Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rekommendationer/erfarenheter digitalt ph/klor test?  (läst 16482 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johanna511

Rekommendationer/erfarenheter digitalt ph/klor test?
« skrivet: maj 09, 2017, 22:05:21:21 »
Hej,

Undrar om det finns någon med erfarenheter av digitala klor/ph test. Jag är ny inom området och har noterat att priset varierar. Jag har inga problem att betala lite mer om det betyder att testet är enklare och ger mer exakta värden.

Men dyrare behöver ju inte alltid betyda att det är bättre så tar gärna del av era erfarenheter och tips!

Stort tack på förhand!

Poolgiganten

Utloggad j-t

SV: Rekommendationer/erfarenheter digitalt ph/klor test?
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2017, 08:33:55:55 »
Jag har scuba II och tycker den är bra men varje sak man vill mäta måste mätas separat och sen finns det andra system som är mer nogranna, men tycker den är helt ok. Använder denna då och då för nogrannare kontroller av cya, alkanitet osv.
Det som jag däremot använder varje vecka är ett vanligt siktglas med ph på ena sidan och klor på andra samt vanliga vattenupplösliga tabletter (samma som till scuban för övrigt), bryr mig inte så mycket om klor och ph visar lite fel, är ju ute efter att det ligger inom rimliga nivåer.

Utloggad TommyC

SV: Rekommendationer/erfarenheter digitalt ph/klor test?
« Svar #2 skrivet: maj 10, 2017, 09:41:59:59 »
Här finns en väldigt utförlig recension av olika mätutrustningar:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13002.0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Spatoken

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Hotspring Limelight Flair
    • Visa profil
SV: Rekommendationer/erfarenheter digitalt ph/klor test?
« Svar #3 skrivet: maj 10, 2017, 19:17:52:52 »
Hej,

Vill gärna få in lite kommentarer på min metod. Jag mäter min PH med de billigaste akvarie-mätarna. De håller ett år ungefär och sedan får man köpa ny.

Typ denna:

https://fyndiq.se/product/7964397-ph-matare-for-vatten/?gla=true&gclid=CLKCw6Lp5dMCFcrJsgodBpYKfA

Det brukar variera lite hur de ser ut i modellen när de kommer men jag måste säga att de har fungerat klockrent. De behöver kalibreras ibland i vätska som medföljer men är bra mycket bättre än stickorna som är omöjliga att utläsa.

Jag har såklart läst master-tråden där en av oss här på forumet utvärderar olika test-metoder sjukt vetenskapligt och jag inser såklart att denna metod inte är lika bra. (typ den eviga diskussionen premium vs china bad  ;D )

Men är det good enough? Kommentera gärna för prismässigt och smidighetsmässigt är det outstanding...


Utloggad MathiasS

SV: Rekommendationer/erfarenheter digitalt ph/klor test?
« Svar #4 skrivet: maj 10, 2017, 23:41:50:50 »
Kör Scuban för poolen och är nöjd med det. Bra pris och god repeterbarhet i mätningarna för de flesta parametrarna.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad j-t

SV: Rekommendationer/erfarenheter digitalt ph/klor test?
« Svar #5 skrivet: maj 11, 2017, 08:50:45:45 »
Men är det good enough? Kommentera gärna för prismässigt och smidighetsmässigt är det outstanding...

Allt som visar ett värde +/-0,2 någonstans på ph är bra nog och klor är det inte heller behov av att vara så exakt så länge allt är bra i poolmiljön (inga konstiga färger, utfällningar, svidande ögon osv), det är vid problem som man kan tänkas behöva lite bättre nogrannhet ;)

Utloggad Spatoken

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Hotspring Limelight Flair
    • Visa profil
SV: Rekommendationer/erfarenheter digitalt ph/klor test?
« Svar #6 skrivet: maj 14, 2017, 20:18:13:13 »
Tack för det svaret. Då kör jag vidare så här. Har alltid kristall klart vatten och har mer eller mindre slutat använda stickor. Kalibrerar endast PH och det håller mitt vatten fin-fint.

Utloggad TommyC

SV: Rekommendationer/erfarenheter digitalt ph/klor test?
« Svar #7 skrivet: maj 14, 2017, 20:29:43:43 »
Att mäta är att veta heter det. Behovet av att mäta varierar med vilket vatten man fyller med. Med bra vatten och kunskap om det så avtar behovet av att mäta med tiden. Jag mäter några gånger per säsong med de gamla stickorna som för länge sedan passerade bäst före men det är egentligen helt onödigt. Vi tömmer alltid poolen till vintern så det är alltid känd status på vattnet vid uppstart. Inledande chockklorering och en veckopuck per 7-10 dygn håller vattnet i perfekt skick.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Johanna511

SV: Rekommendationer/erfarenheter digitalt ph/klor test?
« Svar #8 skrivet: maj 14, 2017, 22:44:02:02 »
Tack snälla för all input!!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag