VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mest kostnadseffektiva poolen - 8*4 liner med hörntrappa  (läst 1547 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cy_berg

Mest kostnadseffektiva poolen - 8*4 liner med hörntrappa
« skrivet: november 29, 2020, 18:50:59:59 »
Hej alla!

nästan 15 år efter senaste poolbygget är det nu dags igen  :D Vi byggde nytt hur för ett par år sedan, och nästa år ska vi igång med poolbygget. I förra huset hade en PP-pool, och det tror jag att jag vill skippa denna gång. Nu behöver jag tips och råd från att kloka människor här inne. Jag har skummat igenom många trådar från senaste året men tyckte inte att jag hittade riktigt vad jag letade efter.

Förutsättningarna:
  • Pool 8*4 meter
  • Invändig hörntrappa
  • Nedgrävd helt eller nästan helt

Gräv och schakt kommer jag att få i princip gratis. Jag kommer att vilja göra mesta jobbet i övrigt själv förutom att montera liner, om det blir en liner-pool.

Vad tror ni är den mest kostnadseffektiva lösningen? Mura med LECA, putsa och sedan liner? Eller Thermoblock + liner? Vet någon om det finns färdiga kit för Thermoblock med invändig hörntrappa?

När jag byggde pool förra gången fanns det inga liner-pooler med stålkonstruktion som hade vettiga (snygga) trappor, men det finns kanske på marknaden idag?

/Kristian

[/list]

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Mest kostnadseffektiva poolen - 8*4 liner med hörntrappa
« Svar #1 skrivet: november 30, 2020, 07:51:11:11 »
På sidan 24-25 i katalogen hos ellipspool finns det några olika trappor. https://www.ellipspool.se/wp-content/uploads/2019/09/Ellips-Poolkatalog-2019-Pool-Issuu.pdf
Varför just hörntrapp?
En hel gaveltrappa är billigare och ger mer plats för att "sitta och hänga i poolen" en vacker dag.

Nu har jag inte gjort några stora prisjämförelser på länge, men för mig ter det sig som att det borde bli skapligt prisvärt med en pool av "Sarah Sjöström"-typ för de som kan och vill ögra det mesta själv.
Alltså ett poolpaket av stål som inte kräver gjuten platta eller stomme.
Finns fler leverantörer av stålpooler, som t.ex. Miamipool, har inte kollat vilka trappor de erbjuder dock.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad cy_berg

SV: Mest kostnadseffektiva poolen - 8*4 liner med hörntrappa
« Svar #2 skrivet: november 30, 2020, 14:16:11:11 »
På sidan 24-25 i katalogen hos ellipspool finns det några olika trappor. https://www.ellipspool.se/wp-content/uploads/2019/09/Ellips-Poolkatalog-2019-Pool-Issuu.pdf
Varför just hörntrapp?
En hel gaveltrappa är billigare och ger mer plats för att "sitta och hänga i poolen" en vacker dag.

Nu har jag inte gjort några stora prisjämförelser på länge, men för mig ter det sig som att det borde bli skapligt prisvärt med en pool av "Sarah Sjöström"-typ för de som kan och vill ögra det mesta själv.
Alltså ett poolpaket av stål som inte kräver gjuten platta eller stomme.
Finns fler leverantörer av stålpooler, som t.ex. Miamipool, har inte kollat vilka trappor de erbjuder dock.

Tack för input! Den typen av trappor ser ju helt klart vettiga ut till linerpool och som du säger slipper man gjuta platta vilket är rätt skönt (även om markarbetet i sig blir lika viktigt för att få en riktigt jämn, slät yta under linern osv. ). Det tål att tänkas på :-)

Utloggad cy_berg

SV: Mest kostnadseffektiva poolen - 8*4 liner med hörntrappa
« Svar #3 skrivet: februari 07, 2021, 15:50:25:25 »
Sådärja, nu är poolen beställd  :) Det blev en 8*4 från Tjälldén med Gullberg & Jansson värmepump och Bar Cover, liner i Persia Black. Tjälldéns var otroligt bra att ha att göra med och riktigt bra offert på allt också tycker jag.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Mest kostnadseffektiva poolen - 8*4 liner med hörntrappa
« Svar #4 skrivet: februari 09, 2021, 07:07:05:05 »
Dags att starta en byggtråd då om du inte redan gjort det!
Grattis, du får en jobbig sommar.  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag