CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mycket kemikalier  (läst 609 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jensni

Mycket kemikalier
« skrivet: september 05, 2021, 16:25:43:43 »
Jag är ny ägare till ett spabad och har fått erfara snabba byten av vatten (cyanursyra för hög) och kommit fram till att använda Brom-tabletter istället för klor. Jag använder ca 6 tabletter åt gången och tillsätter någon tesked klorgranulat i veckan. Problemet är att jag har två barn som badar väldigt mycket och jag får var och varannan dag sänka PH-värdet ganska kraftigt, vilket leder till att alkaniteten sänks snabbt så kanske varannan vecka får
Jag öka alkaniteten vilket i sin tur ökar PH-värdet så jag får sänka det igen. För att höja alkaniteten med 40
Så får jag slänga i 2,5dl Alka plus samt 1,5dl pH-minus för att sedan hamna på samma pH-värde igen. Känns som man har i sjukt mycket kemikalier i. Just nu finns det nog ca 1,5kg olika kemikalier i vattnet. Men det ser klart och fint ut 😃
Mina frågor är egentligen hur ni andra gör som har småbarn som hoppar i och ur hela tiden och om det kan vara farligt med alla dessa kemikalierna?

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mycket kemikalier
« Svar #1 skrivet: september 05, 2021, 22:46:37:37 »
Hej,

Sluta att att använda alka plus. Den motverkar din pH-sänkning. Kemikalieanvändningen blir mycket hög i så fall.

Vidare har någon förklarat bromtabletter och varför du behöver tillsätta klor?
Alltså du följer någon instruktion?

Det finns bromtabletter som fungerar som desinfektion.
Vidare bromsalt som behöver aktiveras av klor. Eller gammalt brom som aktiveras av klor.

Fråga gärna din leverantör.
MVH
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag