läst 8245 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Söderberg

Sanera ett spa!
« skrivet: februari 06, 2010, 12:32:11:11 »
Håller på och lagar span, dock är jag ganska usel på vatten och kemi då jag inte har något eget.

En kund som har ett spa som stått still i flera år (Utställningsex) med en del vatten kvar i slangar och pumpar har nu svårt att få detta rent.
 
Troligen är det inte bara mögel i vattnet utan även en del kryp som kommit in och myst i slangar mm. Kund säger att han får en hinna på vattnet liknande olja. Har har kört rör cleaner (nitors)  och ett annat märke vilket jag inte minns just nu, 4 gånger men det försvinner inte.

Nu ska vi dit och göra rent spat. Jag kommer öppna upp pumpar och göra rent dessa för hand, men då rör cleaner inte verkar bita, vad kan ni rekomendera?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sanera ett spa!
« Svar #1 skrivet: februari 06, 2010, 19:46:45:45 »
Jag skulle svetsa/löda fast en flaskborste på en bit pianotråd, typ 2-3 mm pianotråd.
Sen borsta ur alla slangar, billigare och snabbare än kemisk rengöring om du ändå skruvar isär pumpar och annat på badet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Sanera ett spa!
« Svar #2 skrivet: februari 06, 2010, 19:53:13:13 »
Håller med Rickard, sprayer och fancy produktnamn i all ära, men inget går upp mot en rejäk skrubbning...

Emellertid är det inte alltid det som syns som är det farligaste. Jag har hängt en del på amerikanska forum och några av de killarna verkar veta vad de pratar om. Jag har, som tur är, inte behövt decontaminera mitt spa ännu, men skulle jag behöva göra det så hade jag slaviskt följt Nitros råd:

http://www.poolspaforum.com/forum/index.php?showtopic=19115

Lycka till med skrubbningen och låt oss veta hur det går

/Ziggy


Utloggad Racing

SV: Sanera ett spa!
« Svar #3 skrivet: februari 07, 2010, 11:37:29:29 »
Om han kört cleaner vid 4 tillfällen och tömt ut vattnet dessemellan(framgår inte) så är det helt enkelt så att det finns mer "gucka" i systemet, och man får fortsätta tills det tar slut.
De medel som man köper under namn som cleaner är utspädda dispergeringsmedel och dessa är inte speciellt effektiva, men funkar någorlunda vid regelbunden användning i spa som är i drift.
Försök få tag på produkter som används för proffesionellt bruk. Några företag som säljer detta är bla Ashland i göteborg och Tiami i växjö, jag vet inte om de säljer till privat personer men det är värt att prova.
Kör alltid klorchock efter rengöring med dessa produkter eftersom legionella brukar växa under "guckan".
Lecapool 10,5x4 romantrappa.

Utloggad Söderberg

SV: Sanera ett spa!
« Svar #4 skrivet: februari 16, 2010, 11:48:12:12 »
Körde med en dragkabel, en sådan man har när man drar fran el genom vp rör, lite disktrasor och en skruvdragare och saken var biff. Nu visade det sej att det vatten som man fyllt på kom från en bil som hämtade vattnet från komunens vattentäkt och det var brunt och skitigt, så när vi tog från husets vatten blev det klart och rent.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag