Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Komposittrall  (läst 1666 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
Komposittrall
« skrivet: mars 14, 2021, 17:03:00:00 »
Hej,
När jag byggde min pool så la jag till komposittrall AFM.
Som många vet hade jag bakterier som troligtvis kom från dricksvattnet?
Tyvärr verkar dessa bakterier gilla miljön kring denna komposit?

De förökar sig och skyddar sig med ett rött färgpigment som inte går att tvätta bort enligt deras rekommendationer.

Tyvärr tränger denna färg mycket djupt ner i komposittrallen. Vilket inte går att tvätta bort.


Enligt tillverkaren verkar det bara vi i norden som har detta problem?
Har en lösning på problemet. De verkade inte vara intresserad..

Skulle vara mycket intressant ni som har komposittrall och kanske missfärgningar
Ge gärna en kommentar.

MVH
Roger




Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Komposittrall
« Svar #1 skrivet: mars 15, 2021, 09:09:00:00 »
Vi får gröna alger som är lite knepiga att tvätta bort, men det går om man går på med både vatten och mekanisk bearbetning.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Komposittrall
« Svar #2 skrivet: mars 28, 2021, 20:00:25:25 »
Hej Roger,

Har en ljus komposittrall. I höstas verkar det varit extra trevligt för mögel och svamp. Nu är den väldigt svartmöglig med inslag av det röda som du nämner. Hade lite rött under en matta som låg på trallen förra säsongen. Det försvann efter ett tag när jag tog bort mattan så solen kom åt. Dock omöjligt att tvätta bort. Svarta möglet (eller vad det nu är) sitter också hårt ner i ytan. Det går att få bort det mesta med högtrycken, men helt bra blir det inte. Har inte haft detta problem tidigare. Har du något tips på vad man kan göra? Både förebyggande och för att få bort det?
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Komposittrall
« Svar #3 skrivet: mars 28, 2021, 22:16:41:41 »
Hej,
Skrev tidigare fel angående komposittrall. Det ska vara UPM. Vilket du också verkar ha? Jag har den andra sidan upp.

Tillverkaren rekommenderar mögeltvätt. Funkar inte så bra på bakterier. Svartmögel och dessa bakterier verkar finnas på samma plats?

Som du skriver är de även svår att få bort med högtrycken. Man måste gå ganska hårt åt med den och färgen sitter ändå kvar. Färgen ökar med åldern och är troligen ett sätt för dessa att skydda sig från ljus(UV)? Enda sättet. Vidare att använda utspädd klorin som sköljs bort. Det senare bleker färgen. Tyvärr trallen till viss del också.

Detta har jag testat med bra resultat. Tyvärr återkommer detta varje år. Vilket kan betyda att de präglats av materialet?

Tänker själv göra proceduren igen och sen försegla trallen med utspädd flytande natriumsilikat. Bildar det som heter vattenglas. Den bildar en ogenomtränglig yta så bakterierna inte får tillgång till fukt och syre. Då dör de.

Inget av detta rekommenderas av tillverkaren.
Min tanke är att göra detta denna vecka. Kan återkomma hur det blev.
Roger

Utloggad Kojak

SV: Komposittrall
« Svar #4 skrivet: mars 29, 2021, 07:17:42:42 »
Kör du med saltvatten? Såg faktiskt Världens natur igår på SVT, handlade om Sydamerika och saltsjöarna på 4000meters höjd i Bolivia. Det enda som lever i sjöarna är alger som är röda, som i sin tur flamingorna lever av och därmed får sin rosa färg. Uppenbarligen frodas algerna i salt och stark sol.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Komposittrall
« Svar #5 skrivet: mars 29, 2021, 11:27:45:45 »
Roger, det låter spännande. Följer med intresse ditt försök med "vattenglas". Du får gärna berätta var du köpte, hur du blandade, och hur du la på det. Hoppas ytan inte blir blank... Om du lyckas tänker jag göra samma sak ;-) I mitt fall kan nog klorin vara grejen för att få bort alla missfärgningar - den är ju redan ljus så en eventuell blekning blir nog inte så påtaglig (hoppas jag).
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan