VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Då var det dax - Betongpool i skalblock 10*4, baddjup 180->100+  (läst 64853 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
Då var det dax - Betongpool i skalblock 10*4, baddjup 180->100+
« skrivet: september 26, 2014, 21:51:42:42 »
Denna tråd har jag väntat i så där två år på att få starta! Äntligen är bygget igång, jippi!. Schaktning startades idag.

Det blir alltså en betongpool i skalblock från Finja 500*250*200. Storleken är 10*4 med ett maskinrum på ena kortsidan. Utvändig isolering med cellplast och platonmatta utanpå det. Trall runt poolen blir det, som för övrigt ligger delvis i en en slänt och kommer sticka upp en meter ovan mark på den ena långsidan.

Jag tänker plasta poolen med glasfiber om allt går som det skall. Ett mindre elände har jag förstått, men trevliga egenskaper då det går att göra ganska komplexa former om man vill. Dessutom kan jag förhållandevis enkelt (nåja!), förändra nivåer etc i poolen om det skulle behövas.

Det kvarstår en del i maskinparksfunderingarna, men en Jetstream från Pahlén på den ena kortsidan blir det i alla fall (har den redan, beg från en forummedlem). I övrigt blir det ganska standardbetonade plastdetaljer är det tänkt. Ett flock med inlopp, ett par breddavlopp och två-tre lampor, ni vet. Inget jättesexigt direkt, men men. Satsar i alla fall på autodosering och pooltak som jag inte tänker vara utan.

Uppvärming kommer att ske via en värmeväxlare till vårt befintliga värmesystem bestående av en luft-vatten VP och vedpanna-kombination. Har förberett detta för ett par år sedan när jag började gå i pooltankar. Det finns grunden till styrning på plats redan och rör innanför väggen i pannrummet.

Jag har tänkt mig en lägre del och trappa i ena hörnet där de barn som inte bara vill simma runt, hoppa o dyka, kan upphålla sig. Har haft många visioner om denna del, men nu landat vid en enklare lösning med lite olika trappnivåer i kombination med en lägre yta. Poolen i övrigt blir 180cm djup så man kan hoppa o dyka i med lite mindre risk. Samma nivå som det lokala badhusets basäng där man dyker i från pall.

Ja, vad är tankar med denna trådstart då? Jo så många timmar jag spenderat på detta forum så är det ju klart att man måste bjuda tillbaka med sitt egna perspektiv. Målet är väl att servera en översiktlig dokumentation av resan. Jag hoppas det kan ge några nya infallvinklar till dem som funderar på en likande lösning.

Det är fritt fram att fråga, delge sina synpunker, tips eller vad det nu kan vara. Byggtrådar brukar bli mer underhållande med lite givande inlägg och dialoger, så posta på bara om ni känner för det. Jag skall försöka svara så snart jag kan och självfallet kan andra gör det samma. Jag reserverar mig för kvalitén på mina svarspostar redan nu, haha. Bilder kommer självfallet att läggas upp under tiden, men det kanske inte behöver nämnas.

Håll till godo, och slutligen, tack alla ni med givande, roliga byggtrådar som gjort kvällarna allt för sena och nätterna sömnlösa!

//MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Då var det dax - Betongpool i skalblock 10*4, baddjup 180->100+
« Svar #1 skrivet: september 27, 2014, 08:56:18:18 »
Kul med ytterligare en egenbyggd plastpool. De är inte så vanliga men har som du skriver vissa väldigt bra egenskaper.

Du har förmodligen redan läst allt som skrivits här om plast så du har full koll på vad som krävs annars finns det några här som förmodligen kan svara på alla eventuella frågor och funderingar.

Har du bestämt vilken plast det blir? Pooltak är helt rätt, det skulle vi numera inte klara oss utan. O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Då var det dax - Betongpool i skalblock 10*4, baddjup 180->100+
« Svar #2 skrivet: september 27, 2014, 22:19:46:46 »
Tjena TommyC,

Yes jag har läst allt och självfallet din tråd och Poolersw, som nyligen plastade en Tjälldenpool mfl. Har en kontakt som är kunnig på materialet så jag hoppas på att använda honom som bollplank. Hjälp från forummedlemmar kommer jag sannorlikt att tacksamt ta emot framöver.

Det blir polyester då mina förstudier så här långt har lett mig till att vinylester är onödgt kostsam för mitt användningsområde. Kan eventuellt oxå vara lite fördelar med själva bearbetningen med polyester verkar det som.

//MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Då var det dax - Betongpool i skalblock 10*4, baddjup 180->100+
« Svar #4 skrivet: september 27, 2014, 23:39:03:03 »
Lycka till med poolbyggandet och plastningen, kommer du köra NPG polyester eller blir det "vanlig" polyester? O0
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Då var det dax - Betongpool i skalblock 10*4, baddjup 180->100+
« Svar #5 skrivet: september 28, 2014, 00:04:26:26 »
Tack Poolersw.
Det lutar åt ISO-polyester, men vanlig kanske hade varit lite mer utmanande. Tror du jag hade varit först med den lösningen? Kan man applicera med strykjärn? Haha.
//MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Då var det dax - Betongpool i skalblock 10*4, baddjup 180->100+
« Svar #6 skrivet: september 28, 2014, 08:03:48:48 »
Jag är ingen expert, men jag läste på en del inför vårt bygge och i England bygger dom tydligen en del på detta sätt, de rekommenderade starkt NPG produkter....då de är ca 50% tätare än vanlig polyester.
Bifogar länken, där finns även en manual för plastning av pool, dom säljer dock inte till Sverige. Men det finns ju motsvarande produkter att beställa i Sverige.

http://www.glasplies.co.uk/Sheathing-Concrete-Swimming-Pools-s/1895.htm
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Då var det dax - Betongpool i skalblock 10*4, baddjup 180->100+
« Svar #7 skrivet: september 28, 2014, 21:32:57:57 »
Jag är ingen expert, men jag läste på en del inför vårt bygge och i England bygger dom tydligen en del på detta sätt, de rekommenderade starkt NPG produkter....då de är ca 50% tätare än vanlig polyester.
Bifogar länken, där finns även en manual för plastning av pool, dom säljer dock inte till Sverige. Men det finns ju motsvarande produkter att beställa i Sverige.

http://www.glasplies.co.uk/Sheathing-Concrete-Swimming-Pools-s/1895.htm

Grymm länk tack! Är inte helt klar med upplägget kring plastningen än vad gäller materialval så all input är värdefull. Det blir ju först till sommaren nästa år som det är aktuellt. Har fram till dess på migsvårt att detaljplanera plastningsmomentet.

//MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Då var det dax - Betongpool i skalblock 10*4, baddjup 180->100+
« Svar #8 skrivet: september 29, 2014, 15:25:20:20 »
Ja, det är en bra länk...det jag hade mest hade funderingar kring var övergången vid alla inlopp/utlopp och lampor mm...för att få det tätt.
Jag valde till slut "liner" komponenter, samt en del egna lösningar under själva plastningen.
Du kan nog se en del på min tråd. :)
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Då var det dax - Betongpool i skalblock 10*4, baddjup 180->100+
« Svar #9 skrivet: september 29, 2014, 21:54:04:04 »
Mm, har kikat en hel del på din tråd om just hur man gör vid dessa övergångar. Klurade först på om jag skulle ta och plast på "kragar" på alla detaljer innan jag gjöt in dem för att ha något att plasta mot i sin tur. Just nu så tänker jag använda mig av din metod och köra linermotage-metoden för allt. Det verkar som att dina packningar håller för styrenet i vart fall.

//MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan