CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag

Nyliga inlägg

Sidor: 1 [2] 3 ... 10
11
Markpooler. / SV: Läckage. Riskkonstruktion bräddavlopp?
« Senaste inlägg av nyburjare skrivet maj 12, 2024, 20:22:33:33  »
Ja. Fyller bräddavloppet med lite frigolitt samt en tom pep flaska sen kan det frysa bäst det vill  även i slangarna så länge isen kan växa utan att pressa isönder
12
Markpooler. / SV: Läckage. Riskkonstruktion bräddavlopp?
« Senaste inlägg av jool08 skrivet maj 12, 2024, 19:26:47:47  »
Intressant, låter du alltså vattnet i bräddavlopp/silkorg bara vara kvar och frysa? Är det vedertaget även av andra eller beror det på var i landet man bor?
13
Markpooler. / SV: Läckage. Riskkonstruktion bräddavlopp?
« Senaste inlägg av nyburjare skrivet maj 12, 2024, 19:04:31:31  »
För att säkerställa att du får ut allt vatten i rören om det nu är så att du vill detta , jag har dock aldrig gjort det och aldrig haft problem med frost .

Då ör det nog lättast att du skaffar en våtsdammsugare som du kopplar till i slangen innan pumpen
14
Markpooler. / SV: Läckage. Riskkonstruktion bräddavlopp?
« Senaste inlägg av jool08 skrivet maj 12, 2024, 17:10:20:20  »
Jag skulle nog behöva en grundkurs i poolkunskap för totalt okunniga.

Bräddavloppet har ju en öppning längst upp där det finns en kommunikation med poolen. Sen är det som en stor hink med silkorg och utlopp i botten. Därifrån går en slang till pumpen som står i marknivå. Systemets lägsta punkt är slangen/kopplingen på min bild, alltså direkt efter bräddavloppet.

På hösten sänker jag vattennivån till nedom alla ut/in-lopp. Då finns inte längre någon kommunikation mellan vattnet i poolen och det som är i bräddavlopp och slang mot pumpen. När jag öppnar locket på pumpen rinner vatten tillbaka mot bräddavloppet. Då står det vatten en bit upp i silkorgen och i den del av slangen som har lägst två. Hur får ni andra ut detta vatten? Jag trodde att jag behövde öppna kopplingen på bilden men såhär i efterhand är jag ju osäker. Nu läcker det i skarvarna mellan slangarna och min förhoppning är att det ska räcka med att lägga någon typ av silikon där det läcker (alltså vid röda och gula markeringarna på bilden).

Jag är dock mycket tacksam om någon kan förklara hur jag borde göra i höst för att inte få samma problem igen.
15
Vatten och kemi / SV: Chloryte Sticks
« Senaste inlägg av ktd skrivet maj 12, 2024, 16:47:58:58  »
Har testat två olika sticks och båda funkade helt ok men förra säsongen började jag med HTH Advnced och är mest nöjd med dessa.
Beställde från franska Amazon.
16
Vatten och kemi / SV: 44 ppm i Cya nivå i början på säsongen...
« Senaste inlägg av ktd skrivet maj 12, 2024, 16:45:51:51  »
Man lär sig hur sin egen pool fungerar och hur man vill drifta den då hitta ditt sätt som passar dig.

Jag försöker hålla runt 30 i cya. Kör veckopuck tills cya är runt 30 sedan kör jag ”puckar” med kalciumhypoklorit.
Har testat några olika men senaste HTH Advanced är jag mest nöjd med.

Skrev om det för ett tag sedan…
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=18792.msg130282#msg130282

EDIT Kompletterar ibland med det dagsklor kwhalp postade om ifall det varit mycket badande och långt öppettid.
17
Vatten och kemi / SV: 44 ppm i Cya nivå i början på säsongen...
« Senaste inlägg av kwhalp skrivet maj 12, 2024, 16:37:54:54  »
Här är dagsklor, Nitor, som EJ innehåller cyanursyra eller nåt som höjer CyA-värdet:
18
Vatten och kemi / SV: 44 ppm i Cya nivå i början på säsongen...
« Senaste inlägg av kwhalp skrivet maj 12, 2024, 16:32:19:19  »
Tack!

Vi använder klorpuckar och jag frågade specifikt vår "expert" förra sommaren vad vi skulle ha för att undvika cyahöjning. Fick en hink, går ut och tittar nu, där står det symclosene..... blir sur!

På chockloret står det Kalciumhypoklorit, det borde funka eller...?

Kan man göra något för att få ner cyan utan att tappa ur och fylla på mer vatten?

Tyvärr, är töm, fyll och glöm som gäller.

Här är exempel på chockklor med Cyanursyra:


19
Vatten och kemi / SV: 44 ppm i Cya nivå i början på säsongen...
« Senaste inlägg av Aggebagge skrivet maj 12, 2024, 16:02:25:25  »
Tack!

Vi använder klorpuckar och jag frågade specifikt vår "expert" förra sommaren vad vi skulle ha för att undvika cyahöjning. Fick en hink, går ut och tittar nu, där står det symclosene..... blir sur!

På chockloret står det Kalciumhypoklorit, det borde funka eller...?

Kan man göra något för att få ner cyan utan att tappa ur och fylla på mer vatten?
20
Vatten och kemi / SV: 44 ppm i Cya nivå i början på säsongen...
« Senaste inlägg av kwhalp skrivet maj 12, 2024, 14:42:32:32  »
Hej!

Läser mig hålögd på allt som står ang cya, inser att mycket ligger i en nivå bortom mig.

Kan någon ge mig de komponenter som klor ej ska innehålla om man vill undgå för hög cya?

Finns det något mer än att byta ut vatten som gör att cyan går ner?

Tack å hej!


Hej!


Jag kör MAX 14 PPM cyanursyranivå, annars får man skotta på med mer klor än nödvändigt (har poolkupol+3 lager bubbelplast, så jag har ej problem med att UV förstör kloret).

Natriumdiklorisocyanurat, dihydrat och symclosene innehåller cyanursyra.  /Biltemas innehållsförteckning för klorpuckar.
https://www.biltema.se/fritid/pool/poolvard/klortabletter-1-kg-2000022208

EDIT:
"Sodium dichloroisocyanurate (INN: sodium troclosene, troclosenum natricum or NaDCC or SDIC)" är alla namn på CyA-höjande innehåll i klorprodukter.
-Wikipedia
/Engelska wiki/Sökord:Sodium_dichloroisocyanurate


Köp "Nitor Dagsklor", då är det utan cyanursyrabildande ämnen. :)
Sidor: 1 [2] 3 ... 10
Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag