CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Snabb hjälp med slangar  (läst 1189 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perlisa

Snabb hjälp med slangar
« skrivet: augusti 11, 2021, 08:40:58:58 »
Hej
Kan man koppla enligt min ritning?
Alltså kan jag ha 2 ventiler och 1 bypass ventil på husvägen intill värmepumpen? och dem andra 2 enligt ritningen?

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Snabb hjälp med slangar
« Svar #1 skrivet: augusti 11, 2021, 09:50:22:22 »
ser rätt ut tycker jag, med de 2 kan du helt koppla bort värmaren om du tex skall byta ut eller serva, med bypassen kan du ha helt öppet eller helt stäng o på så sätt välja vattenvolym genom värmaren

Utloggad TommyC

SV: Snabb hjälp med slangar
« Svar #2 skrivet: augusti 11, 2021, 10:37:20:20 »
Jag instämmer. Jag skulle studera cirkulationspumpens datablad och beräkna om tryckfallet i 30 meter slang kommer att fungera. Med 50 mm PEM så kan det nog vara ok men det hänger på pumpen ihop med sandfiltret.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Perlisa

SV: Snabb hjälp med slangar
« Svar #3 skrivet: augusti 13, 2021, 12:50:20:20 »
Hej, tack för svaren.

Jag kör med 50mm pem slang som följde med poolen (det följde med 50meter 50mm pem slang)

Men om jag skulle köra värme pumpen vid boden där jag tänkt ställa Sandfiltret då blir det ju väldigt långt från värmepump till pool?? läste någonstans att max 7,5 meter?

Sandfilter pumpen är Saphir 110 0,70kW.

Utloggad nyburjare

SV: Snabb hjälp med slangar
« Svar #4 skrivet: augusti 13, 2021, 13:04:11:11 »
0.70 kw , bör ju klara en hel del tryck, men jag har för mig man brukar rek , max 10 meter , det du förlorar är ju flöde och ev värmeförslust

Utloggad Perlisa

SV: Snabb hjälp med slangar
« Svar #5 skrivet: augusti 13, 2021, 13:20:33:33 »
Min värmepump är Gullberg & jansson V20 8,1kW
Saphir 110 0,70kW

Är det någon som är duktig och kan säga om det kommer funka som jag ritat?

 :D 8) ::) ;D O0 <antman>

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Snabb hjälp med slangar
« Svar #6 skrivet: augusti 13, 2021, 13:48:35:35 »
Jag har inte riktigt lika långt som du har, men nästan. Min pump och sandfiltret står i en bod en liten bit bort. Vi har inga problem med flödet, enligt databladet så ska den vara på 0,6 kw 11 m³/h. Så jag är tämligen övertygad om att det borde funka, men jag kan ju inte lova det då jag då blir ansvarig  O0

Kolla i min byggtråd så ser du var mina rör går.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad nyburjare

SV: Snabb hjälp med slangar
« Svar #7 skrivet: augusti 13, 2021, 13:51:13:13 »
Jag skulle säga ok, jag har 0.75 kw pump o hade tidigare en v 20 .

Pump o värmare är ok , det finns ett litet frågetecken på avståndet , men om du har 50 mm slang ( har jag ) kommer inte trycket att bi för högt , det kanske bli en något mindre vattenvolym men det är ok.

Viktigare är att du får bra tryck när du backspolar och eftersom du har mindre sträcka från poolen till pumpen på sug sidan och troligen skickar ut backspole-vattnet i avloppet nära filtret så bygger du inget tryck på den sidan

Värmeförlusten blir ju också minimalt på sträckan från värmaren till pumpen ,

KÖR
« Senast ändrad: augusti 13, 2021, 13:55:59:59 av nyburjare »

Utloggad Perlisa

SV: Snabb hjälp med slangar
« Svar #8 skrivet: augusti 13, 2021, 14:47:29:29 »
tack för svaren :)
Då kör vi klart det i helgen  :D :D :D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag