VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gjuta eller Lecablock i väggarna?  (läst 24416 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ulrika

Gjuta eller Lecablock i väggarna?
« skrivet: februari 26, 2007, 21:04:02:02 »
Vi ska bygga hus i vår och har pratat med byggarna som kommer att hjälpa oss med bygge av pool nu när vi ändå inte har någon trädgård att förstöra  O0. Vi hade tänkt bygga upp vår pool med gjuten bottenplatta som gjuts samtidigt som husets bottenplatta och sedan bygga väggar med Lecablock. Nu har jag suttit och läst en hel del på forumet och börjat fundera på om det vore bättre att gjuta även väggarna. Väggarna ska sedan kaklas.

Fördelar/Nackdelar??

Jag har letat info om kaklade pooler men jag hittar knappt några. Någon som vet var det kan finnas mer info?

Poolgiganten

Utloggad Ingvar

SV: Gjuta eller Lecablock i väggarna?
« Svar #1 skrivet: februari 26, 2007, 21:24:23:23 »
Hej Ulrika,

Jag planerar själv för en gjuten botten, och dessutom med olika pooldjup. Ett tips som jag fått och som jag håller på att titta närmare på är företaget Upplunda Bygg & Vatten. De tillverkar vattencisternar och pooler, där de använder sig av prefabricerade betongskivor till väggarna, som de sedan fäster i bottenplattan enligt en särskild teknik som gör det vattentätt. Med deras byggteknik, som de kallar för "kvarsittande form" blir kravet på grävning också minimalt. Sedan är det bara att själv välja om man vill ha liner eller t.ex. kakel i poolen. Själv skulle jag nog inte våga satsa på kakel i Sverige för en utomhuspool, men det kanske finns sätt att göra det frostsäkert på?

Se följande länk: http://www.upplunda.se/vattenc.htm

Resultatmässigt blir det utifrån vad jag förstår, så nära en traditionell betongpool man kan komma. Kostnadsmässigt lär det också vara mycket konkurrenskraftigt.

Är det någon annan här i forumet som har hört talas om detta och har synpunkter, så tar jag tacksamt emot detta.

/Ingvar
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Ulrika

Dyka i pool - pooldjup?
« Svar #2 skrivet: februari 26, 2007, 22:04:34:34 »
Vår pool kommer att vara 10*5 m uppvärmd med fjärrvärme (billigt på sommaren, i Linköping iaf).
Den kommer att ha en djupdel så man kan dyka samt en grundare "lekdel". Vad är ett bra dykdjup?

Jag ser verkligen fram emot sommaren  8).

Utloggad nippon

SV: Gjuta eller Lecablock i väggarna?
« Svar #3 skrivet: februari 27, 2007, 02:04:04:04 »
Hej Ulrika

En 5 x 10 m stor pool med dykdel, är ett ganska stort projekt.
Mitt förslag är att du kontaktar något företag med erfarenhet av så pass stora pooler.

En så  stor och djup pool ställer ganska höga krav på både byggnation och reningsutrustning mm.


Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gjuta eller Lecablock i väggarna?
« Svar #4 skrivet: februari 27, 2007, 11:02:29:29 »
Hej !
Jag skulle nog satsat på att gjuta väggarna ist för att anv Leca.
Leca har den förmågan att de kan spricka och har du då ingen liner på insidan så har du läck.
Helgjutna pooler är betydligt starkare i det fallet.
Men jag är ändå tveksam till kakel då du garanterat kommer att få frostsprängning bakom kaklet på vintern och då måste göra om igen. Inte speciellt kul.
Satsa istället på en vacker liner i din pool.
Och väljer du liner kan du använda Leca utan problem.
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad Ingvar

SV: Gjuta eller Lecablock i väggarna?
« Svar #5 skrivet: februari 27, 2007, 12:48:34:34 »
Hej,

Jag har idag kollat upp mer detaljer kring lösningen som Upplunda erbjuder. Väggarna konstrueras på så sätt att de blir 25cm tjocka. Man använder 6cm tjocka förtillverkade betongskivor till insida respektive utsida. Dessa betongskivor placeras på plats och bildar då en form med ett mellanrum på 13 cm. I detta mellanrum placeras armering, varefter gjutning sker. Resultatet blir en väggstomme i tre skikt, vilket gör att risken för sprickor och därtill läckage blir minimalt, eftersom en eventuell spricka som uppstår i betongen knappast kan överföras mellan skikten.

Enligt den person på Upplunda som jag pratade med, finns det "säkra" metoder för att sätta kakel i vårt klimat. Kostnaden hamnar på ca 800:- per m2.

/Ingvar

Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad crash

SV: Gjuta eller Lecablock i väggarna?
« Svar #6 skrivet: februari 27, 2007, 13:08:25:25 »
Jag har varit i kontakt med Mapei angående kakel i pool. Enligt dem är det ingen risk för frostsprängning om man använder deras system. Kostnad 240-270 kr/kvm enligt en lokal handlare för allt material utom puts till lecaväggar och kakel.

En annan lokal handlare avrådde att sätta kakel överhuvudtaget. Enligt honom hade han själv vid sitt eget poolbygge i fjol på inrådan av CC Höganäs valt bort detta alternativ då riskerna skulle vara allt för stora för frostsprängning. Han borde ju haft rätt bra pris på detta, men valde Sv. Poolfabriken istället. I och för sig hade han inte hört talas om Mapei's system.

Jag har i alla fall bestämt mig - inget kakel! Det blir svetsad liner i stället.
4x8 lecapool i två nivåer med romersk trappa och Albion Klasik C pooltak, värmepump Pahlen Maxitemp 51

Utloggad Lakrits

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Södra Sverige
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Poolen är igång, äntligen
    • Visa profil
SV: Gjuta eller Lecablock i väggarna?
« Svar #7 skrivet: februari 27, 2007, 14:57:41:41 »
Hej
Vi har också haft funderingar på poolbygge i Leca, men de handlare vi talat med säger att man inte kan ha liner i Leca-pool för linern tål inte fukt från 2 håll utan blir då förstörd. Nu har vi visserligen problem med grundvattnet som varierar.
                                            Mvh Lakrits
Har 3x6 meter pool med carrara-liner och jetswim. Snart färdig.

Utloggad Ulrika

SV: Gjuta eller Lecablock i väggarna?
« Svar #8 skrivet: februari 27, 2007, 20:27:33:33 »
Buden är många....ler.
Har varit inne hos en av våra större kakelhandlare idag och de har en hel del kontakter så hon skulle lämna frågan vidare till en av deras stora inköpsställen ang hur det går med kakling samt vad man behöver för material runt i kring. Jag återkommer om detta.

Jag kan mycket väl tänka mig en fin liner men min man är EMOT det och vill verkligen ha kakel. Grabbar o deras idéer! Suck!  :D
Han har byggt pool förut bland annat någon som är större än den vi tänkt oss nu men han har aldrig kaklat pool.

Vi hade eg bestämt oss för Leca-block men jag har läst så mycket om gjutning här på forumet att jag tror det kanske vore bättre. Jag ska forska vidare.

Var förbi Poolhajen idag men den kille som kan mest om pooler och byggnationer hade precis gått för dagen. Får ta honom en annan dag.

Utloggad nippon

SV: Gjuta eller Lecablock i väggarna?
« Svar #9 skrivet: februari 28, 2007, 09:49:02:02 »
Hej igen Ulrika

Kakel och leca har jag aldrig sett som kombination, däremot går leca och liner utmärkt.
Blir det en kaklad pool ska ni nog satsa på att gjuta. Frostsprängning förekommer men är enligt min
erfarenhet ovanligt.
Självklart ska den som kaklar kunna sin sak.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan