Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kombinera minipool med badtunna  (läst 5718 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Benka

Kombinera minipool med badtunna
« skrivet: juli 23, 2021, 02:25:48:48 »
Hejsan. Jag ska bygga om baksidan på huset och står i valet att antingen bygga en pool ca 5.5x3 meter eller en badtunna.
Jag har funderat en del och skulle vilja ha en hybris av detta. Alltså på sommaren fungerar den som en pool/terasspool och på hösten/vintern använda den som en badtunna. Jag har sett att det finns swimspa. Men det e inte riktigt det konceptet jag är ute efter. Jag tänker mer en glasfiberpool på ca  5x3 meter
, djup ca 145 cm & inga sittplatser. Sen när kylan börjar komma så sätter man i sittplatser och använder den som en badtunna.
Konceptet swimspa finns ju redan. Då borde det väl kika gärna fungera med en pooltunna 8)
Är det någon som kan ge mig lite input angående detta?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kombinera minipool med badtunna
« Svar #1 skrivet: juli 23, 2021, 08:04:11:11 »
OM du skall ha en sådan lösning så måste du ju fixa isoleringen på egen hand, det ställer nog skapligt stora krav på att du inte missar en enda detalj för att det inte skall frysa på vintern.
Att sätta in sittplatser över vintern låter bra, men dessa bör i så fall vara lätta att ta ur, inte skapa fickor där bakterier och alger kan växa till, och helst bestå av plast, rosfritt eller likande, att snickra ihop träbänkar tror jag inte alls på, det kommer att bli skitigt och äckligt av inredningen i så fall, tror jag.
Swimspa är ju rätt dyra, men där har du ju ett koncept som fungerar i alla fall.
Hur hade du tänkt med sittplatserna?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Delta2004

SV: Kombinera minipool med badtunna
« Svar #2 skrivet: juli 23, 2021, 08:30:06:06 »
Det blir nog rejäla kostnader för att hålla uppe temperatur i en sådan volym på vinter. Man kör ju typ 38 grader i en badtunna. Är det ens möjligt att värma upp 20 kubik till 38 grader med minusgrader ute?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kombinera minipool med badtunna
« Svar #3 skrivet: juli 23, 2021, 08:36:11:11 »
Allt beror väl på hur mycket man isolerar, går säkert räkna på om man vet hur man gör.
Men det krävs kanske ett pool-lock med 200 mm isolering eller nåt sånt, och nåt liknande runt hela poolen, rejält med isolering kring slangar/rör också.
Värmeavgången vid bad vintertid blir nog också stor, i vårt spabad värmer vi med ca 2.5 kW men temperaturen faller ändå med 1-3 grader vid bad, lite beroende på hur kallt det är ute, och hur länge vi badar.
Kanske behöver man inte öppna hela poolen vintertid?

Bostadsort är ju rätt avgörande också, rätt stor skillnad på Jokkmock och Ystad med tanke på utetemp.

Kan tillägga att jag inte alls tror på denna ide, men ingenting är ju omöjligt om man bestämt sig, det krävs bara olika mycket kunnande, vilja och kapital, och att man är beredd på att misslyckas och börja om.

Det blir både billigare och bättre att bygga pool, och komplettera med ett SPA. (Det har vi och många andra med oss gjort)
SwimSPA är ett mellanting, dyrt, och dåligt både som SPA och pool - som jag ser det.
Men imponatorverkan har dom de där swimspa:en.  :)
« Senast ändrad: juli 23, 2021, 08:39:35:35 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Benka

SV: Kombinera minipool med badtunna
« Svar #4 skrivet: juli 23, 2021, 09:02:53:53 »
Det blir nog rejäla kostnader för att hålla uppe temperatur i en sådan volym på vinter. Man kör ju typ 38 grader i en badtunna. Är det ens möjligt att värma upp 20 kubik till 38 grader med minusgrader ute?

Tanken är att på vintern när den används som badtunna så är 2/3 av vattenytan täckt med termolock. För att behålla värmen.

Allt beror väl på hur mycket man isolerar, går säkert räkna på om man vet hur man gör.
Men det krävs kanske ett pool-lock med 200 mm isolering eller nåt sånt, och nåt liknande runt hela poolen, rejält med isolering kring slangar/rör också.
Värmeavgången vid bad vintertid blir nog också stor, i vårt spabad värmer vi med ca 2.5 kW men temperaturen faller ändå med 1-3 grader vid bad, lite beroende på hur kallt det är ute, och hur länge vi badar.
Kanske behöver man inte öppna hela poolen vintertid?

Bostadsort är ju rätt avgörande också, rätt stor skillnad på Jokkmock och Ystad med tanke på utetemp.

Kan tillägga att jag inte alls tror på denna ide, men ingenting är ju omöjligt om man bestämt sig, det krävs bara olika mycket kunnande, vilja och kapital, och att man är beredd på att misslyckas och börja om.

Det blir både billigare och bättre att bygga pool, och komplettera med ett SPA. (Det har vi och många andra med oss gjort)
SwimSPA är ett mellanting, dyrt, och dåligt både som SPA och pool - som jag ser det.
Men imponatorverkan har dom de där swimspa:en.  :)

Det hade vart det absolut det bästa, att ha båda två. Grejen är den att jag inte har tillräckligt stor tomt för detta. Därav denna idé.

Jag håller helt och hållet med dig om swimspa :)

Vi bor i Göteborg ;D

OM du skall ha en sådan lösning så måste du ju fixa isoleringen på egen hand, det ställer nog skapligt stora krav på att du inte missar en enda detalj för att det inte skall frysa på vintern.
Att sätta in sittplatser över vintern låter bra, men dessa bör i så fall vara lätta att ta ur, inte skapa fickor där bakterier och alger kan växa till, och helst bestå av plast, rosfritt eller likande, att snickra ihop träbänkar tror jag inte alls på, det kommer att bli skitigt och äckligt av inredningen i så fall, tror jag.
Swimspa är ju rätt dyra, men där har du ju ett koncept som fungerar i alla fall.
Hur hade du tänkt med sittplatserna?


Det är exakt dena typen av feedback jag är ute efter, för att se om det är möjligt överhuvud taget O0
sittplatser - Kanske någon typ av plastbänk?
Lock till polen - ett termolock? det finns till swimspa, kanske inte exakt dom måtten jag efterfrågar, men det borde gå att lösa på något sätt?
Isolering runt poolen/tunnan - Samma typ av isolering som spabad/swimspa?

Varför jag inte vill ha ett swimspa, är för att jag inte vill ha massa finesser med bubblor. Jag vill ha det tyst och skönt när jag sitter i en badtunna, fasta sittplatser ska gå att ta bort & att djupet ska vara djupare.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kombinera minipool med badtunna
« Svar #5 skrivet: juli 23, 2021, 10:41:16:16 »
Plastpooler brukar ju ha en upphöjd kant, kanske kan du göra någon typ av "krokar" som du hänger sittbänkarna över kanten med?
Då blir de enkla att lyfta upp när ni inte använder badet, och då kan ju alger och bakterier inte gro i den typen av konstruktion.
Om du tänker hur ett spa eller en pool ser ut så finns där som regel inte en massa lister, brädor, reglar eller annat som kan hindra vattenflödet och skapa "celler" av vatten som renas dåligt, så det där tror jag är en av de stora utmaningarna.
Om jag skulle göra nåt liknande skulle jag nog leta rätt på en ingenjör som kan räkna på hur mycket isolering du behöver för att det skall vara ekonomiskt försvarbart att värma så stor volym/yta med vatten till så höga temperaturer.
Kanske behöver du både ett isolerlock och ett pooltak för att konstruktionen skall hålla för nederbörd, och då speciellt snö.
Men även regnvatten kan bli tungt om ditt isolerlock börjar samla vatten på mitten, så det där med spännvidden och längden på isolerlocket blir en utmaning att lösa på ett bra sätt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Benka

SV: Kombinera minipool med badtunna
« Svar #6 skrivet: juli 26, 2021, 23:09:44:44 »
Plastpooler brukar ju ha en upphöjd kant, kanske kan du göra någon typ av "krokar" som du hänger sittbänkarna över kanten med?
Då blir de enkla att lyfta upp när ni inte använder badet, och då kan ju alger och bakterier inte gro i den typen av konstruktion.
Om du tänker hur ett spa eller en pool ser ut så finns där som regel inte en massa lister, brädor, reglar eller annat som kan hindra vattenflödet och skapa "celler" av vatten som renas dåligt, så det där tror jag är en av de stora utmaningarna.
Om jag skulle göra nåt liknande skulle jag nog leta rätt på en ingenjör som kan räkna på hur mycket isolering du behöver för att det skall vara ekonomiskt försvarbart att värma så stor volym/yta med vatten till så höga temperaturer.
Kanske behöver du både ett isolerlock och ett pooltak för att konstruktionen skall hålla för nederbörd, och då speciellt snö.
Men även regnvatten kan bli tungt om ditt isolerlock börjar samla vatten på mitten, så det där med spännvidden och längden på isolerlocket blir en utmaning att lösa på ett bra sätt.
Jag trodde detta skulle vara ett lätt projekt när jag väl började fundera på det. Men inser nu att jag antagligen kommer få   välja mellan en pool och badtunna.

Väldigt konstigt att något liknande inte finns med tanke på hur vårat klimat ser ut...

Kan man inte köpa en liten pool och sänka vattennivån på den så att det inte är lika mycket vatten att värma upp när det väl är dags för badtunnesäsong? ;D


Utloggad TommyC

SV: Kombinera minipool med badtunna
« Svar #7 skrivet: juli 27, 2021, 12:11:36:36 »
Jag håller helt med Rickard. Det är ingen enkel uppgift att isolera en pool så att det går att hålla den uppvärmd till badbar temperatur hela vintern. Jag har gjort lite enkla beräkningar på vår pool med bara pooltak som isolering uppåt. Detta duger inte alls. Du måste ha minst 100 mm isolering uppåt förutom pooltaket. Det blir svårt att undvika läckage i skarvarna. Det blir otympligt och tungt att hantera. Skrymmande dessutom. Hur ska det gå att öppna en del av det isolerande locket när det ska badas? Som sagt, allt går att lösa om man verkligen vill. Hade detta varit enkelt hade det förmodligen gått att köpa en färdig lösning. Jag har aldrig sett något sådant. Det blir troligen mycket billigare att skaffa både pool och någon form av badtunna. Har du inte plats för både och så välj tunna om du vill bada ute året runt. Vi har bara pool så vi använder bastun under vintern. Tänk på att alla prylar du skaffar kräver underhåll vilket tar tid och kostar pengar. Har du plats för ett poolhus så kanske det är ett bra alternativ. Jag hade helst haft en inomhuspool med stora skjutdörrar mot solen. Har tyvärr inte plats för det.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan