CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Atec 70m inverter koppling  (läst 1565 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Davidkulneff

Atec 70m inverter koppling
« skrivet: juni 30, 2021, 19:20:36:36 »
Vet inte om jag bara är trög, men hur ska jag använda dessa delar för att ansluta en 50mm PEM slang till min värmepump?
Pumpens ”hål” är gängade invändigt, och måste ju fästa med muttern utvändigt. Men då glider ju bara slangen igenom?

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Atec 70m inverter koppling
« Svar #1 skrivet: juni 30, 2021, 19:35:50:50 »
se helt normalt ut ! du har väl limmat slangen på kopplingen ???????

Utloggad Davidkulneff

SV: Atec 70m inverter koppling
« Svar #2 skrivet: juni 30, 2021, 19:36:56:56 »
se helt normalt ut ! du har väl limmat slangen på kopplingen ???????

Nej, det är det enda jag kommer på också, men har inte behövt limma på min förra VP, då skruvade man bara åt och sen slöt det tätt.

Utloggad nyburjare

SV: Atec 70m inverter koppling
« Svar #3 skrivet: juni 30, 2021, 19:58:47:47 »
Troligen hade den då en klämringskoppling .
Den du har nu ska limmas. Tvätta först med pvc rengöring. Och glöm inte att den stora muttern ska först på slange.n. klassiskt misstag

Utloggad TommyC

SV: Atec 70m inverter koppling
« Svar #4 skrivet: juni 30, 2021, 21:32:49:49 »
Bilden kanske lurar mig men den slangen ser inte ut att passa bra i limkopplingen. Det bör vara bra passning mellan slangen och kopplingen. För att tangit-limmet ska greppa bra så ska man först tvätta noga med pvc-rengöring eller aceton och därefter rugga upp ytorna med slippapper. Efter att limmet har applicerats så gäller det att trycka i slangen i kopplingen utan att tveka. Det greppar inom några sekunder.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Atec 70m inverter koppling
« Svar #5 skrivet: juni 30, 2021, 22:06:05:05 »
Sandpapper eller pvc cleaner.... både och har jag aldrig gjort pvc blir rejält matt o "ruggig' av cleaner. Men om man inte har tillgång gör sandpapper också jobbet

Utloggad Davidkulneff

SV: Atec 70m inverter koppling
« Svar #6 skrivet: juli 01, 2021, 09:48:45:45 »
Limmade med tangor och funkade bra. Ville vara säkerligen jag limmade bara. Tack!

Idag när jag kollade pumpen så ser jag dock att den inte värmer. Någon som vet vad som kan va fel då? Har satt den på heating och höjt värmen till 31 grader, men fortfarande kallare vatten ut?
Har justerat bypass till lägsta flödet ungefär. Fläkten snurrar emellanåt men slutar sen. Fortfarande inte varmare vatten ut än in.
« Senast ändrad: juli 01, 2021, 10:04:41:41 av Davidkulneff »

Utloggad nyburjare

SV: Atec 70m inverter koppling
« Svar #7 skrivet: juli 01, 2021, 11:48:07:07 »
låter nästan som ett produktfel, men bryt strömmen o reseta startar upp igen o låt den stå o jobba, kan vara olika fördröjningar samt att den inte fattat angiven måltemp

Utloggad Davidkulneff

SV: Atec 70m inverter koppling
« Svar #8 skrivet: juli 01, 2021, 16:07:53:53 »
Nu satte jag alla "ventiler" i bypassen fullt öppna, sen sänkte jag den där vattnet går in till VP så den är nästan helt stängd, då får jag en diff på 1,5-2 grader. Märkligt bara då jag förstått det som att ventilerna till vatten in/ut ska vara fullt öppna, sen ska man bara justera på by-pass delen mellan.

Utloggad nyburjare

SV: Atec 70m inverter koppling
« Svar #9 skrivet: juli 01, 2021, 18:20:42:42 »
alltså detta är en injustering , man kan öppna o stänga på lite olika sätt, 2 ventiler stryper o öppnar till o frånflödet till värmaren , sen har du en bypass, om du tex stänger de första utan att öppna bypassen får du ett jävla tryck på manometern, kolla den samtidigt ställ in så här ! så mycket vatten till värmaren som möjligt med så lågt tryck på manometern som möjligt och gör en tempökning mellan in o ut på c 2grader , då har du det optimalt

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag