CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: 60-talspool - renovering - någon som har erfarenhet av stor pool mycket vatten  (läst 815 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StorPool

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ska renovera pool från 60-talet
    • Visa profil
Vi har köpt ett nytt hus med en pool som är från början av 60-talet och mycket är från den tiden...
Poolen är i betong två tillflöden och två breddavlopp.
Poolen rymmer ca 140 m3 vatten. Den har varit uppvärmd innan 80-talet med en elpatron som inte fungerat de senaste 40 åren och då har den varit sk. solvärmd dvs kall.
Förra året var vårt första år så vi målade och drog fyllde poolen... som tog ett tag med vattenslang.
Vi installerade en luft/vatten pump och den blev värm och skön.
Tyvärr omsätts inte vattnet i tillräcklig omfattning så det blev inte bra. Filtret är för litet och vattnet omsätts var 4:e dag.

Så nu till utmaningen... till våren ska vi byta kopparrören så det blir plast. Vi ska köpa ett nytt vattenfilter och en ny pump med lite fler horsepower.

Pumpen behöver omsätta vattnet 4-6 gånger per dag. Sandfiltret behöver kunna klara 140 m3 vatten samt att vi vill ha autodosering. Så nu behöver jag era bästa tips för i en vanlig affär så finns inte utrustning för den här typen av pool... och att bygga om skulle kosta massor...

Så är det någon som har tips på professionella utrustning som säljs till privatpersoner så hojta till!

Och sen drömmer vi om ett tak men poolen är för bred för de pooltäckningslösningar som finns med kupoltak. Och formen tillåter inte lämelltäckning så det blir nog någon form av pooltäckning med duk.

Kanske kommer det någon bild så småningom... Ge mig era bästa tips!

Tack
Pool 12,5 x 7 m
Djup 2 meter
140 m3
Kopparrör
Byggd 1930 - dags för upprustning därför är jag här!

Poolgiganten

Utloggad Corpes

En bild säger mer än tusen brukar det ju heta, det kanske underlättar lite för att få så bra hjälp som möjligt.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: 60-talspool - renovering - någon som har erfarenhet av stor pool mycket vatten
« Svar #2 skrivet: februari 08, 2021, 22:11:04:04 »
Hej,
Vill du ha bland det bästa är detta en sida;
https://www.prominent.se/sv/

Men det kostar.

Det finns annan utrustning som tex. autodos från Pahlens.

Roger

Utloggad TommyC

Både Pahlén och Astralpool har hemsidor som lämnar mycket i övrigt att önska. Hos Pahlén kan man hitta sandfiltret Altus 900 som rymmer 975 kg sand och ska klara flödet 25,5 m3/timme. Astral har Atlas 900 som rymmer 580 kg sand för 30 m3/timme. Båda har diametern 900 mm och därmed samma area 0,64 m2.

Jag skulle överväga att använda två parallella system för mer rimliga dimensioner på både filter, pumpar och rörsystem.

Kontakta t ex Pahlén och några bra återförsäljare och be om deras rekommendationer.

Jag skulle i första hand fundera på att minska storleken på poolen då jag är lite för snål för att lägga de pengar som det kommer att krävas för att hålla behagliga 31-33 grader i 140 kubikmeter vatten. Är det möjligt att få ner bredden på poolen så att den kan förses med ett pooltak?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag