Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sned pool  (läst 1321 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Maria Norling

  • Gäst
Maria Norling
Sned pool
« skrivet: maj 12, 2021, 17:06:49:49 »
Hej! Vi har anställt en firma att gräva / gjuta pool etc. Det är en helheltsgrej där som ska göra rubbet. Hur som helst så när bottenplattan var gjuten var den 5cm sned mot huset. Vi sa till. Dom byggde vidare. Nu står den i stort sett klar och vi kommer få problem att bygga altanen runt med 5cm diff. När vi kommenterar detta så säger dom att det är en accepterbar marginal på 5 cm. Är det så? Vad kan vi förvänta oss? Tacksam för råd.

Poolgiganten

Utloggad Delta2004

SV: Sned pool
« Svar #1 skrivet: maj 12, 2021, 17:11:04:04 »
Kan man inte välja trallriktning så att det sneda  kompenseras med plankor vinkelrätt till huset? Då kommer det inte märkas?

Utloggad ontop

SV: Sned pool
« Svar #2 skrivet: maj 13, 2021, 21:24:54:54 »
En granne med samma problem löste det genom att justera plattan med en grävare. Funkar bara om det inte är avlopp anslutet.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sned pool
« Svar #3 skrivet: maj 14, 2021, 07:08:41:41 »
Jag skulle aldrig acceptera 5 cm lutande platta, dels blir det svårt att bygga snyggt, och dels kommer det ju rimligen att belasta poolstommen ojämnt på olika sätt.
Att det ens går gjuta så dåligt?
Inom 1 cm är väl mer rimligt.
Vattenlinjen i poolen kommer att bli väldigt "sned", dessutom - det kommer att se helt sjukt ut när poolen är fylld.
Nu kanske de tänkt justera höjderna på nåt sätt, det vet jag inget om - men du kan inte låta dem bygga poolstommen så snett.
Personligen skulle jag nog sikta på max 1 mm/meter.

Hittade detta i ett annat forum, kan inte svara för korrektheten, men verkar vara väl initierade uppgifter:
Citera
Lutning mäts på valfri längd och ska uppfylla
lutningen L/600 (vilket motsvarar 0,17 %)
med lägst ± 8 mm och högst ± 20 mm tolerans. Att sätta en lägsta och högsta tolerans innebär
att kraven varken blir orimligt lätta eller svåra. Lägstagränsen innebär att alla mätsträckor
under 4,8 m får luta maximalt ± 8 mm och högstagränsen innebär att alla mätsträckor över
12,0 m inte får luta mer än ± 20 mm. Måttdefinitionen säger: ”Avser lutning i mm över en
bestämd mätsträcka L, som kan avse en komponents höjd, t.ex. vägg eller pelare, eller
längden av en godtycklig sektion i tak eller golv. Lutningen relateras till ett horisontalt eller
vertikalt plan och kan även benämnas höjdskillnad.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Delta2004

SV: Sned pool
« Svar #4 skrivet: maj 14, 2021, 07:14:46:46 »
Jag skulle aldrig acceptera 5 cm lutande platta, dels blir det svårt att bygga snyggt, och dels kommer det ju rimligen att belasta poolstommen ojämnt på olika sätt.
Att det ens går gjuta så dåligt?
Inom 1 cm är väl mer rimligt.
Vattenlinjen i poolen kommer att bli väldigt "sned", dessutom - det kommer att se helt sjukt ut när poolen är fylld.
Nu kanske de tänkt justera höjderna på nåt sätt, det vet jag inget om - men du kan inte låta dem bygga poolstommen så snett.
Personligen skulle jag nog sikta på max 1 mm/meter.

Hittade detta i ett annat forum, kan inte svara för korrektheten, men verkar vara väl initierade uppgifter:
Jag tror inte det handlar om lutande platta, utan att poolens vägg är inte parallell med husets vägg, och därav svårighet med trallen

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sned pool
« Svar #5 skrivet: maj 14, 2021, 07:21:02:02 »
OK, jag förväxlade sned med lutande. Sorry.  >ohno>

Är plattan verkligen så exakt att man inte kan vrida poolstommen lite på plattan så att själva stommen linjerar med huset?
Å andra sidan, om poolen i princip är klar så är ju även det för sent. Tråkigt.

Vad ni bygger er altan av avgör ju i mångt och mycket om det går trolla bort det felet, rör det sig om att poolen är 5 meter från husväggen och ni använder vanligt trallvirke så kan man ju köra med lite olika avstånd mellan brädorna, t.ex. så att varje bräda har 1 mm större avstånd till nästa i ena ändan, jämför med i den andra.
Kör ni med 95 mm trall så ger det dig 10 mm/meter och du kan "trolla bort" dessa 5 cm.

Ska ni lägga plattor är det ju svårare, lite samma sak med komposittrall kan jag tänka mig, men även dessa går ju justera lite som man vill.

När man bygger en altan måste man alltid mäta löpande för att trallen inte skall bli sned, i era kläder skulle jag räkna på det hela och markera exakt var varje bräda skall hamna för att det skall bli rakt både mot pool och vägg..
Typ på poolens ena kortsida så kanske ni kan köra med 4 mm avstånd mellan trallbrädorna, och på den andra kortsidan 5 mm avstånd, då vinner ni 1 cm/meter trall.

Eller då gör ni som oss, lägger "konstgräs" på trallen - då syns det ju inte om ni fått "snedkapa" en bräda närmast väggen.
« Senast ändrad: maj 14, 2021, 07:30:02:02 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag