VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Spricka i botten på en glasfiberpool från 1975  (läst 11293 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tahoe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Pool eller potatisland, det är frågan.......?
    • Visa profil
Spricka i botten på en glasfiberpool från 1975
« skrivet: juli 06, 2013, 13:39:40:40 »
Har kollat på "sök" angående min undran, men hittar inget relevant så nu ställer jag den här. Har som sagt en glasfiberpool på 7 X 3 meter. Nu har jag under vintern fått en spricka i botten på ca:50cm. Upptäckte den p.g.a att det var så grumligt i vattnet när jag drog av skyddet efter vintern. Har nu tömt ut så mycket man kan, men grundvattnet sipprar in hela tiden. Hur lagar man enklast och effektivast en dylik spricka när det är blött hela tiden?? Vem har sådant matrial, känns som en båttillbehörsfirma vore ett hyggligt alternativ. Bor i Huddinge.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Spricka i botten på en glasfiberpool från 1975
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2013, 14:04:16:16 »
Du borde försöka få till en fungerande dränering så att poolen inte ligger i vatten och kyls av. Det går dessutom inte att plasta om det inte är torrt och rent. Det låter som att det är en rejäl spricka så det är kanske lika bra att direkt köpa en 20 kg hink med polyester och en med gelcoat i rätt nyans. Om poolen är vit så har du tur för då finns gelcoat på hyllan. De flesta andra nyanser är det leveranstid på.

Det finns två affärer i närheten. Seasea i Segeltorp och Erlandssons brygga i Kungens kurva. Hos Seasea har jag beställt gelcoat i nyans Jotun 7010 två gånger och det gick åt h-e båda. Första gången leverarade dom en mörkblå nyans som passade dåligt i pool. Eftersom dåvarande generalagenten för plasten tagit semester så blev det att måla en del av poolen i fel nyans. Andra gången slarvade dom bort beställningen helt. Erlanssons har jag anlitat en gång, det blev rätt och gick lite snabbare än utlovat.

Du måste ha en bra slipmaskin och andningsmask. Ska du bara reparera ett mindre område så går det nog att köra med vinkelslip men det dammar enormt. Ska du plasta om hela poolen så krävs ett djupt tag i plånboken och investering i en Festool Rotex 150 med tillhörande dammsugare. Den hittar du t ex hos Sernbrandt i Stuvsta. Köp en dunk aceton och kemhandskar som tål aceton, de är inte helt lätta att hitta men Woody kan ha. Innan slipning så tvättas plasten ren med aceton för att inte nöta ner fett i plasten. Det finns massor på nätet om plastning så läs på innan du kör igång.

Ett alternativ kan vara att bara laga plasten med glasfiber och polyester, skippa gelcoaten och istället klä hela poolen med alkorplan armerad liner som svetsas på plats. Det blir dyrare men är mindre arbetssamt om det är så att du måste lägga ny gelcoat/topcoat på hela poolen. Om det nu är så att du väljer att plasta om hela poolen så överväg att välja vit gelcoat, det ska jag göra nästa gång det är dags.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Tahoe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Pool eller potatisland, det är frågan.......?
    • Visa profil
SV: Spricka i botten på en glasfiberpool från 1975
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2013, 17:46:28:28 »
Tack för svar. Att få till en dränering skulle nog vara önskvärt, men det skulle ju vara ett jäkla meck med uppgrävning av hela sk*ten. Sprickan är inte så märkvärdig, smal som om glasfibern har delat på sig. Poolen lagades vid ett liknande fel före vår tid vid huset har jag luskat fram av grannen. Då tog försäkringsbolaget dit en snubbe som lagade med något pyssel som fäste under vatten, killen hade påstått att det var sådant man lagade ubåter med. Borde finnas som medel att laga båtar som ligger kvar i vattnet. Gäller ju bara att hitta var.  <help> Poolen är målad "poolblå" en gång i tiden, men klor å sol har gjort den hyggligt ljus numera. Att plasta om poolen finns inte på kartan, kanske en svetsad blå duk att klä in den med kan vara ett alternativ, vad nu det kan kosta. Att laga sprickan är prio ett.

Utloggad TommyC

SV: Spricka i botten på en glasfiberpool från 1975
« Svar #3 skrivet: juli 06, 2013, 18:36:52:52 »
Du kan ju börja med en fusklagning för att rädda badsäsongen. Vanligt silikon har jag med framgång använt till att täta mellan poolplasten och armaturerna för inlopp och lampa. Om man torkar rent hyfsat bra så fäster silikonet mot plasten även under vattnet. Det lär inte hålla så länge men tillräckligt länge för att klara badsäsongen. Eller försök få tag på Tec7 som verkligen fungerar under vatten http://www.novatech.nu/tec7-1019.aspx
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Kojak


Utloggad Tahoe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Pool eller potatisland, det är frågan.......?
    • Visa profil
SV: Spricka i botten på en glasfiberpool från 1975
« Svar #5 skrivet: juli 07, 2013, 11:38:25:25 »
Tack Kojak, ypperlig idé  ;D
Till TommyC då, kollade på sidan som länken gick till, gick att söka område där, det finns 2 butiker i Huddinge som förmodligen har. Det var Colorama och Dala Trä, ska göra ett besök där och kolla. Om man nu till äventyrs skulle vilja måla om poolen till den där fina blå färgen som den en gång hade, nu är den redigt blek, ca:50 kvadratm. Tips på köpställe som inte rånar kunden, har för mig att det är dyr färg det där. Gärna i närområde typ Huddinge men Storstockhom går bra också.  8)

Utloggad TommyC

SV: Spricka i botten på en glasfiberpool från 1975
« Svar #6 skrivet: juli 07, 2013, 12:17:46:46 »
Jag föreslår att du läser hela mitt första inlägg ovan  ;D
http://www.erlandsonsbrygga.se/sv/Hemsida/Farg_Batvard/Polyester_Reparation/Gelcoat_Topcoat
Runt 1700 kr för 20 kg gelcoat (färgad polyester) är väl inte billigt men jämfört många typer av färg inte speciellt dyrt. Ska du plasta om hela så går det nog 3-4 burkar. Om du någon gång gör det så bör du lägga på ett par lager glasfiber också så det inte spricker igen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad jkrassman

SV: Spricka i botten på en glasfiberpool från 1975
« Svar #7 skrivet: juli 07, 2013, 12:28:07:07 »
Laga ubåtar med? Ja jo det är ju allmänt känt att dom brukar läcka lite titt som tätt :)

I och med att poolen är gammal och plasten säkert ganska så spröd så skulle jag antagligen laga den provisorisk och göra ett större hål och försöka få bort allt vatten under. Sen laga i poolen med ett par svängar glasfibermatta och plast. Blanda i mer härdare på det första lagret så att det "brinner" fortare. Sen kan du plasta de andra lagren i lugn och ro. Då kan du fylla poolen och använda den i år. Sen skulle jag ta dit någon som svetsar in en ny plastliner till nästa säsong och helt ge upp tanken på att renovera den gamla plasten.

Jocke

Utloggad Tahoe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Pool eller potatisland, det är frågan.......?
    • Visa profil
SV: Spricka i botten på en glasfiberpool från 1975
« Svar #8 skrivet: juli 07, 2013, 12:49:28:28 »
Då ska vi se..... Gelcoat är alltså en typ av färg som man rollar på, eller är jag ute på "djupt vatten" där. Ni skriver plasta å då ser jag mig själv med en spackelspade i handen, känner nog mig lite korkad just nu.

Utloggad TommyC

SV: Spricka i botten på en glasfiberpool från 1975
« Svar #9 skrivet: juli 07, 2013, 13:06:12:12 »
Gelcoat är polyesterplast med tillsatt färgämne. Den är förvillande lik vilken färg som helst men luktar hemskt då den innehåller styren. Tillsätter man dessutom lite vax till Gelcoat så kallas den Topcoat. Alla varianterna (polyester, gelcoat och topcoat) tillsätter man härdare (MEK peroxide) till strax innan den läggs på eller sprutas. Härdaren måste röras ut mycket väl så att det blandas ordentligt. Sedan har man 15-20 minuter på sig att få ut plasten innan den börjar stelna. Det är väldigt viktigt att tvätta underlaget med aceton innan nästa lager plast läggs på. Väntar man för länge med nästa lager behöver man även slipa lite.

Det kan verka komplicerat i början men man lär sig snabbt. Ytan och känslan i en plastpool är helt överlägsen den vanliga tunna linern enligt min uppfattning. Den tjocka linern som svetsas på plats har jag ingen erfarenhet av men de här som har den är nöjda.

Enda nackdelen med plasten är att man måste jobba med andningsmask och kemhandskar (aceton är väldigt dåligt för huden). Temperaturen måste vara minst 20 grader. Plast blir mycket billigare än vanlig liner och väldigt mycket billigare än platssvetsad armerad liner.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan