Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Erfarenhet av moderna bergvärmepumpar med poolstyrning?  (läst 891 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perpendicular

Erfarenhet av moderna bergvärmepumpar med poolstyrning?
« skrivet: september 18, 2021, 22:16:09:09 »
Hej!

Har i 5 år värmt vår Ellipspool (i princip oisolerad) på 40m3 med en gammal (2008) Viessmann BVP 6kW med fulstyrning via en Elecro Titan 85kW värmeväxlare.
Pooltäckning med roll-top och vattentemp 30 grader maj-september i Mälardalen kräver en del energi.
Värmepumpen börjar ge upp och jag planerar för utbyte mot en varvtalsstyrd pump med integrerad poolstyrning i närtid, är inte märkeskänslig med lågvolymsmärken med dålig lokal support är jag inte sugen på.

Vore tacksam för forumets erfarenhet av nuvarande utbud och framförallt bra eller dåliga erfarenheter av respektive märken och modeller.

(Denna fråga finns som tråd även i Värmepumpsforum.com men med mer tekniska data här:https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=75281.0)
« Senast ändrad: september 18, 2021, 23:00:28:28 av Perpendicular »

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Erfarenhet av moderna bergvärmepumpar med poolstyrning?
« Svar #1 skrivet: september 18, 2021, 22:47:30:30 »
Hej,
Jag har en NIBE F1255-16 som jag är otroligt nöjd med. Den är uppkopplad mot nätet så man kan använda deras webbserver med bl.a. app för styrning och övervakning. Poolstyrningen är inte integrerad utan man behöver tillbehöret ”Pool40” bestående av en elektroniklåda, en trevägskoppling med elektriskventil samt några tempgivare. På min låda har jag monterat ett vred där jag kan blockera poolstyrningen manuellt. Jag blockerar på hösten och bryter blockeringen på våren. Det är det enda jag gör egentligen, jag har ställt in två börvärden i VP, pooltemp när värme ska tillföras och temp när tillskottet ska upphöra. Styrsystemet räknar själv ut optimal drift gällande frekvens på kompressor, hastighet på VB och KB.
NIBE är också hyggliga att dela med sig av sitt API så man kan integrera systemet och hämta en massa trevlig data till sitt hemautomationssystem. Det ska visst finnas nyare modeller idag, tror de S istället för F, är inte påläst på skillnaderna.
Det finns säkert andra fabrikat med som är bra men jag kommer köpa NIBE igen om jag behöver.
Lycka till!
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Erfarenhet av moderna bergvärmepumpar med poolstyrning?
« Svar #2 skrivet: september 19, 2021, 06:05:12:12 »
Det där med att styrsystemet räknar ut optimal drift var nytt för mig trots att jag har samma upplägg som du (men 12 kW VP).
I mina poolinställningar får jag ställa in vilken frekvens jag vill att kompressorn skall gå på när poolen värms, kan inte påminna mig att den själv styr effekten annat än att den startar och stoppar på inställda temperaturer, i vårt fall start vid 32 och stopp vid 32.5°C.
Jag brukar köra max effekt tills jag fått upp värmen, och sedan får den gå på 50%, det räcker och blir över.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Erfarenhet av moderna bergvärmepumpar med poolstyrning?
« Svar #3 skrivet: september 19, 2021, 10:38:26:26 »
Det finns ett optimalt deltaT som regleras  med hastighet på VB i första hand. Sjunker den till under 5% behöver man en större VVX.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan