Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: "kvittrande" poolpump  (läst 12224 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fiskebäck

"kvittrande" poolpump
« skrivet: maj 24, 2007, 21:39:46:46 »
Hej

Min Palens Nova Delfino pump har börjat tjuta ("kvittra") till och från, ibland ganska högt. Den kan gå tyst ett par timmar men börjar sedan låta.
Får en känsla att det kunde vara ett lager som börjar gå sönder. Pumpen är från augusti 2002 så den borde ha många år kvar.

Är det någon som har haft samma problem och vet vad det är?
Är det någon som har erfarenhet hur man renoverar en Delfino poolpump?

MVH Håkan
4x8m pool med ett brutet hörn (som ett GSM SIM kort). Betongbalja tidigare kaklad men nu isolerad och 0,8mm mosaikliner. Värms med Nibe bergvärme via 75KW Pahlens VVX i serie med 9KW elpatron för då det är bråttom.

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: "kvittrande" poolpump
« Svar #1 skrivet: maj 24, 2007, 22:21:55:55 »
Hej,

Fick chocken igår när jag öppnade dörren till pumphuset, pumpen tjuter. Vår pump en Astral Sprint låter inget vidare.
Poolfirman var och kollade idag, diagnosen är att det är ngt lager i motorn som skurit. Pumpen har ännu inte ett år på nacken så det läs bli garanti ärende av det hela,
hoppas på ersättningspump under morgondagen. Vill ju inte egentligen köra med pumpen men vad gör man när vattnet är 29 grader, ingen rening är ju inget alternativ.

Hur pass instängd är din pump ?, mitt pumphus är ganska väl tillslutet för att hålla buller instängt. Idag var det betydligt varmare än vanligt därinne så jag misstänker/tror att det skadade eller skurna lagret producerar en del värme. Om du kan avgöra om din pump blir varmare när den kvittrar så ger det ju vissa ledtrådar, typ att felet sitter någonstans på de torra delarna av pumpen.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Fiskebäck

SV: "kvittrande" poolpump
« Svar #2 skrivet: maj 24, 2007, 22:42:35:35 »
Bra tips. Kollade temperaturen och tycker inte pumpen blir överdrivet varm. Men den tjuter ju inte hela tiden så lagret kan ju vara på gång ändå.

Hoppas du får din fixad i morgon!

Pumpen är i ett pumprum innomhus nära TVn så i våras försökte jag få ner ljudet genom att forma en ljudhuv av två överblivna solstolsdynor. Kanske inte så klokt eftersom luftväxlingen blev något sämmre och värmen kanske steg förmycket. Men tyst blev det.  Det kan ju ha haft en inverkan.
Är ganska tekniskt lagd men vet inte om det är enkelt att byta lager själv. Får vär fråga pahlens!
/Håkan
4x8m pool med ett brutet hörn (som ett GSM SIM kort). Betongbalja tidigare kaklad men nu isolerad och 0,8mm mosaikliner. Värms med Nibe bergvärme via 75KW Pahlens VVX i serie med 9KW elpatron för då det är bråttom.

Utloggad Robban1891

SV: "kvittrande" poolpump
« Svar #3 skrivet: maj 25, 2007, 11:37:18:18 »
Att byta lager är ganska lätt om du har en avdragare. Som du beskriver det är det nog lagret som mår dåligt.

att täcka för pumpmotorn är väldigt dåligt då du kan bränna den helt.

Lycka till.

« Senast ändrad: maj 26, 2007, 19:37:20:20 av Fia »

Utloggad suezen

SV: "kvittrande" poolpump
« Svar #4 skrivet: maj 25, 2007, 11:43:52:52 »
Jag hade precis samma problem med min pump (fråm Miamipool), den kvittrade till och från. Jag fick skicka in den till så de kunde byta lager (ett år gammal så det gick på garantin). Jag behövde inte skicka in hela pumpen utan jag skruvade bort själva motorn, vilket innebar att jag inte behövde koppla bort några anslutningar för vatten.

Nu går den tyst och fint.

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: "kvittrande" poolpump
« Svar #5 skrivet: maj 28, 2007, 10:37:59:59 »
Hejsan

Om pumpen bara låter ibland, så kolla även kåpan om sitter vid fläkten. Om den hamnar bara lite snett så kan den låta rejält mycket. Kanske inte som ett skuret lager men lite mer som ett hysteriskt kvittrande.

 JPe

Utloggad maga05

SV: "kvittrande" poolpump
« Svar #6 skrivet: maj 29, 2007, 22:20:47:47 »
Hej!
Står era pumpar direkt på betonggolv? Det kan vara en orsak att de går sönder om underlaget är för stumt.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: "kvittrande" poolpump
« Svar #7 skrivet: maj 29, 2007, 22:59:22:22 »
Hej,

Min står på betonggolv med har rejäla gummikuddar som jag hoppas är tänkta för att stå på "fast" underlag.
Hur skulle ett hårt underlag kunna vara skadligt, kan du förklara.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad maga05

SV: "kvittrande" poolpump
« Svar #8 skrivet: maj 30, 2007, 09:18:16:16 »
De får ej stå på för stumt underlag pga att vibrationerna som blir i pumpen har ingenstans att ta vägen mer än tillbaks i pumpen med påföljd att det kan vibrera sönder. Nu har ju du din pump på gummikuddar så då är det lugnt i det avseendet.
Jag har kollat detta med leverantören av min pump.
Så har man betonggolv eller annat stumt materiel så måste det vara någon form av vibrationsdämpande matta under pumpen

Utloggad aromata

SV: "kvittrande" poolpump
« Svar #9 skrivet: maj 30, 2007, 12:15:09:09 »
Vår pump, som står i en tegelbyggnad brevid, hade ett störande brummande ljud. Anledningen var ett lågfrekvent resonansljud som fortplantade sig långt ut i trädgården.

Jag placerade bitar av gummistroppar (till pressenningar) mellan pump och golv, en vid varje skruv. Pumpen blev tystare och det störand ljudet försvann helt. Till en kostnad av några kronor! Kan pumpen dessutom hålla längre så är det bara att tacka!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag