VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Teknikrum ovan mark  (läst 5892 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MelleMon

Teknikrum ovan mark
« skrivet: maj 14, 2017, 22:40:17:17 »
Vi funderar på att anlägga en pool och det är ju hur mycket som helst att tänka på, det snurrar verkligen i huvudet. Planen är i alla fall en nedgrävd rektangulär pool på betongplatta, helst inte trä eller stålstomme (känns inte bra att gräva ned dessa material i backen) utan vi sneglar på betong (verkar svårt, måste bygga själv pga begränsad budget) eller poolkungens miljöpool som jag tycker verkar intressant.

Men till frågeställningen. Vid ena gaveln tänkte vi bygga ett fristående uterum. Vet att många bygger ett teknikrum i marken, men jag funderar på att ha pump, värme och all annan teknik i ett hörn i uterummet? Dels blir det enkelt att komma åt grejerna och pyssla om dem, dels lite billigare då rummet ju ändå ska byggas. Tror ni det är dumt? Låter pumpen mycket?
« Senast ändrad: maj 14, 2017, 22:52:22:22 av Kolback »

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Teknikrum ovan mark
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2017, 06:52:47:47 »
Ja man kommer inte vilja sitta i det uterummet med poolen igång.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad j-t

SV: Teknikrum ovan mark
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2017, 09:52:57:57 »
Som MathiasS säger så vill man inte sitta där med pumpen igång, den låter inte jättehögt men det är för högt för att man ska kunna ignorera den. Kanske om du gör någon ljuddämpad låda eller liknande över men det hade jag inte vågat chansa på utan en plan b.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Teknikrum ovan mark
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2017, 09:56:56:56 »
Dessutom kapslar man in värmen om man sätter en box över (överhettning av pumpmotor) så det krävs en massa annan fix för att det ska fungera.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad 62ragtop

SV: Teknikrum ovan mark
« Svar #4 skrivet: maj 15, 2017, 11:25:28:28 »
Allt går utom trasiga klockor och småbarn...

Cirkulationspumpen låter givetvis, även vatten som strömmar genom slangar och filter kan låta emellanåt, och än mer så när det är inne i ett "rum".

Vi har vårt "teknikrum" delvis ovan mark. Som ligger i direkt anslutning till poolen och pooldäck. Cirkulationspumpen har vi dock nere i en "grop" - inne i rummet (för att hamna under vattennivå i poolen). Enkelt trall-golv över, en fall-lucka som kan lyftas bort och så kan man "kliva ner" för arbete (just nu - vinterstäng/våröppning - pumpen kopplas loss och bor i garaget). Övrig teknik står på golvet, eller sitter på väggen på ett
lättåtkomligt sätt. Sen huserar det rummet även övrig pool-utrustning (rengöring, slangar, håvar, ungarnas leksaker). Sen har vi en riktig dörr till teknikhuset som bidrar till att det blir en tyst miljö utanför huset. Rummet är således inget rum som vi tillbringar någon tid i, mer än in-och-ut för att hämta grejer, kolla tekniken etc.

För oss så var det mer en tanke på hur hela "pool-miljön" skulle se ut. Vi hade en befintlig förrådsutbyggnad som hängde ihop med vårt garage. Det rev vi ner och "byggde upp" igen (lite annan design - och givetvis nytt och fräscht!). Sen passade det ihop med våra nivåskillnader för befintligt altan och anslutande nytt pool-däck.

Ska ni nu bygga ett uterum, så går det säkerligen att få ihop en "kombo" som kan funka. Men det kanske kommer krävas att ni avgränsar ytorna och tänker på vad som skall vara "teknik-del" och vad som skall vara rekreations-del, och tänker på ljud och ljudnivåer. Väggar, och dörrar, ovan mark och "under" mark.

mvh


Utloggad MelleMon

SV: Teknikrum ovan mark
« Svar #5 skrivet: maj 15, 2017, 17:07:35:35 »
Tack för svar. Jo, jag tänker mig en innervägg/skåp med något dämpande material där emellan. Luftvärmepumpen bygger man väl aldrig ned i marken i alla fall så den behöver ju sitta någonstans (den bygger jag såklart inte in i skåpet utan tänkte sätta den på väggen utanför)? Värmen borde man kunna leda ut med god ventilation, borde vara enklare att få god ventilation ovan mark än under?

Är det bättre att pumpen sitter monterad under vattennivån? Pumpen kommer att stå ca 5 meter från poolen (kortsidan).

Utloggad MelleMon

SV: Teknikrum ovan mark
« Svar #6 skrivet: maj 15, 2017, 22:40:47:47 »
En fråga till... hur mycket plats behövs för all utrustning? Tänker mig då pump, filter, värmepump, elcentral och någon slags automatik med kemin?

Utloggad 62ragtop

SV: Teknikrum ovan mark
« Svar #7 skrivet: maj 17, 2017, 11:27:07:07 »
Tänk på att luftvärmepumpen kan låta mer än cirkulationspumpen, i vissa lägen, och beroende på hur/vart du placerar och "bygger" in saker och ting... Nej, den bygger man väl sedvanligtvis inte in, eller ner i marken. Väggen utanför låter ju klokt. Välj rätt vägg bara...

 Vi hade först en tanke på att placera den under tak och "delvis" inbyggd, dock inte i ett rum eller instängd på något sätt, mer insida av en vägg (vi ville helst inte ha den så synlig) men vart avrådda av vår elektriker och "byggare" då den kan skapa en hel del resonans om den blir för "inkapslad".

Nu sitter den på utsida vägg, men syns ej från pool-området, och hörs därmed mindre också (sen så snurrar den inte jättemycket under dagtid när sol och värme är "påslaget"  >rulla<).

Allt handlar nog om hur man bygger, och hur byggnaden blir. Vår pump-grop är som sagt "inbyggd". MEN vår byggnad är mer av en förrådsbyggnad än ett "uterum". Dvs, det är inte isolerat, pumpgropen är uppmurad av leca-block, där vi använde hålen som perfekta genomföringar för pem-slangarna. Dessutom så har vi lite nivåskillnader, tänk olika nivåer på altan och pooldäck, vilket gör att det är nog tillräcklig luftgenomströmning för att vi inte ska få värmeproblem för pumpen, hoppas jag (thus far).

Kolla lite trådar här på forumet, "teknikrum" etc. Generella rådet är väl lite att "snåla inte på utrymme (!)". Själv så ville jag ha yta både för filter, saltklorinator, elcentral och att det var lättåtkomligt och överskådligt - den dagen man måste börja "mecka". Sen är det väl mer tycke och smak - vad kan man tänka vilja ha mer i detta utrymme (?) (hyllor, väggar för övrig pool-utrustning  - kem, städprylar, etc etc).

Lycka till!


Utloggad Basic

SV: Teknikrum ovan mark
« Svar #8 skrivet: mars 23, 2021, 20:02:58:58 »
Tänk på att luftvärmepumpen kan låta mer än cirkulationspumpen, i vissa lägen, och beroende på hur/vart du placerar och "bygger" in saker och ting... Nej, den bygger man väl sedvanligtvis inte in, eller ner i marken. Väggen utanför låter ju klokt. Välj rätt vägg bara...

 Vi hade först en tanke på att placera den under tak och "delvis" inbyggd, dock inte i ett rum eller instängd på något sätt, mer insida av en vägg (vi ville helst inte ha den så synlig) men vart avrådda av vår elektriker och "byggare" då den kan skapa en hel del resonans om den blir för "inkapslad".

Nu sitter den på utsida vägg, men syns ej från pool-området, och hörs därmed mindre också (sen så snurrar den inte jättemycket under dagtid när sol och värme är "påslaget"  >rulla<).

Allt handlar nog om hur man bygger, och hur byggnaden blir. Vår pump-grop är som sagt "inbyggd". MEN vår byggnad är mer av en förrådsbyggnad än ett "uterum". Dvs, det är inte isolerat, pumpgropen är uppmurad av leca-block, där vi använde hålen som perfekta genomföringar för pem-slangarna. Dessutom så har vi lite nivåskillnader, tänk olika nivåer på altan och pooldäck, vilket gör att det är nog tillräcklig luftgenomströmning för att vi inte ska få värmeproblem för pumpen, hoppas jag (thus far).

Kolla lite trådar här på forumet, "teknikrum" etc. Generella rådet är väl lite att "snåla inte på utrymme (!)". Själv så ville jag ha yta både för filter, saltklorinator, elcentral och att det var lättåtkomligt och överskådligt - den dagen man måste börja "mecka". Sen är det väl mer tycke och smak - vad kan man tänka vilja ha mer i detta utrymme (?) (hyllor, väggar för övrig pool-utrustning  - kem, städprylar, etc etc).

Lycka till!

Hej där,

Låter intressant detta. Du råkar inte ha några bilder på detta?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan