VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Liner problem från Renolit  (läst 2688 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lgp0520@gmail.com

Liner problem från Renolit
« skrivet: maj 21, 2020, 22:09:19:19 »
Jag har problem med min liner som kommer från Renolit.
Endast en våd på botten är blekt och jag och några till som sett den anser att det är ett fabrikationsfel.
Blekningen såg jag egentligen svagt redan efter ett år men det blev värre andra året. Jag kontaktade det företag som monterade linern, men blev hänvisad till Renolit. Renolit hänvisade till företaget som monterade linern. Så har det hållit på i ca ett år. Linern är från 2017.
Företaget föreslog att vi skulle få ett bra pris 21000kr för att byta linern på hela botten. Jag tycker att detta är ett skämt. När det är fel på produkten ska väl inte jag som kund drabbas.
Renolit ger inga garantier för hållbarhet när det gäller linerns färg. Men skryta kan de på sin hemsida.
Är det fler än jag som är drabbade av detta?
Tänker du byta liner, finns det andra företag som kanske har garantier. Kolla det.
LGP

Poolgiganten

Utloggad MB-Pool

SV: Liner problem från Renolit
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2022, 10:38:41:41 »
Gammal tråd, men lite nyfiken på om det löste sig för dig LGP?

Jag har själv ett identiskt problem, även det att firman som monterade det hela medvetet försöker dra ut på processen istället för att försöka åtgärd problemet. Hållit på med det här i ett år nu.

Skickar med en bild på min pool:
/MB

Utloggad henrik79

SV: Liner problem från Renolit
« Svar #2 skrivet: maj 11, 2022, 08:56:54:54 »
Vad tråkigt att läsa. Det känns ganska uppenbart att det är linern det är fel på då man inte själv kan åstadkomma en sån exakt blekning. Tyvärr upplever jag att många byggföretag har blivit oerhört arroganta när det gäller att stå för misstag, sköta reklamationer etc, nu när det verkar vara värsta högkonjunkturen för dessa. Man vill hellre hoppa på nya projekt än att lösa befintliga kunders problem. Sitt "goda namn" eller rykte bryr man sig inte alls om. Jag brukar påminna dessa företag om att det kommer sämre tider, och att en nöjd kund berättar detta för en annan, men en missnöjd kund gärna berättar det för 20 andra.

Vi skulle bygga till huset, hade fått offert från en på orten känd byggfirma, allt var klart, byggnation skulle påbörjas efter semestern. Vårat poolprojekt var planerat att påbörjas ca 2 månader senare så att allt med schakt och så göres i rätt ordning (av annan firma) Sommaren och halva hösten gick och jag fick inte tag i min kontakt, till slut ringde jag platschefen och fick då reda på att min kontakt hade slutat. Tog för givet att man stod för offerten och sina misstag med att inte lämna over/höra av sig. Istället började man slingra sig med diverse rena lögner, om offertens bäst före tid, att vissa saker inte fanns med, skulle bli dyrare etc, och när jag ilsknade till på riktigt kom det bara ett mail "vi är inte intresserade av att fortsätta, eller lämna en ny offert".  Gissa om jag skrev vad jag tyckte om detta agerande på fb, google etc. Jag var långt ifrån ensam verkade det som... poolentreprenaden gick i stöpet och jag fick göra allt med poolen helt själv istället. Nu varnar jag alla jag möter och känner för detta byggföretag, har även tagit upp detta med banken, mäklare, arkitektfirman osv.

Funkar det inte med denna typ av påtryckning är det nog ARN man får vända sig till tyvärr.

/H

Utloggad MB-Pool

SV: Liner problem från Renolit
« Svar #3 skrivet: maj 11, 2022, 10:46:44:44 »
Glömde att säga det att det är Renolit i mitt fall också. Ja, det är rätt uppenbart att det är ett materialfel.

Jag kommer kontakta ARN nästa vecka om inte detta utvecklar sig i rätt riktning. Jag hade helst löst det här utan ARN, men nu har det gått ett år så jag ser ingen annan väg.

Kommer hålla denna tråd uppdaterad med vad som händer....

Utloggad hemirg

SV: Liner problem från Renolit
« Svar #4 skrivet: maj 11, 2022, 17:01:11:11 »
Glömde att säga det att det är Renolit i mitt fall också. Ja, det är rätt uppenbart att det är ett materialfel.

Jag kommer kontakta ARN nästa vecka om inte detta utvecklar sig i rätt riktning. Jag hade helst löst det här utan ARN, men nu har det gått ett år så jag ser ingen annan väg.

Kommer hålla denna tråd uppdaterad med vad som händer....

Om du ska försöka få till en reklamation med hjälp av ARN får du tyvärr ha ett väldigt stort tålamod och lägga ner många timmar om företaget fortsätter trilskas. Med egna erfarenheter så kan jag rekommendera att lägga ett ärende hos tingsrätten istället eller göra det parallellt med ARN. Det tog mig 3 år innan jag fick kompensation i min tvist och det var först när tingsrätten tog i ärendet som företaget agerade.
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad TommyC

SV: Liner problem från Renolit
« Svar #5 skrivet: maj 14, 2022, 13:20:29:29 »
Det enda ARN kan göra med företag som vägrar att följa deras rekommendation är att sätta upp dom på sin svarta lista. De är helt utan makt. Går det att köra ärendet som småmål i tingsrätten utan att göda dyra advokater så är det nog lämplig väg att gå gissar jag. Har aldrig provat och känner ingen som gjort det.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Liner problem från Renolit
« Svar #6 skrivet: maj 15, 2022, 06:10:23:23 »
Frågan är om det är tillverkningsfel eller bara som med tapeter, att man aldrig skall blanda liner från 2 olika batcher.
Rullarna är troligen märkta med batchnummer.
Tillverkarna vill inte slänga kvarvarande liner, utan blandar liners från olika färgbad?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Liner problem från Renolit
« Svar #7 skrivet: maj 15, 2022, 20:15:31:31 »
Nu vet jag ju inte med säkerhet, men jag förstod det som att linern var rätt färg från början men bara enstaka våder har bleknat efter en tid.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MB-Pool

SV: Liner problem från Renolit
« Svar #8 skrivet: maj 31, 2022, 18:06:02:02 »
Ja, Erik, det var rätt färg från början.

Enligt han som monterat linern så säger han att han hade koll på batchnummer, men det blir väl svårt att bevisa om det var så eller inte. Det är enstaka våder som har bleknat, en våd på golvet samt samtliga våder använt på trappan.

Renolit hävdar att linerna är coatad och att coatningen har en minsta tjocklek specad. De menar att en batch aldrig har för tunn coatning, men att någon rulle kan ligga på tjockare coatning än minimum i spec. Så deras slutsats är att felaktig hantering av saltklorinator och/eller kemikalier orsakar blekning av linern. Linern är alltså väldigt känslig. Och att en våd skulle blekas snabbare än en annan beror på coatningens tjocklek.

Detta bedömer jag som bedräglig förklaring. Jag sköter dessutom min pool exemplariskt. Det låter som de erkänner kvalitetsproblem med den förklaringen. De har dessutom inte varit och tittat på min pool eller gjort någon mätning. De meddelade mig över telefon att de aldrig kommer byta eller ersätta något pga av blekningen....

Så mitt råd är, var försiktig med Renolit, se till att du får en garanti som faktiskt gäller innan du köper något från dem....

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Liner problem från Renolit
« Svar #9 skrivet: juni 01, 2022, 15:18:27:27 »
Ja, Erik, det var rätt färg från början.

Enligt han som monterat linern så säger han att han hade koll på batchnummer, men det blir väl svårt att bevisa om det var så eller inte. Det är enstaka våder som har bleknat, en våd på golvet samt samtliga våder använt på trappan.

Renolit hävdar att linerna är coatad och att coatningen har en minsta tjocklek specad. De menar att en batch aldrig har för tunn coatning, men att någon rulle kan ligga på tjockare coatning än minimum i spec. Så deras slutsats är att felaktig hantering av saltklorinator och/eller kemikalier orsakar blekning av linern. Linern är alltså väldigt känslig. Och att en våd skulle blekas snabbare än en annan beror på coatningens tjocklek.

Detta bedömer jag som bedräglig förklaring. Jag sköter dessutom min pool exemplariskt. Det låter som de erkänner kvalitetsproblem med den förklaringen. De har dessutom inte varit och tittat på min pool eller gjort någon mätning. De meddelade mig över telefon att de aldrig kommer byta eller ersätta något pga av blekningen....

Så mitt råd är, var försiktig med Renolit, se till att du får en garanti som faktiskt gäller innan du köper något från dem....

Hej,
Verkar vara stor skillnad i denna produkts kvalitet. Vill påstå att ingen kemi i vattnet kan orsaka sådana exakta linjer som din bild visar. Alltså produktens kvalitet måste vara orsaken.
Angående blekning så blir det aldrig på det sättet som din bild visar. En liner bleks lika.

Vore jag företaget hade jag bytt denna liner utan kostnad för kund. Själv har jag lagt företaget på minnet.

MVH
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan