CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Stora problem med vattnet  (läst 10841 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #40 skrivet: september 06, 2021, 23:11:06:06 »
Hej,

Hade ingen tanke på att ge ett till inlägg på denna tråd. Tror att Nyburjare och jag uppfattat tråden helt lika.

Andra får gärna fundera och analysera?

Sen har tyvärr Erik fel i sitt antagande.
Det finns reklam på denna web-plats. Antalet besökare ger intäkter.
Tyvärr verkar konflikter ge mycket mer besökare? Vilket är bra för intäkter?

Har själv råkat störa några konflikter tidigare genom att göra helt andra inlägg på dessa trådar. Antalet tittare minskar drastiskt.

Här kan man fundera på intäkter eller ordet är fritt? Jag håller på att ordet är fritt.

Vidare har jag blivit kallad både det ena efter det andra på detta forum. Trådar har blivit anmäld till Rickard. Men låter dessa vara kvar. Alltså att skriva på ett forum är en tuff miljö enligt mig.

Så balansen kanske inte är helt rätt ibland på detta forum. Balansen beror på?
Jag som alla har ett val att skriva. Rickard kan alltid stänga av medlemmar.

Med vänlig hälsning
Roger

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #41 skrivet: september 07, 2021, 22:56:20:20 »
Hej Roger,

Som sagt tidigare, riktat till alla, tackar vänligast för er försök till hjälp men ni misslyckas hottils. Känns nest som SPEKULATIONER. tyvärr..
Vad gäller min information, jag har försökt ge då mycket som möjligt detaljerad information, du säger att det inte räcker och nybörjare säger att jag ger för mycket information och gör det invecklat! Nu får ni bestämma er :)
För övrigt har jag svårt för attityden och dina gliringar, de är inte uppskattat!

Ja jag kommer återkomma med uppdaterade proffsmätningar imorgon, så får vi se om det är hög cya eller inte.
Och nej, ingen har någonsin kissat i denna pool! :) denna sörja är nästan garanterat ALGER. Punkt.
Hej,
Återkom gärna med dina proffsmätningar.
Inte för mig eller Nyburjare. Tror att läsare på tråden vill ha svar?

MVH
Roger

Utloggad SingingSailor

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #42 skrivet: september 09, 2021, 20:18:06:06 »
Jag tror jag kan förstå trådskaparens frustration.
Hen får råd från två mycket kunniga forumdeltagare som är helt säkra på sin sak, den ena säger ”patronfilter är problemet” och den andre ”cya är problemet” (eller kanske både och). Bra råd oftast, löser säkert 9 av 10 problem.
Krocken blir när dessa råd inte stämmer med trådskaparens bild av läget.

I detta fall lutar jag åt att hålla med trådskaparen, eftersom jag upplevt samma sak. Jag är tveksam till om byte till sandfilter ensamt löser problemet, och jag tror det kan gå att lösa med patronfiltret. Cya nivån känns det som att trådskaparen har bra koll på, hen vet vilket klor som innehåller cya, att hen använt bara lite av det och hur mycket vatten som bytts. Därför känns det för mig mindre sannolikt att cya är orsaken.

Av egen erfarenhet menar jag att man KAN ha problem liknande trådskaparens, även om man har bra cirkulation och filtrering samt perfekta värden på cya och klor.

Jag är civilingenjör med stort intresse av kemi och poolägare i över 10 år, så jag kan en hel del. Men tyvärr händer det även mig att jag har fel ibland  ;). (Värst är det förstås när jag inte inser det själv, för då missar jag chansen att lära mig något nytt.)

Tycker det är ett jättebra forum, finns mycket kunskap här och många får hjälp, viktigt att  vi tar väl hand om både forumet och varandra  <sol>

& hoppas du får ordning på vattnet Joksi om du fortfarande läser!


Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #43 skrivet: september 11, 2021, 19:40:15:15 »
Jag tror jag kan förstå trådskaparens frustration.
Hen får råd från två mycket kunniga forumdeltagare som är helt säkra på sin sak, den ena säger ”patronfilter är problemet” och den andre ”cya är problemet” (eller kanske både och). Bra råd oftast, löser säkert 9 av 10 problem.
Krocken blir när dessa råd inte stämmer med trådskaparens bild av läget.

I detta fall lutar jag åt att hålla med trådskaparen, eftersom jag upplevt samma sak. Jag är tveksam till om byte till sandfilter ensamt löser problemet, och jag tror det kan gå att lösa med patronfiltret. Cya nivån känns det som att trådskaparen har bra koll på, hen vet vilket klor som innehåller cya, att hen använt bara lite av det och hur mycket vatten som bytts. Därför känns det för mig mindre sannolikt att cya är orsaken.

Av egen erfarenhet menar jag att man KAN ha problem liknande trådskaparens, även om man har bra cirkulation och filtrering samt perfekta värden på cya och klor.

Jag är civilingenjör med stort intresse av kemi och poolägare i över 10 år, så jag kan en hel del. Men tyvärr händer det även mig att jag har fel ibland  ;). (Värst är det förstås när jag inte inser det själv, för då missar jag chansen att lära mig något nytt.)

Tycker det är ett jättebra forum, finns mycket kunskap här och många får hjälp, viktigt att  vi tar väl hand om både forumet och varandra  <sol>

& hoppas du får ordning på vattnet Joksi om du fortfarande läser!
Hej,

Jag har full förståelse för frustration för pool/spavatten. Vore råden bra skulle detta forum inte finnas?

Du som haft en ovanmarkspool med pappersfilter och sandfilter bör känna till att det inte är så enkelt. Oavsett om man byter till sandfilter. En förutsättning för att ett filter ska kunna fungera är att vattnet passerar detta. Tyvärr är ofta konstruktionerna av ovanmarkspooler bristfälliga på denna punkt.

Vilket enligt mig gör ett bättre filter betydelselöst.

Är inte själv civilingenjör på området. Tvvärr lite högre i dessa titlar.
Jag som alla kan ha fel. Det jag tycker är viktigt är att man försöker motivera varför man tycker eller påtalar just detta.

Tror jag alltid försökt med detta? Att förklara varför jag säger just detta?

Vidare betyder inte alltid bra cirkulation att allt vatten cirkulerar.

MVH
Roger







Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #44 skrivet: september 11, 2021, 21:13:28:28 »
Ni överreagerar. Med den här typen av inlägg som raljerar över en relativt ny medlem så kommer detta forum att dö. Var lite överseende och inte så högtravande när ni svarar.
Hej,

Tyvärr är jag ofta högtravande. Det var inte mitt val. Ibland så blir det så?
Om två medlemmar kan få ett forum att dö kan man alltid diskutera forumet?
Vidare hur många är medlemmar på forumet?

Om två högtravande medlemmar gör inlägg borde detta inte ha en betydelse?
Om ett forum dör bör det inte bero på två medlemmar?
Detta beror inte på mig eller Nyburjare.

Ett forum bör vara neutralt.
Om ett forum råkar dö är det inte mitt eller nyburjares ansvar.

Vad tjänar vi på detta? Som alla vet inget.

Tror att alla som skriver på forumet har ett ego?

Därav att forum finns?

Roger



Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #45 skrivet: september 12, 2021, 07:42:56:56 »
Har inte läst alla inlägg, men som det verkar är vattenproblemet som diskuteras svårlöst.
Det kan säkert bero på en enda sak, men mer troligt är det väl en kombination av saker som gör det extra svårt att komma tillrätta med vattnet.
När det gäller bråk i forum så brukar det sällan betyda att forumet dör ut, ofta blir det ännu mer aktivitet, men det är ju inte särskilt trevligt om medlemmar uttalar sig nedlåtande om andra. Det tycker jag att alla inblandade kan ta till sig.
Sen är det så att vissa medlemmar har en tendens att läsa väl mycket mellan raderna, sånt som vare sig står, eller är menat som nedlåtande eller raljerande kan alltså uppfattas som så.
I detta fall ser jag tre (eller fler) kunniga deltagare i diskussionen, som har delvis olika uppfattningar i frågan - det i sig är inget problem som jag ser det.
Vattenproverna som kommer inom kort lär ge svar på några av frågorna i alla fall - så det kan vi alla se fram emot tycker jag.
Jag bannlyser ingen för deras uppfattningar, utan ser jag nåt som jag tycker går övergränsen så editerar jag hellre.
Finns det särskilda avsnitt eller uttryck som någon hänger upp sig på, klicka gärna på "Anmäl till moderator" här nere till höger, och bifoga gärna ett citat på det ni tycker är störande/otrevligt så tar jag ställning till det.

Min erfarenhet av dåligt vatten är att 2-3 dagar med klorhalt på mellan 5-10 ppm löser allt, som jag har varit med om. Att borsta väggarna kan säkert också vara viktigt om det gått alldeles för långt - men i de fall som är riktigt svåra så är ju utbyte v vattnet som regel ett vinnande koncept.
Det här med CYA har det inte skrivits så mycket om innan Roger blev aktiv i forumet, och hur mycket av problemen som hänger på just det kan jag inte uttala mig om, men det verkar ju vara av rätt stor vikt - själv har vi haft fräscht vatten i ca 2-3 säsonger efter utbyte av vatten, sedan har det blivit allt svårare att få det riktigt klart och fint - troligen - men inte säkert, p.g.a. allt högre CYA.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #46 skrivet: september 14, 2021, 12:27:40:40 »
Hej,

Vill börja med att skriva att jag faktiskt ibte tänkte komma tillbaks, efter det otrevliga och oprofesionella bemötandet här men jag uppskattar flera som också  visat fint bemötande och förståelse, trots att andra inte gjort det och envist vägrar se sin roll...

Iaf, tillbaks till ämnet.

1. Jag vet de facto omatt ingen har kissat i poolen, eftersom inga barn är i poolen. Löjligt tema för övrigt, och irrelevant.

2. Alla värden enligt poolbutiken var bra, det enda som var ev lite högt var cya (dock fortfarande under gränsen  100 PPM) men inte så att det borde orsaka mina problem. Ändå tipsade de att hälla ut upp till hälften av vattnet iaf, vilket jag gjort och därefter låg cya på runt 50. Nästan idealiskt.
Med aktuell klorhalt på 5,5 efter tömning och påfyllning, tyckte de att jag inte behöver chocka igen, men jag chockade ändå och borstade de som fanns kvar på botten. 10 dagar senare är jag i samma sits igen, det ligger antydan till början av beläggningar på botten igen och filtret är grönt... (jag bytte filter efter chocken förra veckan) två dagar efter Chock len hällde jag i "klar pool" också.

Helt otroligt. Vad gör jag för fel?
Måste jag chocka flera gånger i sträck eller vad?
Jag har fortsatt hög klorhalt enligt stickorna, som vanligt...

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #47 skrivet: september 14, 2021, 14:43:43:43 »
Kan det vara problem med cirkulationen, att det klorade vattnet inte når överallt? Att du alltså har stillastående vatten där det vill växa? Var kommer vattnet in (och känner du kraftigt flöde där med handen) och var har du bräddavloppet? Är de på motstående sidor av poolen?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #48 skrivet: september 14, 2021, 16:23:52:52 »
Hej Erik,

Har svårt att tro det, eftersom fläckarna uppstår överallt helt slumpmässigt.
Detta är en ovanmarks, och jag tycker cirkulationen känna som den brukar.

Kan väl tillägga att jag råkade missa fylla på klor förra sommaren, och då kom alger men det fick jag bort med chockklorering. I år vet jag inte hur de uppstått, men de beter sig mycket anotlunda och verkar inte gå att ta kål på...!

En annan observation jag gjort, när jag chocklorerade förra året så blev poolen inom10 min helt grumlig så man ibte såg botten. Detta kvarstod flera dagar, innan det började att klarna.
Detta fenomen, rätt eller ej, uppstår inte I år efter kloreringarna. Det blir bara lite dimmigt i 15 min efter jag häller i klotet, sen är vattnet kristallklart igen... Känns som om klotet inte tar.?

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #49 skrivet: september 14, 2021, 17:09:12:12 »
Körde dubbeldos chocklor nu... Ser inte botten

Edit: 2 h senare är fortsatt hela poolen helt grumlig. Så har den inte varit efter tidigare chockkloreringar I sommar... Förstår inte varför.

Ska jag låta den vara nu så här, eller ska jag chockkloterar mer? Så att det blir rätt..

Imorgon kommer den förmodligen skifta till vit/grå lite mjölkig
« Senast ändrad: september 14, 2021, 19:06:14:14 av Joksi »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag