VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Renovering av gammal pool  (läst 1121 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KL

Renovering av gammal pool
« skrivet: september 20, 2021, 09:50:15:15 »
Hej!

Ny i forumet och söker input på kommande poolrenovering!

Vi har köpt min morfars hus som har en pool i polyester byggd -69. Den står på en stor gjuten platta och mestadels gjutna väggar runt hela (vissa delar med enbart sand enligt uppgift, men gjuten kant upptill hela vägen runt). Den är 2m djup över hela och innermått ca 4,3x11m med väldigt lätt inåtsluttande väggar. Rördragning går in i huset (och delvis ingjuten) där nu filter sitter och var tidigare uppvärmd med oljepannan som är avvecklad. Den är slipad och målad tidigare men börjar nu samla lite böldpest igen. Dessutom läcker den lite nånstans och kräver några kubik vatten med ett par veckors mellanrum varför mer ordentlig renovering börjar kännas aktuellt. Som ses på bilden har vi satt upp ett mindre temporärt staket då vi har småbarn som även fäster poolskyddet som på bilden ligger uppvikt över en stödmur i bortre kortänden. I andra kortänden finns ett ”uterum”.

Utifrån att vi nu har barn har vi starkt önskemål om pooltak. Då poolen nu läcker lite, rördragning är mer än 50 år gammal och måtten känns som mer än vi behöver så har jag funderat över olika renoveringsalternativ. Hörnen i poolen är dessutom rundade som syns på bild vilket, som jag förstår det, försvårar ev liner direkt i den nuvarande poolen. Jag lutar därför nu åt att bygga en ”ny pool i poolen". Vi skulle då ha plats med standardmått 4x8m (eller ev 4x9m) vilket även skulle göra pooltaket mer överkomligt i pris. Djupet är delvis lite besvärligt men också delvis väldigt bra varför jag gärna skulle behålla en stor del av djupet. Tänker mig då att man skulle kunna korta ner bortre kortsidan och ge ordentlig plats för ”pumpgrop” och dessutom plats att skjuta bort pooltaket över. Den nya konstruktionen skulle då kunna "sticka upp” en liten bit för att få bort vattenavrinning och ge god marginal att bibehålla djupet. Utifrån den stabila grundkonstruktionen har jag en tanke om att kunna bygga en stomme i tryckt lösvirke som kan reglas mot den gamla poolen med platssvetsad liner. Tänker mig en botten med t ex isodränskivor och dräneringspump i "pumpgropen" (svårt att få in singel som annars skulle kunna va alt). Tanken är då att kunna täta utrymmet mellan gamla ytterpoolen och innerpoolen i överkant och skapa ett huvudsakligen tätt och väldränerat utrymme emellan för att få bra hållbarhet på trästommen. Men går det att göra en nästan 2 m djup pool med lösvirke och svetsad liner?

Har även ett intresse av gaveltrappa eller liknande lösning i kortänden till vänster i bild, kanske går att bygga upp i lösvirke. Jag skulle gärna göra en hel del av arbetet själv om en relativt okomplicerad lösning skulle kunna bli aktuellt.

Jag har haft kontakt med poolfirma som föreslår en ny gjuten platta i och murade thermoblock 3,5x8 m samt ständig dränering av regnvatten med pump. Är inte alls lockad av sån lösning bl a pga att man tappar så mycket av bredden på poolen, det blir väldigt dyrt (offert sammanlagt ca 700 kkr) och jag tror det skulle se konstigt ut.

Jag skulle uppskatta ideer och input från erfarna för att hitta bra lösning!

Stort tack på förhand!

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Renovering av gammal pool
« Svar #1 skrivet: september 22, 2021, 06:03:46:46 »
Vete katten om jag inte skulle bygga ny pool.  <dontkn>
Dels är det en rätt stor pool, som blir dyr att hålla igång, ett pooltak blir dyrt, och i mina ögon är den för djup, man bör kunna stå på botten i vart fall i halva poolen kan jag tycka.
Skulle det gå gjuta upp en grundare del invändigt och så köpa en platssvetsad liner och sätta inuti den gamla stommen?
Till cirkulationen används inte rör längre, det är PEM som gäller, minst 50 mm utvändigt mått.
Sätter du en liner invändigt så måste du nog perforera den gamla stommen så att vatten som kommer "mellan" liner och plaststomme inte gör så att linern flyter upp av vattentrycket, dränering utgår jag från att ni har, annars kan ju en plastbalja som den där flyta upp om grundvattnet blir högt.

Vad har du själv för tankar?

Har en bekant som har/haft (flera år sedan jag talade med honom) en lösning liknande er - och de hade får slipa och lägga på ny plast några gånger - ett riktigt skitjobb, och kanske inte världens mest hälsosamma, även om man försöker skydda sig så gott det går.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad KL

SV: Renovering av gammal pool
« Svar #2 skrivet: september 23, 2021, 10:09:16:16 »
Tack för input!

Ja, precis som jag skrev är jag rätt inställd på att bygga "ny pool i poolen". Den är redan slipat och lackad/målad minst 1 gång och det jobbet lockar inte (mycket jobb/pengar för en inte alltför långvarig lösning). Är dessutom osugen på att använda gamla rördragningar då det känns som en tidsfråga innan jag får större problem där och riskerar gräva upp halva området innan det är åtgärdat.

Tänker mig närmast en lösvirkesvariant byggd mot yttre poolen då man skulle kunna ha mer hanterbara 4x8m, pumpgrop i bortre änden samt kunna parkera ett pooltak där också. Vi har fått en fingervisning om pooltak på aktuell pool som blir väldigt kostsamt samt att vi då inte skulle få nånstans att skjuta det men aktuellt upplägg. Kan då också skydda mellanrummet mellan yttre och inre delen mot vatten (tänker takpapp för regnskydd och trall med pooltaksskenorna över) och ha en huvudsakligen torrt utrymme i "den gamla poolen" vilket skulle ge ordentlig livstid även på en lösvirkesstomme (ändå i NTR A-virke förstås). Tänker mig botten i packad singel med XPS-skivor och matta på, väggar i reglar mot "ytterpoolen", tryckt plywood och väggmatta samt en gaveltrappa uppbyggd i lösvirke (kanske t o m nån lite mer kreativ lösning med avsats eller liknande). Innanför platssvetsad liner. Är det några uppenbara risker/brister i en sån plan?

Mvh
KL


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Renovering av gammal pool
« Svar #3 skrivet: september 23, 2021, 15:32:10:10 »
Vi byggde ju "GT-hylla" och hörntrapp när vi renoverade för några år sedan, och jag valde lecablock för livslängden, känns lite läskigt med lösvirke på ett sånt ställe kan jag tycka?
Murades med leca som pustades och hörnen förstärktes med en plastlist innan linern svetsades.
Kanske skulle man valt betongsten, leca känns liiite risky här upp i norr där isen kan bli tung.
I övrigt tycker jag att din plan verkar OK, är dock inte så säkert på att "torrt" invändigt den gamla poolen kommer att ske, du bör ha möjlighet att inspektera så det int börjar mögla och ruttna där nere.
Fördelen med återfyllnad runt poolen är att det blir syrefritt så det blir svårt för mögel och svampar att växa.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan