VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Val av pool och hjälp till terrassbygge  (läst 9829 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
Val av pool och hjälp till terrassbygge
« skrivet: januari 02, 2016, 17:28:59:59 »
Då har vi haft bassengen i ganska exakt 10 år nu. Det är ett ståleplattapool från Partnerline.no på 5,6x3,7 meter. poolen är tät och fin fortfarande, så kvaliteten är inget att klaga på. Väldig nöjd. Men, vi valde en billig pool för 10 år sedan för att se om detta är nåt som blir använt. Det har vi nu testat i 10 år och det blir absolut använt hela tiden det är en möjlighet för det. Till info, så har vi idag också träterrass runt hela poolen.

Nu är det alltså tankar om att uppgrader. Det vi önskar utöver det vi är van med idag är:

1. Ett större och djupare basseng. Vi har inte obegränsat med plats, men vi bör kunna sträcka oss till 6,5-7 meters längd. Vi har idag ett djup på 1,34, men vattnet är som oftast adrig mer än 1.20 djupt.
2. Vi önskar solida väggar. Idag har vi stålplatta, som är ganska mjukt.
3. Vi önskar integrerad trapp, inte stege som idag.
4. Ett lättsammare bad. Gärna självklorering. Gärna motoriserad överdrag/lameller.
5. Möjlighet för motströmsaggregat.
6. Sist, men inte minst. Vi vill inte ha trä på terassen runt, utan klinkers.

Pump och filter byter vi nog i samma slängen, men 11KW luftvärmepumpen får vara kvar.

Har sett lite på PP pooler med integrerad trapp, men har hört en del negativt om dessa också, som tex svamp. Har också några vänner som byggt i LECA vilket blev otrolig fint och solid, men detta måste tömmes på vinteren och jag har en uppfattning av dessa pooler blir ganska dyra. Finns også vanliga glassfiberpooler, men er osäker på om dessa spricker och mister färgen. Då är man liksom körd och måste väl byta hela poolen...

Så, det jag hoppas att ni kan hjälpa mig lite med är:

1. Vilken typ av pool rekommenderar ni?
2. Har ni några tips på bra och billiga producenter? (som kan sända till oss i Norge/Oslo)
3. Det svåraste. Terassen. Idag har vi poolen stående på berg i trädgården. På samme berg har vi gjutit massa LECA stolpar som dagens trä terass vilar på. Går det att återandvända dessa och tillverka en stor trälåda som man kan gjuta i uppe på dessa stolpar? Och sen lägga klinkers på toppen. Givetvis rikligt med armering i gjutningen. Pool och terass står givetvis helt stilla då allt vilar på berget. Terassen idag är på ca 75 m2 ink pool-areal. Detta stikker då upp 1,34 meter från backen.

Tanken är att kunna starta detta prosjekt så fort snön är borta:-)

På forhand, stoooort tack för alla tips (och beklagar alla skrivfel.. Blivit skadad av Norskan:-))!

Finns bilder på prosjektet här: http://byggebolig.no/hage-uterom/boblebad-i-hagen!/msg22018
Mvh
Hosse

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Val av pool och hjälp till terrassbygge
« Svar #1 skrivet: januari 03, 2016, 08:48:15:15 »
En thermopool med platssvetsad liner verkar fylla alla dina krav. Leverantör av det är närmaste bygghandel......liner-svetsare finns lite här ock där, oklar på norska marknaden.

Håller med om att klinkers är det knepiga hos er. Att bygga ett betongbjälklag på befintliga stolpar kan ju funka, men låter rätt avancerat. Jag tror det är bättre att fylla upp med bergkross. Att hantera nivåskillnaden mot resten av tomten blir inte billigt, men samma oavsett poolkonstruktion.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Val av pool och hjälp till terrassbygge
« Svar #2 skrivet: januari 03, 2016, 17:55:43:43 »
Mellan poolens ena långsida och huset har vi en terass som består av stora skifferplattor som ligger i tjockt bruk på ett betongbjälklag. Betongbjälklaget vilar längs kanterna på väggar av betonghålsten. Därunder finns ett väldigt avvändbart kallförråd med långt mer än ståhöjd.

Stenplattor får såklart mycket bättre hållbarhet än trä men sten har nackdelen att den blir väldigt varm av solen. Det går att lösa genom att ha vattenslangen ligga framme och vattna. Annars går man inte på stenen barfota. Om man fyller upp med bergkross och gjuter en platta på det så borde man ha mindre problem med för varma stenplattor.

Trädäck är inte så dumt. Mycket enklare att bygga och blir inte lika varmt som sten. Den enda nackdelen är underhållet men man kan ju strunta i det och byta trä efter 15 år. Grannen slipade sitt stora trädäck och oljade med bruntonad olja. Det blev jättefint, liknar ert trädäck.

Thermopool, Tjällden eller betonghålsten skulle jag nog välja som stomme. Sedan platssvetsad liner eller plastning (polyester/vinylester+gelcoat+topcoat). Läs på i många byggtrådar här innan beslut.

PP eller färdig glasfiberbalja skulle jag undvika p g a riskerna att få problem och att man då troligen kommer att stå utan hjälp från leverantören. Riskerna är kanske små men konsekvenserna vid problem väldigt stora. Bättre att bygga poolen av matrial som har många alternativa leverantörer.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Val av pool och hjälp till terrassbygge
« Svar #3 skrivet: januari 03, 2016, 19:03:36:36 »
BÄST men inte billigast är väl att bygga alltihop i betong. Skall du kunna ha klinker på terassen måste du ha ett stumt underlag. Klinker på trä eller liknande lär inte hålla särskilt länge utomhus. Du behöver gjuta en betongplatta som håller de mått du önskar och somfår vara ganska tjock, kanske 20 cm, och välarmerad - alltså i princip ett betongbjälklag. Hur tjockt och hur välarmerat som det behöver vara beror på hur kraftiga stödpelare som du har och avståndet mellan dem.

Givetvis går det utmärkt att gjuta en betongpool ihop med betongdäcket. Men det är ingen enkel liten åtgärd och man måste vara mycket noggrann om det inte skall läcka. Enbart formsättningen är ett stort arbete och till det kommer armeringsarbetet och så själva gjutningen som måste ske med rätt kvalitet och med lagom vibrering. Alltså en hel del arbete, men det ger en pool som kommer att hålla länge. Termopool är givetvis ett annat alternativ. Den bör gå utmärkt att kombinera med ett betongdäck. Murad, armerad Leca-pool bör också fungera. Men tänk på att vilken konstruktion som du än väljer måste du isolera den väl åt alla håå. Den blir ju inte nedgrävd i mark utan kalluft får spelrum runt om.

Glasfiber- eller pp-pool går säkert att lägga ned i ditt däck om du gjutit rätt och har erforderliga stöd för poolen. Begränsningarna blir då de samma som alltid för dessa pooltyper, alltså mest en fråga om rätt kvalitet på själva poolen och en fråga om korrekt övervintring av densamma. Men bägge dessa pooltyper går ju att tömma helt vintertid eftersom du i ditt fall inte kommer att ha några markkrafter som pressar mot poolen.

Varför vill du ha en djupare pool ? Större djup än ca 1.35 m har man sällan någon nytta av om man inte går så långt så att man kan få poolen dykbar. Då skall man ha minst 2.4 m och dessutom en pool stor nog så att man inte dyker i, klarar botten men kraschar in i en av väggarna i stället med huvudet före. Din tänkta poolstorlek är för liten för detta. Vi hade en dykbar pool när vi bodde i USA men då var totala storleken ca 12x6 m, med en djupdel och en liten trampolin. Vi har haft olika pooler under åren. De enklaste typ ovanmarkare har ett för litet djup för normal simning, men när du väl når gränsen där du kan simma utan överhängande risk för bottenkontakt så vinner du inte mycket på att öka på ytterligare, inte när dykning ändå inte är möjligt p.g.a. poolstorleken.

Med god isolering och övertäckning vid icke-bad så bör din 11 kW luftvärmepump klara av att hålla din pool varm, givetvis då beroende av hur lång säsong du vill ha och klimatet där ni bor.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Val av pool och hjälp till terrassbygge
« Svar #4 skrivet: januari 03, 2016, 19:42:19:19 »
Jag tycker att det är rätt lagom som vi har, 155 upp till kant och baddjup på ca 135-140 beroende på vattennivå. Skulle egentligen vilja ha lite djupare. Jag kan förstå att han tycker att 120 är för grunt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Val av pool och hjälp till terrassbygge
« Svar #5 skrivet: januari 03, 2016, 20:57:30:30 »
Jag tycker att det är rätt lagom som vi har, 155 upp till kant och baddjup på ca 135-140 beroende på vattennivå. Skulle egentligen vilja ha lite djupare. Jag kan förstå att han tycker att 120 är för grunt.

Jag kanske missuppfattade honom, men jag läste det som att baddjupet skulle vara 1.34 m nominellt, men att de oftast inte fyllde så högt ? 1.34 m är ju fullt tillräckligt normalt, undantag möjligtvis om man är klart över medellängd. Själv är jag ganska kort, givetvis gör det skillnad.

Utloggad MathiasS

SV: Val av pool och hjälp till terrassbygge
« Svar #6 skrivet: januari 03, 2016, 23:10:25:25 »
En pool måste inte vara 240cm djup för att vara dykbar.

Vi har knappa 150cm vatten och det går utmärkt att dyka utan att riskera livet. Givetvis kan man inte dyka rakt ner men det går å andra sidan inte på 2,4m heller. Jag brukar dyka i på en kortsida och är då inte inärheten av att krocka med andra gavelväggen.

Vi uppskattar väldigt mycket det extra djupet från 135 till 150.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Val av pool och hjälp till terrassbygge
« Svar #7 skrivet: januari 03, 2016, 23:49:56:56 »
En pool måste inte vara 240cm djup för att vara dykbar.

Vi har knappa 150cm vatten och det går utmärkt att dyka utan att riskera livet. Givetvis kan man inte dyka rakt ner men det går å andra sidan inte på 2,4m heller. Jag brukar dyka i på en kortsida och är då inte inärheten av att krocka med andra gavelväggen.

Vi uppskattar väldigt mycket det extra djupet från 135 till 150.

Ja "dykbar" är ju en fråga om definition - det finns ju cirkusartister som dyker från 15 m höjd ner i en 60 cm djup pool... Men 2.40 m brukar anges som minimum för att med rimlig säkerhet kunna dyka från en liten trampolin. Ett djup på 2.70 m brukar ofta rekommenderas och är väl minimum i offentliga anläggningar. Visst, från kanten går det att dyka i små pooler, men det är klart inget att rekommendera. Om man slinter lite vid uthoppet kan det gå riktigt galet. Jag var med vid ett poolparty en gång där en gäst efter att ha druckit en del försökte dyka i en pool med 1.7 m djup. Han gick ordentligt i botten och fick hämtas av ambulans för snabb färd till akuten. Som tur var var nacken inte bruten, men det kunde ju ha gått hur illa som helst. Skall man dyka får man ha ordentliga marginaler. Mycket svåra skador uppstår lätt även vid en måttlig bottenkontakt.

Innan vi ändrade våra planer till en (lite mindre) inomhuspool så var planen att bygga en större med djupdel utomhus. Djupet var då planerat till 2.4 m., med en botten som grundade av något inemot kanterna. Att bygga på det viset var inte (ekonomiskt) realistiskt när vi valde inomhuspool, så då föll djupdelen bort.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Val av pool och hjälp till terrassbygge
« Svar #8 skrivet: januari 04, 2016, 07:46:57:57 »
Jag kanske missuppfattade honom, men jag läste det som att baddjupet skulle vara 1.34 m nominellt, men att de oftast inte fyllde så högt ? 1.34 m är ju fullt tillräckligt normalt, undantag möjligtvis om man är klart över medellängd. Själv är jag ganska kort, givetvis gör det skillnad.
Han skrev ju att han hade en enklare plåtpool idag (finns liknande i många byggtrådar) och de brukar ha en normal höjd på strax över 130. Vilket betyder att man inte kan fylla upp till mer än ca 120, annars svämmar det över.

Jag håller med Mathias, de där extra 20 cm gör mycket för känslan. Och precis som Mathias dyker alla som är hos oss i poolen, alla vet att de ska plana ut innan de kommer till botten.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Val av pool och hjälp till terrassbygge
« Svar #9 skrivet: januari 04, 2016, 13:11:40:40 »

Jag håller med Mathias, de där extra 20 cm gör mycket för känslan. Och precis som Mathias dyker alla som är hos oss i poolen, alla vet att de ska plana ut innan de kommer till botten.

Nej det skulle jag aldrig våga lita på. I vår pool (djup ca 1.4 m) är det dykförbud rakt av. Även om det går att dyka på grundare vatten så krävs det bara en miss i uthoppet för att katastrofen skall vara ett faktum. Själv skulle jag aldrig dyka i en grund pool, trots att jag har stor erfarenhet och vet hur man kan styra hur djupt man går ( har tränat och även tävlat något i simhopp för många år sedan, dock långt, långt ifrån någon elitnivå !). En djupdel för dykning ökar givetvis användarvärdet på poolen en hel del, men skulle vi bygga en sådan skulle det bli med ett riktigt dykdjup så man inte behövde oroa sig för att någon dyker fel och går i botten. Alla är ju inte så erfarna och även de mest erfarna kan göra misstag. Skadorna om man går i botten eller in i en vägg är ofta sådant som aldrig går att göra då värst mycket åt.

Tyvärr är det ju så att kostnaderna stiger rejält vid val av större pool och större djup. Konstruktionen blir dyrare och vattenvolymen ökar rejält, vilket kräver större reningsverk och ger större kemikalieförbrukning. Även uppvärmningskostnaderna stiger ju en hel del.

Jag håller däremot med om att skillnaden mellan 1.2 och 1.4 m märks/känns, men då tänker jag inte på dykning. Den största missen vad det gäller vattendjup gör de som likt en bekant till oss bygger en pool med ett djup "som skall passa barnen" och slår till med 0.9-1 m eller så. Men snart har barnet vuxit så pass att det känns helt galet med det djupet och poolen växer ju inte av sig självt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan