VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Val av automatik för klorering och pH  (läst 6553 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Val av automatik för klorering och pH
« Svar #20 skrivet: augusti 13, 2021, 22:36:14:14 »
Hej Leonard,

Tack för svar. Loggar inte alltid mätvärden. Jag behöver inte det.

Det jag hade önskat med ett automatiskt system är att den tar hänsyn till kemikaliernas dynamik. Tyvärr finns inget sådant idag.

Tyvärr så påverkar detta att mer kemikalier används.

Samtidigt vet jag att du gjort allt med din anläggning för att optimera din kemikalieförbrukning. Späder dina lösningar. Tror du är en av få som förstår varför du gör det?

Enligt mig så gör du helt rätt. Du har koll.

MVH
Roger

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Val av automatik för klorering och pH
« Svar #21 skrivet: augusti 13, 2021, 22:53:45:45 »
Tack,

Precis, därför hade det varit intressant om din forskning kunde leda fram till en algoritm som tar hänsyn till olika med och motsättningar.
Tanken med om du redan hade konstant loggning så hade du redan halva systemet på plats.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Widarsilje

SV: Val av automatik för klorering och pH
« Svar #22 skrivet: augusti 14, 2021, 13:12:35:35 »
Hej

Relativt nybliven poolägare till en 8x4 med uppstart Maj 2021.

Jag använder mig av en minimaster med klor/syra dosering.

Anledningen att jag köpte ett automatiskt doseringssystem var för att jag ville ha bra vatten utan att lägga ner allt för mycket tid och energi när poolen väl är i drift.
Köpte min delvis färdigmonterad och installationsmanualen som följer med är väldigt lätt att förstå, finns även en del installationsfilmer från Pahléns som jag hade nytta av.

Har ingen tidigare erfarenhet av varken poolbygge eller poolkemi men har installerat och byggt min pool själv med hjälp av instruktionerna/manualen samt har läst till mig väldigt mycket på bland annat detta forum för att skaffa mig
mer kunskap.

Har haft igång min pool nu i ca 4 månader och automatiseringen likaså.

Vid uppstart så kalibrerade jag min automatisering på att hålla fritt klor 0,8 ppm och 7,4 i ph.
De första veckorna så kontrollerade jag vattnet väldigt ofta med en Scuba 2 för att kolla att minimastern höll sig inom sina riktvärden och alla de gånger jag har kontrollmätt så har vattnet varit perfekt.

Nu kontrollerar jag inte vattnet lika ofta utan litar på att automatiseringen gör sitt jobb för det är väl ändå därför man köper en automatisering anser jag.

Vi är två vuxna och två barn här hemma och poolen har används väldigt mycket av hela familjen samt vänner så det känns bra att veta att vattnet alltid är bra och att jag inte behöver tänka på hur många som badar och hur mycket jag behöver dosera just idag.

Jag är idag inne på min tredje dunk med natriumhypoklorit (24kg), men är fortfarande på min första dunk med svavelsyra/ph sänk (28kg) och att byta dunk tar inte mer än några minuter.

En sak att tänka på när man kör med automatiseringssystem med flytande klor/syra i dunk är att jag har inte hittat någon poolbutik som skickar dunkarna via post/frakt utan man får hämta i butik. Har själv närmaste poolbutik butik 4 mil från hemmet så för mig har det fungerat väldigt bra.

Skulle jag bygga pool idag så skulle jag köpa en automatisering igen för det är något av de val jag absolut inte ångrar att jag gjorde även om den kostar en hel del pengar.

Kan inte säga om något av de automatiseringssystem du nämnt skulle vara bättre eller sämre än något annat men jag är väldigt nöjd med minimastern och dess enkelhet.
« Senast ändrad: augusti 14, 2021, 13:21:14:14 av Widarsilje »

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Val av automatik för klorering och pH
« Svar #23 skrivet: augusti 18, 2021, 16:19:44:44 »
Hej!
Varit borta ett tag men nu är semestern slut.
Vilken onödig utläggning av flera kan jag tycka när frågan var enkel. vilken av de tre är att rekommendera.

Till att börja med självklart funkar det att köra manuellt, jag gjorde det själv till en början sen bytte jag till automatik. allt har såklart för och nackdelar. klar nackdel är att det är mycket dyrare men det är en så självklar parameter så den tror jag du har koll på. det som jag upplever är den stora fördelen med automatiken är att just kunna hålla är låg men jämn nivå. när det gäller manuell klorering med puckar så blir det tyvärr lite berg och dalar.

Jag valde hayward controll station dels för att jag hade möjlighet att bli testperson för den men sen så gillade jag teorin på pappret med den.
det är den modernaste av dom tre och den har många trevliga funktioner, om du kommer använda alla vet bara du själv.

Minimastern är ju den äldsta av de tre men den är beprövad och funkar, zodiaqen har jag tyvärr lite kunskap om men det finns andra som kan den.

I CS kan du logga värden och du kan lätt se i mobilen vad du har för värden och temp i poolen m.m även styra lampor och pumpar om du lagt in det.
jag tycker det funkar kanon. dock ska jag säga att den kör rX(orp) som är något mer komplext att förstå sig på då det är fler parametrar som spelar in men jag skulle nog säga att det även gör att du får säkrare värden men när det strular så blir det lite svårare att förstå sig på varför. finns lite fusk knep som kanske inte är optimala men de funkade för mig.

vidare om du kör CS så kan du ha en högre mängd cya i vattnet vilket hjälpte nu i somras. de flesa är väldigt rädda för cya i vattnet med den rätta, jag tillsatte det dock själv i somras för att få ned klor förbrukningen men då kunde jag oxå göra det kontrollerat.

säger inte att du ska köpa den ena eller andra för alla är bra men med cs får du flest funktioner som inaf jag uppskattar, MM får du en enkel och väl beprövad anläggning och om din bror har en sån kanske det är enklast för teknisk support ;)

men att skaffa automatik är klart värt det. jag gillar teknik absolut och tekniken ska jobba för dig så att du kan njuta av poolen för det den är byggd för..bada!
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad MadeleneD

SV: Val av automatik för klorering och pH
« Svar #24 skrivet: augusti 18, 2021, 18:40:51:51 »
Tack för ert engagemang! Det är verkligen givande att läsa om era erfarenheter kring era lösningar.

Igår snackade jag med brorsan och lutade åt MM pga att han är så nöjd och den har tuffat på i fyra säsonger utan något strul men så lockar ju det moderna med CS. Jag jobbar inom IT och har alltid gillat både teknik och kemi, även om skol-kemin känns långt borta nu (men det kanske är som att cykla). Jag kanske får det jobbigt att sätta mig in i CS, men när jag väl fått grepp om det så bör jag ju kunna lösa det.. Sen finns ju mycket på Google, och här på forumet.

Jag tar gärna emot fler erfarenheter kring lösningarna.

/Madelene

 

Utloggad Pimmp

SV: Val av automatik för klorering och pH
« Svar #25 skrivet: september 29, 2021, 15:33:53:53 »
Fyller på med frågor inför poolbygge.
Kollat lite på MM, Zodiac och Asin Aqua Net-som verkar intressant.
Förstår att MM är gammal och beprövad, Asin Aqua Net har väl fördelen att man får appstyrning för ung samma peng samt om jag förstår det rätt även flödesmätare som stänger av systemet om inget flöde finns.
Ni som kör Asin får gärna kommentera.

Min fundering. Till MM så finns det olika art.nr:
Art.nr 33034
MiniMaster-paket klor & CO2
Art.nr 33033
MiniMaster-paket klor & syra
Art.nr 33036
MiniMaster-paket redox & syra
Art.nr 33037
MiniMaster-paket redox & CO2
Art.nr 33038
MiniMaster-förmonterad pH & fritt klor

Vad väljer man om man inte vill köra med salt?

Utloggad TePeL

SV: Val av automatik för klorering och pH
« Svar #26 skrivet: oktober 10, 2021, 00:25:56:56 »
Byggde pool under våren/sommaren och vi satsade på en Hayward. Modern och appstyrd, man kan följa värdena över tid osv. Tog lite tid att konfigurera in allt och Hayward hade missat ett kretskort som gjorde att stationen inte visste om att det fanns en elektrod för att hålla koll på Cl med, men det löstes snabbt och smidigt via leverantören av grejerna.

Den kräver lite tid i början för att kalibreras in men sedan är det hur smidigt som helst. Styr även vario-pumpen via den, finns flera AUX-utgångar men dem använder jag inte i dagsläget.

Utloggad MadeleneD

SV: Val av automatik för klorering och pH
« Svar #27 skrivet: mars 19, 2022, 07:20:57:57 »
Hej på er,
för ordningens skull tänkte jag bara meddela vad jag till slut valde för klorinator.

Det blev en Aseko ASIN AQUA Net CLF. Jag misstänker dock att man blir nöjd oavsett vilken av maskinerna man väljer.

Nu håller vi tummarna för att värmen kommer så att tidplanen med bad i maj kan hålla.


Utloggad quackpack

SV: Val av automatik för klorering och pH
« Svar #28 skrivet: april 07, 2022, 08:52:15:15 »
Hej på er,
för ordningens skull tänkte jag bara meddela vad jag till slut valde för klorinator.

Det blev en Aseko ASIN AQUA Net CLF. Jag misstänker dock att man blir nöjd oavsett vilken av maskinerna man väljer.

Nu håller vi tummarna för att värmen kommer så att tidplanen med bad i maj kan hålla.

Hej Madelene!
Jag har tittat en länge tid på MiniMaster men efter läst denna tråden så har jag börjat luta mig åt Klorinator istället som verkar enligt folk här vara en mer "modern" lösning från Heyward.

Får jag fråga vad som gjorde att du till slut landade i Aseko lösningen? Känns som dina tankar vart liknande de jag har så vore kul att höra ditt val.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Val av automatik för klorering och pH
« Svar #29 skrivet: april 07, 2022, 12:24:46:46 »
Tänk på att du bör inte ha något av stål/rostfritt i poolen i så fall.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan